Valmet levererar ny mjukpapperslinje till Lee & Mans papperstillverkning i Kina

Valmet Corporations pressmeddelande den 30 oktober 2014 11.00 EET (översättning)

En av Kinas ledande pappers- och massatillverkare, Lee & Man Manufacturing Ltd, har beslutat att investera i en Advantage DCT 200HS mjukpapperslinje från Valmet. Den nya mjukpapperslinjen kommer att installeras på företagets fabrik i Zhutuo i distriktet Yongchuan i Chongqingregionen i Kina. Linjen är avsedd för produktion av förstklassigt mjukpapper och produktionsstarten är planerad till slutet av 2015.

Ordern har bokats i Valmets orderingång för tredje kvartalet 2014. Ordervärdet är inte offentligt.

Lee & Man arbetar med den effektivaste tekniken, och den nya mjukpapperslinjen kommer att uppfylla företagets höga krav på en hållbar tillverkning. Valmets Advantage DCT-koncept är väl etablerat på marknaden och står för hög flexibilitet, energi- och fibereffektiv produktion samt mjukpappersprodukter med hög kvalitet och mjukhet.

– Vi är glada över att få arbeta med Lee & Man i det här projektet och hjälpa dem att nå sina miljömål. Vår Advantage ViscoNip-press är speciellt utformad för höga linjelaster, som kombinerat med en gjuten yankeecylinder gör det möjligt att öka papperets presstorrhet och därmed uppnå betydande energibesparingar, säger Svenerik Olsson, Director för affärsenheten Tissue Mills, Valmet Kina.

Teknisk information

Den nya mjukpappersmaskinen har en bredd på 5,6 m och en konstruktionshastighet på 2 000 m/min. Den kommer att producera cirka 60 000 ton toalettpapper och ansiktsservetter per år av färskfiber av trä samt blekt bambufiber.

Valmets leverans består av en komplett produktionslinje för mjukpapper inklusive mäldberedningssystem och en Advantage DCT 200HS mjukpappersmaskin . Maskinen utrustas med en OptiFlo-inloppslåda och en gjuten yankeecylinder. Den omfattar även den beprövade Advantagetekniken , inklusive en ViscoNip-press, en ånguppvärmd AirCap-kåpa, WetDust-dammsystem och en SoftReel P -rullstol. Grundläggande konstruktion, installationsövervakning, utbildning och driftsättning ingår också.

Leveransen omfattar även ett automationspaket från Metso med Metso DCS och QCS-processtyrningssystem.

Om Lee & Man Manufacturing

Lee & Man Paper Manufacturing Ltd grundades 1994 och har utvecklats från att vara ett mindre företag till en ledande pappers- och massatillverkare. Deras 6 500 medarbetare återfinns i koncernens fem produktionsanläggningar i Kina. Lee & Man hade en kapacitet på upp till 6,05 miljoner ton förpackningskartong, duplexkartong och mjukpapper samt 180 000 ton massa under 2012. Produktionskapaciteten för papper väntas öka till 7,05 miljoner ton under 2014.

VALMET CORPORATION

För mer information kontakta:
Svenerik Olsson, Director, Tissue mills, Kina, Valmet. Tel. +86 139 101 718 72

Krister Harnesk, Sales Manager, Tissue mills, Valmet, tel. + 46 766 397543

Valmet Corporation är en ledande global utvecklare och leverantör av service och teknik för massa-, pappers- och energiindustrin. Våra 11 000 medarbetare världen över arbetar nära kunderna för att förbättra deras resultat – varje dag.

Valmets service inkluderar allt från outsourcing av underhåll till reservdelar och förbättringar av fabriker och anläggningar. Vårt starka teknikutbud omfattar såväl hela massafabriker och produktionslinjer för mjukpapper, kartong och papper, som kraftverk för produktion av bioenergi.

Företaget har en industrihistoria som sträcker sig över 200 år och nyskapades då verksamheten för massa, papper och energi blev ett eget företag vid delningen av Metsokoncernen i december 2013. Valmets nettoomsättning för 2013 var cirka 2,6 miljarder euro. Valmets mål är att ge sina kunder världens bästa service.

Valmets huvudkontor ligger i Esbo i Finland och företagets aktier är noterade på NASDAQ OMX Helsingforsbörsen.

Mer information finns på www.valmet.se och www.twitter.com/valmetglobal