Förändringar i Valmets ledningsgrupp

Valmet Corporations pressmeddelande den 26 november 2014 klockan 09:00 CET (Översättning)

Bertel Karlstedt (MSc, 52 år) har utsetts till chef för Valmets affärslinje Pulp and Energy från och med den 1 februari 2015. Han kommer att vara medlem av Valmets ledningsgrupp och rapportera till koncernchef Pasi Laine.

Bertel Karlstedt kommer till Valmet från Nordkalk Corporation, där han idag är vd och koncernchef. Under sin karriär har han fått en omfattande erfarenhet av linjeledarskap och olika roller inom försäljning. Dessutom har han en stark bakgrund inom R&D både i Finland och internationellt, från sin tid inom Valmet och Metso (1988-2005).

Jyrki Holmala, den nuvarande chefen för Valmets affärslinje Pulp and Energy, lämnar Valmet den 28 november 2014.

“Det är ett nöje att få in Bertel Karlstedt i vår ledningsgrupp med hans omfattande erfarenhet från industrin och hans etablerade relationer med många av våra kunder,” säger Valmets koncernchef och vd Pasi Laine.

VALMET CORPORATION

För mer information, vänligen kontakta:
Pasi Laine, k

oncernchef och vd, Valmet, tel. +358 10 672 0001

Bertel Karlstedts CV

Bertel Karlstedt

Bertel Karlstedt har utsetts till chef för affärslinje Pulp and Energy från och med 1 februari 2015. Han har tidigare varit koncernc hef och vd för Nordkalk Corporation (2006-2015) och medlem i ledningsgruppen för Rettig Group mellan 2010 och 2015. Karlstedt var vice vd för Metso Paper 2005, koncernchef och vd för Metso Paper mellan 2003 och 2005, Chef för Valmet-Rauma Corporations Paper Making Lines och Metso Paper 1999-2003, Produktchef, Air Dryers på Valmet Paper Machinery mellan 1992 och 1996, och Senior Research and Development Engineer på Valmet Paper Machinery mellan 1991-1992. Karlstedt arbetade som försäljnings- och applikationsingenjör och som forsknings- och utvecklingsingenjör på Valmet Paper Machinery mellan 1990-1991 och mellan 1988 -1989. Karlstedt har en civili ngenjörsexamen inom termodynamik.

Valmet Corporation är en ledande global utvecklare och leverantör av service och teknik för massa-, pappers- och energiindustrin. Våra 11 000 medarbetare världen över arbetar nära kunderna för att förbättra deras resultat – varje dag.

Valmets service inkluderar allt från outsourcing av underhåll till reservdelar och förbättringar av fabriker och anläggningar. Vårt starka teknikutbud omfattar såväl hela massafabriker och produktionslinjer för mjukpapper, kartong och papper, som kraftverk för produktion av bioenergi.

Företaget har en industrihistoria som sträcker sig över 200 år och nyskapades då verksamheten för massa, papper och energi blev ett eget företag vid delningen av Metsokoncernen i december 2013. Valmets nettoomsättning för 2013 var cirka 2,6 miljarder euro. Valmets mål är att ge sina kunder världens bästa service.

Valmets huvudkontor ligger i Esbo i Finland och företagets aktier är noterade på NASDAQ OMX Helsingforsbörsen.

Mer information finns på www.valmet.com och www.twitter.com/valmetglobal