Amerikanska First Quality Tissue beställer ytterligare en mjukpapperslinje från Valmet

Pressmeddelande från Valmet Corporation, 27 juni 2014 kl. 10.00 EET (översättning)

Valmet ska leverera en komplett Advantage ThruAir (TAD) mjukpapperslinje till First Quality Tissue och deras anläggning i Anderson, South Carolina. Den nya produktionslinjen kommer att tas i drift under andra halvan av 2015 och kommer att addera 70 000 ton mjukpapper av absolut högsta kvalitet till företagets årliga produktion.
Ordervärdet är inte offentligt. Beställningen har inkluderats i Valmets orderingång för första kvartalet 2014.

Om First Quality Tissue
First Quality Tissue (FQT) ingår i den privatägda företagskoncernen First Quality med huvudkontor i Great Neck, New York. Koncernen är en av de främsta tillverkarna av förbrukningsvaror. Företaget är marknadsledande och tillhandahåller ett mycket brett sortiment kvalitetsprodukter, både egna varumärken och distributörsmärken. FQT har idag fyra mjukpappersmaskiner i Lock Haven i Pennsylvania och i Anderson, South Carolina.

Om ThruAir – Valmets teknik för mjukpapperstillverkning
Valmet har levererat omkring 50 ThruAir-mjukpappersmaskiner globalt sett. Thru-Air-tekniken är en av de mest effektiva torkningsmetoderna för den som vill öka papprets bulk, mjukhet, styrka och absorberingsförmåga. Den lämpar sig särskilt för tillverkning av högkvalitativt mjukpapper från färsk- eller returmassa.

VALMET CORPORATION

För mer information, vänligen kontakta:
Donald Beaumont, chef för ThruAir, Valmet, Tel. +1 207-571 5703
Jan Larsson, försäljningschef, Valmet Tel. +1 404-229 4269

Valmet Corporation är en ledande global utvecklare och leverantör av service och teknik inom massa-, pappers- och energiindustrin. Våra 11 000 medarbetare världen över arbetar nära kunderna för att förbättra deras resultat – varje dag.

Valmets service inkluderar allt från outsourcing av underhåll till reservdelar och förbättringar av fabriker och anläggningar. Vårt starka teknikutbud omfattar såväl hela massafabriker och produktionslinjer för tissue, kartong och papper, som kraftverk för produktion av bioenergi.

Företaget har en industrihistoria som sträcker sig över 200 år och nyskapades då verksamheten för massa, papper och energi blev ett eget företag vid delningen av Metsokoncernen i december 2013. Valmets nettoomsättning för 2013 var cirka 2,6 miljarder euro. Valmets mål är att ge sina kunder världens bästa service.

Valmets huvudkontor ligger i Esbo i Finland och företagets aktier är noterade på NASDAQ OMX Helsingforsbörsen.

Mer information finns på www.valmet.com och www.twitter.com/valmetglobal.

BILD: Valmet Advantage ThruAir (TAD) mjukpapperslinje (jpg)