Valmet levererar huvudutrustning till SCAs expansionsprojekt vid Östrands massabruk i Sverige

Valmet Corporations pressmeddelande den 2 december 2015 kl. 9:00 a.m. EET (Översättning)

Valmet har mottagit en stor order på att leverera kokeri, fiberlinje och indunstningsanläggning till SCAs bruk Östrand i Timrå, Sverige. Leveransen är en del av SCAs investering för att öka produktionen av blekt barrmassa vid Östrands bruk från dagens kapacitet på 430 000 ton till 900 000 ton per år. Den sista uppstarten av det förnyade massabruket är planerad till maj 2018.

Ordern inkluderas i Valmets orderingång för fjärde kvartalet 2015. Ordervärdet kommer inte att offentliggöras.

"Denna överenskommelse med SCA är en fortsättning på Valmets och SCAs långa samarbete och en viktig framgång för vår massateknikverksamhet. Projektet har en betydande sysselsättningseffekt för Valmet i Sverige, eftersom en betydande del av den utrustning som ska levereras i det här projektet kommer att konstrueras och tillverkas i våra svenska enheter", säger Bertel Karlstedt, chef för Pulp and Energy Business Line, Valmet.

Ordern beräknas ha en inverkan på sysselsättningen motsvarande cirka 150 årsverken i huvudsak i Sverige. En stor del av ordern kommer att levereras från Valmets svenska enheter: kokeri från Karlstad, fiberlinje från Sundsvall, och indunstningsanläggning från Göteborg.

Valmet har tidigare levererat både massa- och mjukpappersteknik till SCA och har också omfattande servicekontrakt med SCA. Den senaste leveransen var det nya CompactCooking G2-kokeriet till SCAs kraftlinerbruk i Obbola.

Detaljer om Valmets leverans

Valmets leverans inkluderar ett CompactCooking G2-kokeri tillsammans med en TwinRoll-pressbaserad fiberlinje för både ECF- och TCF-massaproduktion med en kapacitet på 2 850 lufttorkade ton per dag (adt/d). Indunstningsanläggningen består av 7 effekter med en TUBEL superkoncentrator för hög torrsubstans och har en kapacitet på 1 150 ton indunstat vatten per timme. Hela paketet är optimerat för överlägsen vatten- och energieffektivitet.

Information om kunden SCA

SCA är ett ledande globalt hygien- och skogsproduktföretag. Koncernen utvecklar och tillverkar hållbara personliga hygienprodukter, mjukpapper och skogsprodukter. Bolagets försäljning sker i cirka 100 länder under många starka varumärken, inklusive de ledande globala varumärkena. Som Europas största privata skogsägare, lägger SCA stor vikt vid hållbar skogsförvaltning. Koncernen har cirka 44 000 anställda. Försäljningen under 2014 uppgick till cirka 104 miljarder kronor (EUR 11,4bn). SCA grundades 1929, har sitt huvudkontor i Stockholm, Sverige, och är noterat på NASDAQ OMX Stockholm

För mer information kontakta:
Stefan Mattsson, Vice President, Fiber Processing Business Unit, Valmet, tel. +46 70 653 38 18

Bertel Karlstedt, President, Pulp and Energy, Valmet, tel. +358 10 676 3026

Valmet är den ledande globala utvecklaren och leverantören av teknik, automation och service inom massa-, pappers- och energiindustrin. Valmets mål är att ge sina kunder världens bästa service.

Valmet har omkring 1500 medarbetare i Sverige som jobbar i nära samarbete med ett stort antal kunder. I Sverige kommer tekniken i tre av fyra pappersbruk från oss. Vi har flera produktions- och R&D enheter varav de största finns i Göteborg, Karlstad och Sundsvall.

Valmets service inkluderar allt från outsourcing av underhåll till reservdelar och förbättringar av fabriker och anläggningar. Vårt starka teknikutbud omfattar såväl hela massafabriker och produktionslinjer för mjukpapper, kartong och papper, som kraftverk för produktion av bioenergi. Valmets avancerade automationslösningar sträcker sig från enstaka mätningar till omfattande, nyckelfärdiga automationsprojekt för hela anläggningar.

Valmets nettoomsättning 2014 var cirka 2,5 miljarder euro. Våra 12 000 medarbetare runt om i världen finns nära kunderna och arbetar för att förbättra deras resultat - varje dag. Valmets huvudkontor ligger i Esbo, Finland, och företaget är noterat på NASDAQ OMX Helsingforsbörsen.

Mer information finns på www.valmet.se, www.twitter.com/valmetglobal