Tissuelinje från Valmet uppstartad hos Syktyvkar Tissue Group i Ryssland

Valmet Corporations pressmeddelande den 12 januari, 2015 kl. 12:00 CET (Översättning)

En tissuelinje från Valmet kördes nyligen igång på Syktyvkar Tissue Groups nya bruk i Semibratovo i Ryssland. Den nya Advantage DCT 100HS-maskinen har en kapacitet på 30.000 ton per år och kommer huvudsakligen att producera toa-, handduks- och servettpapper.

Valmet har tidigare levererat en liknande tissuelinje som kördes igång under 2008, samt 2011 en större ombyggnad av Syktyvkars PM1 till deras bruk i Komi.

”Valmet och Syktyvkar har byggt upp en stark relation under våra tidigare projekt. Start-upen gick mycket smidigt tack vare ett fantastiskt teamwork och stort engagemang från båda sidor samt effektiv teknik. Vi ser fram emot att fortsätta samarbetet i framtida projekt” säger Björn Magnus, Sales Director EMEA, Tissue Mills Business Unit.

Teknisk information

Tissuemaskinen har en bredd på 2,7 meter och är konstruerad för en hastighet av 2.000 m/min. Den är optimerad för att spara energi och ge en förbättrad produktkvalitet.

Valmets leverans omfattar en komplett tissuelinje med en Advantage DCT 100 HS-maskin. Maskinen är utrustad med en OptiFlo inloppslåda och en gjuten Yankeecylinder med Adavntage AirCap kåpa. I projektet ingick också processutrustning, installationsledning och utbildning. Automationssystemen levererades av Metso.

Information om Syktyvkar Tissue Group

Syktyvkar Tissue Group är idag ett av de mest välkända företagen på den ryska tissuemarknaden med en marknadsandel på cirka 10 procent. Företaget har 385 anställda och producerar 45.000 ton tissuepapper per år. Huvudkontoret finns på bruket i Komi.

VALMET CORPORATION

För ytterligare information kontakta:
Björn Magnus, Sales Director, Tissue Mills Business Unit, Valmet, tel. +46 703 17 79 83
Hans Englund, Project Manager, Tissue Mills Business Unit, Valmet, tel. +46 705 17 40 00

Valmet Corporation är en ledande global utvecklare och leverantör av service och teknik inom
massa-, pappers- och energiindustrin. Våra 11 000 medarbetare världen över arbetar nära kunderna för att förbättra deras resultat – varje dag.

Valmet har omkring 1500 medarbetare i Sverige som jobbar i nära samarbete med ett stort antal kunder. I Sverige kommer tekniken i tre av fyra pappersbruk från oss. Vi har flera produktions- och R&D enheter varav de största finns i Göteborg, Karlstad och Sundsvall.

Valmets service inkluderar allt från outsourcing av underhåll till reservdelar och förbättringar av fabriker och anläggningar. Vårt starka teknikutbud omfattar såväl hela massafabriker och produktionslinjer för mjukpapper, kartong och papper, som kraftverk för produktion av bioenergi.

Valmets nettoomsättning för 2013 var cirka 2,6 miljarder euro. Valmets mål är att ge sina kunder väldens bästa service.

Valmets huvudkontor ligger i Esbo i Finland och företagets aktier är noterade på NASDAQ OMX Helsingforsbörsen.

Mer information finns på www.valmet.se och www.twitter.com/valmetglobal