Valmet levererar nytt kokeri till SCAs bruk i Obbola

Valmet Corporations pressmeddelande den 27 mars 2014 klockan 15:00 svensk tid

Valmet kommer att leverera ett nytt kokeri av typ CompactCooking G2 till SCAs massa- och pappersbruk i Obbola, Sverige. Igångkörning av kokeriet planeras i oktober 2015. Ordervärdet är cirka 30 miljoner euro och inkluderas i Valmets orderingång för första kvartalet 2014.

Valmets leverans består av ett kokeri, flismatnings-system, kringutrustning, komplett installation och igångkörning. Kokeriet är det första steget i en kemisk massalinje där lignin separeras från fibern.

“CompactCooking G2 är ett förenklat system jämfört med konventionella kokningsprocesser. En av många fördelar är att den gör det möjligt att få en lägre driftskostnad och en flexibilitet, och förbättrar produktivitet och tillgänglighet, säger Patrik Lidbäck, Sales Manager på Valmet. “Valmet och SCA Obbola har samarbetat i flertalet projekt under åren, och nyligen enades vi om en annan order som bestod av en droppavskiljare till en av indunstningsenheterna i bruket i Obbola,” fortsätter Lidbäck.

Kokerisystemet CompactCooking G2

CompactCooking G2 är Valmets 2-kärlssystem för kontinuerlig kokning som huvudsakligen består av en ImpBin för impregnering och en kokare för kokning av träflis.

Om SCA
SCA är ett ledande globalt hygien- och skogsproduktföretag. Koncernen utvecklar och tillverkar hållbara hygienprodukter, mjukpapper och skogsprodukter. Produkterna säljs i cirka 100 länder under många starka varumärken. Som Europas största privata skogsägare, lägger SCA stor vikt vid hållbart skogsbruk. Koncernen har cirka 44 000 anställda. Omsättningen under 2013 uppgick till 93 miljarder kronor. SCA Obbolas förpackningspappersbruk tillverkar idag 435 000 ton oblekt kraftliner och har cirka 300 anställda.

VALMET CORPORATION

För mer information, vänligen kontakta:
Patrik Lidbäck, Sales Manager, Pulp and Energy Business Line, Valmet, tel. +46 70 715 47 23

Valmet Corporation är en ledande global utvecklare och leverantör av service och teknik inom massa-, pappers- och energiindustrin. Våra 11 000 medarbetare världen över arbetar nära kunderna för att förbättra deras resultat – varje dag.

Valmets service inkluderar allt från outsourcing av underhåll till reservdelar och förbättringar av fabriker och anläggningar. Vårt starka teknikutbud omfattar såväl hela massafabriker och produktionslinjer för tissue, kartong och papper, som kraftverk för produktion av bioenergi.

Företaget har en industrihistoria som sträcker sig över 200 år och nyskapades då verksamheten för massa, papper och energi blev ett eget företag vid delningen av Metsokoncernen i december 2013. Valmets nettoomsättning för 2013 var cirka 2,6 miljarder euro. Valmets mål är att ge sina kunder väldens bästa service.

Valmets huvudkontor ligger i Esbo i Finland och företagets aktier är noterade på NASDAQ OMX Helsingforsbörsen.

Mer information finns på www.valmet.com och www.twitter.com/valmetglobal