Valmet levererar ny maskin för falskartongproduktion till Metsä Board i Husum

Valmet Corporations pressmeddelande den 15 december 2014 13.00 EET (översättning)

Metsä Board har valt Valmet som leverantör till sin nya falskartonglinje i Husum. Den nya maskinen kommer att tillverka falskartong av högsta kvalitet med en årlig kapacitet på 400 000 ton. Den nya maskinen beräknas vara driftklar i början av 2016.

Ordern är inkluderad i Valmets orderingång för fjärde kvartalet 2014. Värdet på en order av den här omfattningen är i regel 60–70 miljoner euro, och ordern ingår i de 170 miljoner euro som Metsä Board investerar i bruket i Husum.

– Vi har valt Valmet som teknisk leverantör för det här strategiska projektet på grund av deras avancerade och konkurrensstarka lösningar inom högkvalitativ falskartongproduktion samt vårt långa samarbete med Valmet, säger Mika Joukio, vd för Metsä Board.

– Den här ordern från Metsä Board är en viktig fortsättning på Valmets orderingång det här året. Jag är glad att Metsä Board har förtroende för oss i det här viktiga och strategiska projektet. Det visar tydligt konkurrenskraften hos vårt nya maskinkoncept för papper och kartong – OptiConcept M. Ordern är betydelsefull för Valmets sysselsättning, i synnerhet i finska Jyväskylä, säger Pasi Laine, vd för Valmet.

Teknisk information om Valmets leverans

Leveransen omfattar ett våtparti av den senaste OptiConcept M-designen med inloppslådor, formeringsparti och pressparti. Dessutom tillkommer en omkonstruktion av off line-bestrykaren, rullmaskinen och rullemballeringslinjen. Maskinens våtparti kännetecknas av en innovativ OptiConcept M-stativkonstruktion där inga kantileverbalkar för virabyten behövs. Virabytena genomförs med hjälp av virainmatningsenheter, s.k. FIU. Hittills har Valmet sålt 120 enheter av den här typen världen över.

– Våtpartiet har en toppmodern konstruktion som tar både säkerhet och maskinens användbarhet till en ny nivå. Rullmaskinen kommer att konstrueras om och utrustas med vår unika dubbelavrullningsstation som ger maximal kapacitet, sammanfattar Mikko Tani, regional sälj- och marknadschef på Valmet.

Den 6 660 mm breda (renskuren bredd) maskinen, BM 1, producerar falskartong med en basytvikt på 180–350 t/m2 och med en dimensioneringshastighet av 1 000 m/min.

Om Metsä Board

Metsä Board är Europas ledande tillverkare inom falskartong och världens ledande tillverkare av bestruket ”white-top linerboard” baserad på färskfiber. Företaget erbjuder lösningar inom konsument- och återförsäljningsförpackningar. Metsä Board vänder sig framförallt till varumärkesägare, kartongtryckerier, tillverkare av wellpappförpackningar, tryckerier och grossister. Metsä Board är en del av Metsä Group och företaget är noterat på Helsingforsbörsen. År 2013 uppgick företagets försäljning till omkring 2,0 miljarder euro. Företaget har omkring 3 100 anställda.

VALMET CORPORATION

För mer information kontakta:
Jari Vähäpesola President, Paper Business Line, Valmet, tel. +358 10 672 5260
Mikko Tani, Area Vice President, Sales and Marketing, Valmet, tel. +358 40 518 0567

Valmet Corporation är en ledande global utvecklare och leverantör av service och teknik inom
massa-, pappers- och energiindustrin. Våra 11 000 medarbetare världen över arbetar nära kunderna för att förbättra deras resultat – varje dag.

Valmet har omkring 1500 medarbetare i Sverige som jobbar i nära samarbete med ett stort antal kunder. I Sverige kommer tekniken i tre av fyra pappersbruk från oss. Vi har flera produktions- och R&D enheter varav de största finns i Göteborg, Karlstad och Sundsvall.

Valmets service inkluderar allt från outsourcing av underhåll till reservdelar och förbättringar av fabriker och anläggningar. Vårt starka teknikutbud omfattar såväl hela massafabriker och produktionslinjer för mjukpapper, kartong och papper, som kraftverk för produktion av bioenergi.

Företaget har en industrihistoria som sträcker sig över 200 år och nyskapades då verksamheten för massa, papper och energi blev ett eget företag vid delningen av Metsokoncernen i december 2013. Valmets nettoomsättning för 2013 var cirka 2,6 miljarder euro. Valmets mål är att ge sina kunder väldens bästa service.

Valmets huvudkontor ligger i Esbo i Finland och företagets aktier är noterade på NASDAQ OMX Helsingforsbörsen.

Mer information finns på www.valmet.se och www.twitter.com/valmetglobal