Valmet levererar ny flisfabrik till Södra Cell Mörrum

Valmet Corporations pressmeddelande den 8 juli, 2014 kl. 11:00 CET (översättning)

Valmet kommer att leverera en ny flisfabrik till Södra Cells massabruk i Mörrum. Leveransen är en del av Södra Cells projekt att öka massaproduktionen vid bruket i Mörrum. Ordern inkluderas i Valmets orderingång för tredje kvartalet 2014 och värderas till cirka 190 miljoner kronor.

Valmets leverans kommer att bestå av ett komplett renseri med två barknings- och flishuggslinjer, barkhantering och transportsystem för flis. Uppstarten av den nya flisfabriken är planerad till våren 2016.

Valmet och Södra samarbetar vid uppgraderingarna både i Mörrum och Värö

Södra Cell's massabruk i Mörrum, foto Ola Åkeborn/Södra

Valmets leverans är en del av Södra Cells investering på cirka 700 miljoner kronor i ökad massaproduktion vid Södra Cell Mörrum, där Södra idag har två parallella massalinjer för produktion av dels barrmassa, dels textilmassa (dissolvingmassa). Investeringen inkluderar en ny flisfabrik och en av brukets två massalinjer kommer att utvecklas. Investeringen beräknas öka produktionen från 380 000 till cirka 425 000 ton per år.

Redan i juni meddelade Valmet att företaget kommer att leverera den stora ombyggnaden och ny utrustning till Södra Cells massafabrik i Värö, där Södra Cell gör en investering på över 4 miljarder kronor för att öka Värös produktionskapacitet från 425 000 tons till 700 000 ton per år.

“Vi ser fram emot att samarbeta med Valmet i det här projektet,” säger Gunilla Saltin, vd Södra Cell.

“Det goda samarbetet med Södra Cell fortsätter i projektet i Mörrum. Valmet är den världsledande leverantören av vedhanteringssystem. Den nya flisfabriken kommer att använda branschledande teknik och innehåller Valmets patenterade stockmatningssystem GentleFeed,” säger Jyrki Holmala, President, Pulp and Energy Business Line, Valmet.

Valmets GentleFeed-system i drift

Om Södra Cell

Södra är en ekonomisk förening med en medlemsbas på 51 000 skogsägare i södra Sverige. Södra har byggt upp en betydande produktion av pappersmassa, träprodukter och biobränslen. Södra har cirka 3 800 medarbetare och har fyra affärsområden Södra Skog, Södra Cell, Södra Timber och Södra Interiör.

Södra Cell är en av världens största leverantörer av barrmassa och driver tre massabruk i Sverige; Mörrum, Mönsterås och Värö. Södra Cell Mörrum har idag en massa av hög kvalitet och är det enda av Södras bruk som producerar textilmassa, som är en snabbt växande produkt.

VALMET CORPORATION

För mer information, vänligen kontakta:
Jyrki Holmala, President, Pulp and Energy, Valmet, tel. +358 10 676 3210
Hannu Tähkänen, VP Wood and pulp handling, Pulp and Energy, Valmet, tel. +358 10 672 9700

Valmet Corporation är en ledande global utvecklare och leverantör av service och teknik inom massa-, pappers- och energiindustrin. Våra 11 000 medarbetare världen över arbetar nära kunderna för att förbättra deras resultat – varje dag.

Valmets service inkluderar allt från outsourcing av underhåll till reservdelar och förbättringar av fabriker och anläggningar. Vårt starka teknikutbud omfattar såväl hela massafabriker och produktionslinjer för tissue, kartong och papper, som kraftverk för produktion av bioenergi.

Företaget har en industrihistoria som sträcker sig över 200 år och nyskapades då verksamheten för massa, papper och energi blev ett eget företag vid delningen av Metsokoncernen i december 2013. Valmets nettoomsättning för 2013 var cirka 2,6 miljarder euro. Valmets mål är att ge sina kunder världens bästa service.

Valmets huvudkontor ligger i Esbo i Finland och företagets aktier är noterade på NASDAQ OMX Helsingforsbörsen.

Mer information finns på www.valmet.com och www.twitter.com/valmetglobal