Valmet levererar första kartonglinjen med OptiConcept M i Nordamerika till Pratt Industries

Pressmeddelande från Valmet Corporation 18 augusti, 2014, 11:00 EET (översättning)

Valmet har skrivit avtal med Pratt Papper (IN), LLC för leverans av en pappersmaskin för Pratts helt nya pappersbruk i Valparaiso-området i Indiana, USA. Bruket kommer att använda returpapper i produktionen av återvunnen kartong och wellpapp. Uppstart av den nya maskinen PM16 är planerad till 2015.

Ordern ingår i Valmets redovisning för tredje kvartalet 2014. Värdet på ordern offentliggörs inte.

”OptiConcept M utgör ett nytt och modulärt sätt att konstruera, bygga och driva en pappersmaskin. Det modulära tillvägagångssättet möjliggör korta leveranstider, snabb uppstart och låga projektkostnader. Detta blir Valmets första OptiConcept M-installation i Nordamerika och vi är alla stolta över att arbeta med Pratt i detta projekt”, säger Mike Gray, SVP Sales, Valmet Nordamerika.

Den nya maskinen får en virabredd på 6,25 meter och en konstruktionshastighet på 1 200 m/min. Valmets leverans omfattar en komplett OptiConcept M-linje - från inloppslåda till rullmaskin.

Bild: Valmets pappersmaskin OptiConcept M

Om Pratt

Pratt Industries är USAs femte största wellpapptillverkare och världens största, privatägda pappers- och förpackningsföretag för 100 % återvunnet papper, med mer än 4 000 högkvalificerade anställda, engagerade i miljö och hållbarhet. Pratt grundades i USA för ungefär 20 år sedan och har sedan dess uppvisat en dramatisk tillväxt med avancerade tillverkningsanläggningar i fler än 20 stater.

VALMET CORPORATION

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Mike Gray, SVP Sales, Valmet Nordamerika, tel. +1 920 738 8542
Bill Bohn, President, Valmet North America, tel. +1 770 263 1542
Jari Siitonen, Sales Director, Paper mills, Valmet tel. +358 40 765 7406

Valmet Corporation är en ledande global utvecklare och leverantör av service och teknik inom massa-, pappers- och energiindustrin. Våra 11 000 medarbetare världen över arbetar nära kunderna för att förbättra deras resultat – varje dag.
Valmets service inkluderar allt från outsourcing av underhåll till reservdelar och förbättringar av fabriker och anläggningar. Vårt starka teknikutbud omfattar såväl hela massafabriker och produktionslinjer för tissue, kartong och papper, som kraftverk för produktion av bioenergi.

Företaget har en industrihistoria som sträcker sig över 200 år och nyskapades då verksamheten för massa, papper och energi blev ett eget företag vid delningen av Metsokoncernen i december 2013. Valmets nettoomsättning för 2013 var cirka 2,6 miljarder euro. Valmets mål är att ge sina kunder världens bästa service.

Valmets huvudkontor ligger i Esbo i Finland och företagets aktier är noterade på NASDAQ OMX Helsingforsbörsen.

Mer information finns på www.valmet.com och www.twitter.com/valmetglobal