Valmet levererar USA:s första Advantage NTT-linje till von Drehle

Valmet Corporations pressmeddelande den 4 augusti, 2014 kl. 10:00 EET (översättning)

von Drehle blir den första mjukpapperstillverkaren i USA som producerar mjukpapper med Valmets flexibla Advantage NTT-teknik. Den nya produktionslinjen kommer installeras vid företagets anläggning i Natchez, Mississippi, USA. Uppstarten är planerad till slutet av 2015.

I dagsläget använder von Drehle två Advantage DCT-maskiner för sin verksamhet i Cordova, North Carolina. Advantage NTT-tekniken är konstruerad för maximal flexibilitet och förbättrad produktkvalitet. Det är också enkelt att skifta mellan olika typer av pappersproduktion; på bara några få timmar kan tillverkaren byta från tillverkning av traditionellt mjukpapper till strukturerade kvaliteter. Advantage NTT har tagits emot väl på marknaden och detta blir den fjärde Advantage NTT-maskinen som tas i drift. Den första Advantage NTT-linjen startades i Mexiko sommaren 2013 och ytterligare två produktionslinjer är planerade för driftsättning, en i Chile under 2014 och en i Abu Dhabi under 2015.

”Detta blir den första Advantage NTT-installationen i USA och vi är alla mycket glada över att få arbeta ihop med von Drehle i ytterligare ett projekt. Vi kommer att leverera projektet som ett showcase för branschen”, säger Valmets Sören Eriksson, Account Sales Manager, Tissue Mills Business Unit.

Teknisk information

Den nya mjukpappersmaskinen har en bredd på 2,6 m och en konstruktionshastighet på 2000 m/min. Råmaterialet som ska användas i den nya produktionslinjen är återvunnen fiber. Linjen är optimerad för att spara både energi och fiber samt kommer öppna upp möjligheter för produktvariation och ökad kapacitet för premiumprodukter.

I Valmets scope ingår en komplett mjukpapperslinje inklusive en Advantage NTT 100HS-maskin. Maskinen kommer att vara utrustad med en OptiFlo inloppslåda och en gjuten Yankeecylinder. I leveransen ingår även Advantage AirCap-kåpa, Advantage SoftReel-rullstol, basic mill engineering, processutrustning och processventilation.

VALMET CORPORATION

För mer information, vänligen kontakta:

Veikko Kimari, Sales Manager, Tissue Mills, North America, Valmet + 1 404 414 6815
Soren Eriksson, Account Sales Manager, Valmet Tissue Mills Business Unit, North America, +1 404 242 8845
Jan Erikson, Vice President, Sales, Valmet Tissue Mills Business Unit, tel. +46 705 17 14 900

Valmet Corporation är en ledande global utvecklare och leverantör av service och teknik inom massa-, pappers- och energiindustrin. Våra 11 000 medarbetare världen över arbetar nära kunderna för att förbättra deras resultat – varje dag.

Valmets service inkluderar allt från outsourcing av underhåll till reservdelar och förbättringar av fabriker och anläggningar. Vårt starka teknikutbud omfattar såväl hela massafabriker och produktionslinjer för tissue, kartong och papper, som kraftverk för produktion av bioenergi.

Företaget har en industrihistoria som sträcker sig över 200 år och nyskapades då verksamheten för massa, papper och energi blev ett eget företag vid delningen av Metsokoncernen i december 2013. Valmets nettoomsättning för 2013 var cirka 2,6 miljarder euro. Valmets mål är att ge sina kunder världens bästa service.

Valmets huvudkontor ligger i Esbo i Finland och företagets aktier är noterade på NASDAQ OMX Helsingforsbörsen.

Mer information finns på www.valmet.com och www.twitter.com/valmetglobal