Valmet har fått en andra order på en mjukpapperslinje från Aktül Kagit Uretim Pazarlama i Turkiet

Pressmeddelande från Valmet Corporation 20 augusti, 2014 11:00 EET (översättning)

Valmet kommer att leverera en andra produktionslinje för mjukpapper till det turkiska företaget Aktül Kagit Uretim Pazarlama A.S. Den nya Advantage DCT 200-linjen kommer att installeras på företagets bruk i Pamukova i provinsen Sakarya i Turkiet. Uppstart är planerad till första kvartalet 2016.

Ordern ingår i Valmets redovisning för andra kvartalet 2014. Värdet på ordern kommer inte att offentliggöras.
Den första Advantage DCT 200TS-maskinen som levererades till samma bruk startade upp 2011.

”För att vara konkurrenskraftiga vill vi ha tillgång till den senaste teknologin. Valmets Advantage DCT 200 i kombination med Advantage ViscoNip-pressen har visat sig motsvara våra förväntningar och ger produkter av hög kvalitet som uppskattas av konsumenterna”, säger Erkan Tirnavali, General Manager vid Aktül Kagit Uretim Pazarlama A.S.

”Aktül Kagit var tidigt ute med Advantage ViscoNips pressteknik, vilket på ett utmärkt sätt visat sig bidra till förbättrad bulk och mjukhet i kombination med hög presstorrhalt. Det är alltid ett nöje att samarbeta med företag som siktar mot det bästa och Aktül Kagit är ett utmärkt exempel”, säger Jan Erikson, VP Sales Manager, Tissue Mills affärsenhet, Valmet.

Bild: Valmets Advantage DCT 200TS

Information om Valmets leverans

Valmets leverans omfattar en komplett produktionslinje för mjukpapper, inklusive ett mäldberedningssystem och en Advantage DCT 200TS-maskin. Maskinen utrustas med en OptiFlo inloppslåda, en Advantage ViscoNip press och en gjuten Yankeecylinder. Den kommer även att innefatta Advantage-teknologi inklusive en AirCap-kåpa, ett WetDust dammsystem och en SoftReel-rullstol. Mäldberedningssystemet består av OptiSlush-upplösare, OptiFiner koniska raffinörer och OptiScreen maskinsilar.

Komplett konstruktion, installationssupport, utbildning, uppstart och driftsättning ingår också i leveransen. Dessutom ingår ett omfattande automationspaket från Metso, med Metsos DNA-styrsystem, en PaperIQ Plus skanner och kvalitetsstyrning.
Med en bredd på 5,6 m och en konstruktionshastighet på 2 200 m/min, kommer den nya linjen att öka Aktül Kagits nuvarande produktion med 60 000 ton per år av högkvalitativt papper i kvaliteter för ansiktsservetter, näsdukar, toalettpapper och handdukar. Råvaran för den nya linjen kommer att vara färskfiber. Produktionslinjen är optimerad för att spara energi och förbättra produktkvaliteten.

Information om Aktül Kagit

Aktül Kagit Uretim Pazarlama A.S. har en produktionsanläggning i Pamukova i provinsen Sakarya som omfattar 140 000 m2 produktionsyta. Bruket tillhandahåller högkvalitativt mjukpapper för konsumenter och Away from Home-marknaden.

VALMET CORPORATION

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Jan Erikson, Vice President, Sales, Tissue mills BU, Valmet, Tel. +46 70 517 14 90

Björn Magnus, Sales Manager, Tissue mills BU, Valmet, Tel. +46 703 17 79 83

Valmet Corporation är en ledande global utvecklare och leverantör av service och teknik inom massa-, pappers- och energiindustrin. Våra 11 000 medarbetare världen över arbetar nära kunderna för att förbättra deras resultat – varje dag.

Valmets service inkluderar allt från outsourcing av underhåll till reservdelar och förbättringar av fabriker och anläggningar. Vårt starka teknikutbud omfattar såväl hela massafabriker och produktionslinjer för tissue, kartong och papper, som kraftverk för produktion av bioenergi.

Företaget har en industrihistoria som sträcker sig över 200 år och nyskapades då verksamheten för massa, papper och energi blev ett eget företag vid delningen av Metsokoncernen i december 2013. Valmets nettoomsättning för 2013 var cirka 2,6 miljarder euro. Valmets mål är att ge sina kunder världens bästa service.

Valmets huvudkontor ligger i Esbo i Finland och företagets aktier är noterade på NASDAQ OMX Helsingforsbörsen.

Mer information finns på www.valmet.com och www.twitter.com/valmetglobal

Bild: Valmets Advantage DCT 200TS