Valmetin ja Lasten ja nuorten säätiön ainutlaatuinen ohjelma nuorten työllistymisen edistämiseksi jatkuu

Valmet Oyj:n lehdistötiedote 15.11.2017 klo 11:00

Valmetin ja Lasten ja nuorten säätiön yhteistyössä keväällä käynnistämän nuoriso-ohjelman toinen osa alkaa tänään 15. marraskuuta useissa Valmetin Suomen yksiköissä. Ohjelman puitteissa Valmet mahdollistaa palkallisen kolmen viikon harjoittelun sadalle nuorelle. Ainutlaatuiseen ohjelmaan osallistuvat ovat 16-29-vuotiaita nuoria, joilla saattaa olla haasteita esimerkiksi oman polkunsa löytämisessä tai perustyöelämätaidoissa.

Hakijoita syksyn ohjelmaan oli yhteensä 90 ja 55 ohjelmaan valittua nuorta aloitti harjoittelunsa tänään seuraavissa Valmetin toimipisteissä: Espoo, Jyväskylä, Järvenpää, Raisio ja Tampere. Kevään ohjelmaan osallistui nuoria myös Tampereen, Porin, Ulvilan sekä Kajaanin toimipisteissä.

"Halusimme juhlistaa Valmetin 220-vuotista historiaa ja Suomi100-juhlavuotta tavalla, jolla olisi todellista arvoa. Nuorten työllisyyden edistäminen on yhteiskunnallisesti tärkeää ja panostus tulevaisuuteen. Toivon, että nyt meillä Valmetissa toteutettava palkallinen nuorten työelämätaitoja kehittävä ohjelma toimisi mallina myös muille yrityksille", sanoo Valmetin toimitusjohtaja Pasi Laine.

Työelämäkummeilla ja yhteistyökumppaneilla merkittävä rooli nuorten tukemisessa

Valmetin ohjelma on suunniteltu ja toteutetaan yhteistyössä Lasten ja nuorten säätiön, Academic Workin ja WorkPilotsin kanssa. Valmet suunnittelee ja tarjoaa nuorille palkalliset harjoittelupaikat sekä valmetlaiset työelämäkummit. Lasten ja nuorten säätiö vastaa nuorten löytämisestä ja rekrytoinnista sekä kummien valmentamisesta ohjelmaan. Academic Work antaa nuorille valmennusta työnhakuun ja opiskeluun liittyvissä kysymyksissä osana ohjelmaa. WorkPilots auttaa nuorten jatkopolkujen löytämisessä.

"Jokainen harjoitteluun osallistuva nuori saa henkilökohtaisen valmetlaisen kummin, jonka tehtävänä on luoda nuorelle turvallinen ja kannustava ympäristö sekä suunnitella mielekkäitä työtehtäviä, joissa nuori voi harjoitella työelämän perustaitoja ja samalla rakentaa itseluottamustaan. Olen iloinen, että niin moni valmetlainen on ollut valmis auttamaan nuoria ja toimimaan työelämäkummina", toteaa Anu Salonsaari-Posti Valmetin nuoriso-ohjelman työryhmästä.

Erinomaisia kokemuksia ohjelman ensimmäisestä vaiheesta

Kevään harjoitteluun osallistuneet nuoret kertoivat saaneensa lisää itseluottamusta ja rohkeutta. Erityisen tärkeää heille oli positiivisen palautteen saaminen, tunne onnistumisesta ja työporukan jäsenyydestä. Työskentely osana työyhteisöä auttoi nuoria kohtaamaan uusia ihmisiä sekä toimimaan uusissa tilanteissa. Suosikkityötehtävikseen nuoret mainitsivat muun muassa PowerPoint-esitysten laatimisen, valokuvauksen, mapituksen ja skannauksen.

"Kevään harjoittelu antoi monille nuorille tärkeitä eväitä tulevaisuuteen. Ensimmäiset työkokemukset ovat erittäin tärkeitä. Niiden kautta rakennetaan kuvaa omasta osaamisesta, mielenkiinnon kohteista sekä tulevaisuuden työelämästä. Onnistuneet kokemukset vahvistavat nuoren itsetuntoa, antavat rohkeutta ja kannustavat yrittämään. Valmetilla on tehty valtavasti töitä sen eteen, että nuorilla on mahdollisuus saada onnistumisen kokemuksia ja vahvistaa työelämätaitojaan kannustavassa työympäristössä. Olemme ilolla mukana yhteistyössä, jossa nuorten polkua kohti työelämää tuetaan nuorten omat lähtökohdat huomioon ottaen", kertoo toiminnanjohtaja Tuula Colliander Lasten ja nuorten säätiöstä.

"Academic Work tukee ja auttaa nuoria nimenomaan heidän työelämäpolkunsa alkuvaiheessa, joten tämä yhteistyö kumpusi suoraan meidän arvoistamme. Lisäksi erilaisissa elämäntilanteissa olevien nuorten kohtaaminen on oppimismahdollisuus myös omalle henkilökunnallemme ja odotamme innolla tätä projektin seuraavaa vaihetta. Meiltä Academic Workilta tulee olemaan yli 20 henkilöä mukana harjoittelijoiden mentoroinnissa eri puolella Suomea", kertoo Laura Korpilauri Academic Workiltä.

Lue lisää Valmetin 220-vuotisesta teollisesta historiasta: www.valmet.com/220vuotta

Anu Salonsaari-Posti, Markkinointi- ja viestintäjohtaja, Valmet, p. 050 453 4262, anu.salonsaari-posti@valmet.com

Tuula Colliander, toiminnanjohtaja, Lasten ja nuorten säätiö, p. 040 575 3626, tuula.colliander@nuori.fi

Laura Korpilauri, Head of Operations, Academic Work, p. 050 447 9604, laura.korpilauri@academicwork.fi

Valmetin liikevaihto vuonna 2016 oli noin 2,9 miljardia euroa. 12 000 ammattilaistamme ympäri maailmaa työskentelee lähellä asiakkaitamme, sitoutuneina asiakkaidemme menestyksen edistämiseen - joka päivä. Valmetin pääkonttori sijaitsee Espoossa ja sen osakkeet noteerataan Nasdaq Helsingissä.