Valmet valittu osatoimittajaksi portugalilaisen Portucel Soporcelin Cacian sellutehtaan uudistushankkeeseen

Valmet Oyj:n lehdistötiedote 16.6.2014 klo 10:00

Valmet toimittaa ratkaisuja Portucel Soporcelin Cacian sellutehtaan uudistushankkeeseen Portugaliin. Valmetin toimitus takaa korkealaatuisen lopputuotteen selluntuotannon kasvaessa. Uudistetun tehtaan on määrä aloittaa toimintansa kesällä 2015. Tilaus sisältyy Valmetin vuoden 2014 toisen vuosineljänneksen saatuihin tilauksiin. Tilauksen arvoa ei julkisteta.

"Tilaus on jatkumoa pitkäaikaiselle yhteistyölle Portucelin ja Valmetin välillä. Uusi meesauuni tukee kalkin lisääntyvää tarvetta Cacian tehtaan kasvattaessa sellun tuotantoaan", sanoo Valmetin kuidunkäsittelyliiketoiminnan johtaja Stefan Mattsson.

Teknisiä tietoja Valmetin toimituksesta

Valmetin tilaus sisältää uudet ratkaisut eräkeittoon, seulontaan ja valkaisuun sekä uuden meesauunin, jonka kapasiteetti on 110 tonnia päivässä. Valkaisuyksikön uudistus sisältää uuden TwinRoll -puristimen, joka korvaa kaksi vanhaa rumpusuodatinta. Uusi meesauuni, jossa on hiutalekuivain ja sähkösuodatin (ESP), voi käyttää polttoaineena sekä raskasta polttoöljyä (HFO) että maakaasua.

Tietoa Portucel Soporcellistä

Portucel Soporcel konserni on Portugalin toiseksi suurin vientiyritys. Konserni operoi paperi- ja sellutehtaita Setúbalissa, Figuera da Fozissa sekä Caciassa. Yritys on yksi Euroopan johtavista päällystämättömien paino- ja kirjoituspaperin valmistajista sekä johtava valkaistun eukalyptussellun (BEKP) tuottaja. Cacian tehdas sijaitsee Keski-Portugalissa maan suurimman eukalyptusmetsäalueen keskellä. Tällä hetkellä sellutehdas tuottaa vuodessa 285 tuhatta tonnia erikoiskäyttöön tarkoitettua sellua.

VALMET OYJ

Lisätietoja antaa:
Stefan Mattsson, Johtaja, Kuidunkäsittely-liiketoimintayksikkö, Valmet, puh. +46 70 653 38 18

Valmet Oyj on maailman johtava sellu-, paperi- ja energiateollisuuden teknologia- ja palvelutoimittaja. 11 000 ammattilaistamme ympäri maailmaa työskentelee lähellä asiakkaitamme, sitoutuneina asiakkaidemme menestyksen edistämiseen - joka päivä.

Valmetin asiakkailleen tarjoamat palvelut kattavat kaiken kunnossapidon ulkoistuksesta tehtaiden ja voimalaitosten parannuksiin ja varaosiin. Vahvan teknologiatarjontamme ytimen muodostavat kokonaiset sellutehtaat, pehmopaperin-, kartongin- ja paperinvalmistuslinjat ja bioenergiaa tuottavat voimalaitokset.

Valmetilla on yli 200 vuoden teollisuushistoria, ja yhtiö syntyi uudestaan sellu-, paperi- ja voimantuotantoliiketoiminnan irtautuessa Metso Oyj:stä joulukuussa 2013. Valmetin liikevaihto vuonna 2013 oli noin 2,6 miljardia euroa. Valmetin tavoitteena on tulla maailman parhaaksi asiakkaidensa palvelussa.

Valmetin pääkonttori sijaitsee Espoossa ja sen osakkeet noteerataan NASDAQ OMX Helsinki Oy:ssä.