Valmet on saanut merkittävän tilauksen useista teknologioista Liansheng Pulp & Paperilta Kiinasta

Valmet Oyj:n lehdistötiedote 25.10.2023 klo 13.15

Valmet on saanut merkittävän tilauksen Liansheng Pulp & Paper (Zhangzhou) -yhtiöltä Fujianin maakunnasta Kiinasta. Tilaukseen sisältyy useiden teknologioiden toimitukset asiakkaan Zhangpun tuotantolaitokselle. Valmet toimittaa päällystetyn kartongin tuotantolinjan (BM 2) ja siihen liittyvät automaatiojärjestelmät, valkaistun kemitermomekaanisen massan (BCTMP) tuotantoteknologiaa sekä kaksi pienikokoista pehmopaperikonetta (TM 5 ja TM 6). Lisäksi Valmet toimittaa neljä pehmopaperikoneen perälaatikkoa TM 7-, TM 8-, TM 9- ja TM 10 -pehmopaperikoneille samaan tuotantolaitokseen.

Tilaus päällystetyn kartongin tuotantolinjasta, BCTMP-teknologiasta, kahdesta pehmopaperikoneesta ja neljästä pehmopaperikoneen perälaatikosta sisältyi Valmetin vuoden 2023 kolmannen neljänneksen tilauksiin. Tilauksen arvoa ei julkisteta.

Päällystettyä kartonkia tuottavan koneen ja BCTMP-teknologian käyntiinajo tapahtuu suunnitelmien mukaan vuoden 2025 kolmannella neljänneksellä, pehmopaperikoneiden käyntiinajo vuoden 2024 viimeisellä neljänneksellä ja pehmopaperikoneiden perälaatikoiden käyntiinajo vuoden 2024 kolmannella neljänneksellä.

Viimeisen 15 vuoden aikana Liansheng Pulp & Paper on syventänyt yhteistyötään Valmetin kanssa useilla laitteistotoimituksilla Longhaissa ja Zhangpussa sijaitseville tuotantolaitoksilleen. Valmet on aiemmin toimittanut kolme aaltopaperikonetta (PM 5, PM 6 ja PM 10) yhtiön Longhain laitokselle. Lisäksi Valmet on toimittanut taivekartongin valmistuslinjan (BM 1), laadukkaan painopaperin tuotantolinjan (PM 3), BCTMP-tuotantolinjan sekä kaksi pehmopaperikonetta (TM 3 ja TM 4) osana asiakkaan ensimmäisen vaiheen kehitysprojektia uudella Zhangpun laitoksella.

”Liansheng Pulp & Paper osallistuu tiiviisti ympäristönsuojeluun ja kierrätykseen konseptinaan kiertotalouden kehitys. Lianshengin Zhangpun toimipaikassa käytämme ensimmäistä kertaa ensiömassaa pulpperointiin ja paperinvalmistukseen. Projektin ensimmäisessä vaiheessa Valmetin ainutlaatuinen tuotevalikoima ja palvelut antoivat meille vankan perustan, jonka pohjalta loimme kilpailuasemamme markkinoilla. Tämä on myös keskeinen syy, miksi päätimme tehdä jälleen yhteistyötä Valmetin kanssa”, sanoo Chen Jiayu, Liansheng Pulp & Paperin puheenjohtaja.

”Liansheng on ollut vuosien ajan Valmetin tärkeä asiakas, ja olemme olleet luotettu kumppani yhtiön merkittävissä kehitysprojekteissa. Uuden Zhangpun laitoksen ensimmäisen kehitysvaiheen projektit käynnistettiin onnistuneesti Valmetin ja Lianshengin erinomaisen tiimityön ansiosta. Monimutkaisten projektien käyntiinajo tehtiin maailmanennätysajassa. Valmetin teknologioiden tarjoamat hyödyt, ainutlaatuiset prosessiteknologiat, palvelut ja automaation yhdistävä valikoimamme sekä paikalliset käyttöönotto- ja käyntiinajokykymme ovat tärkeimmät tekijät, joiden perusteella Liansheng valitsi Valmetin toimittajaksi tähän toisen vaiheen projektiin Zhangpun toimipaikkaan”, sanoo Zhu Xiangdong, Valmetin Kiinan toimintojen aluejohtaja.

Valmetin BM 2 -toimituksen tekniset tiedot

Valmetin toimitus BM 2 -koneelle sisältää OptiConcept M -mallin päällystetyn kartongin tuotantolinjan perälaatikosta rullaimeen, pituusleikkureihin ja hylyn keruuseen. Kolmikerroksinen pohjakartonki kalanteroidaan OptiCalender Hard -kalantereilla, minkä jälkeen lisätään neljä päällystekerrosta OptiCoat Jet -päällystysasemilla ja niiden konekierroilla. Tämän jälkeen seuraa useita OptiDry Coat -ilmakuivainyksiköitä, OptiDry Chill -radanjäähdytys, OptiDry Profile- ja OptiDry Turn -ilmakuivaimet sekä kosketukseton TurnFloat-radankääntö. Näiden jälkeen tulee OptiCalender Soft erinomaisten pintaominaisuuksien varmistamiseen, OptiReel Linear häiriöttömään rullaukseen sekä siirtokiskot, OptiCart Stream -konerullavaunu ja kaksi OptiWin Drum -kantotelaleikkuria turvalliseen konerullien käsittelyyn ja rullaukseen suurella kapasiteetilla. Kartonkikoneen prosessi-ilmastointi hoidetaan korkean kapasiteetin OptiAir Hood -huuvalla ja OptiAir Recovery -lämmöntalteenottojärjestelmällä.

Toimituksen sisältämä automaatiokokonaisuus sisältää hajautetun Valmet DNA -ohjausjärjestelmän (DCS) sisäänrakennetulla koneohjauksella (MCS), koneen kunnonvalvonnan sekä Valmet IQ -laadunohjausjärjestelmän (QCS). Lisäksi Valmet toimittaa profilointitoimilaitteet sekä konenäköön pohjautuvan katkokamerajärjestelmän (WMS) ja vianilmaisujärjestelmän (WIS). Toimitukseen sisältyy myös kattavat Valmetin paperikonekudokset ja varaosapaketit, konekiertojen venttiilit sekä yhteydet Valmetin teollisen internetin ratkaisuihin.

8 850 mm leveällä (viira) BM 2 -kartonkikoneella tullaan tuottamaan taivekartonkilajeja, joiden neliöpaino on 210–400 g/m2 suunnittelunopeudella 1 400 m/min. Päivittäinen kapasiteetti tulee olemaan yli 4 700 tonnia.

Valmetin TM 5-, TM 6-, TM 7-, TM 8-, TM 9- ja TM 10 -toimituksen tekniset tiedot

Valmetin toimitukseen sisältyy kaksi IntelliTissue 1600 -linjaa, mukaan lukien lyhyen kierron putkisto sekä pehmopaperikoneen apujärjestelmät, kuten öljyvoitelu, höyry- ja kondenssivesijärjestelmä, hydrauliikkajärjestelmä, koneen sumunerotin, pölynpoistojärjestelmä sekä hylkypulpperi. Valmet toimittaa myös paikan päällä tapahtuvan asennusvalvonnan, koulutuksen, käyntiinajon ja käyttöönoton.

Koneet varustetaan IntelliJet V -perälaatikolla erinomaisen formaation aikaansaamiseksi, suurella imutelalla ja energiatehokkaalla IntelliCap-huuvalla. Linjat on suunniteltu vähäistä höyryn ja sähkön kulutusta varten. Täysin kantileveerattu puristinosa tekee kunnossapidosta helppoa ja parantaa koneen kapasiteettia.

Koneiden leveys on 2,85 m ja suunnittelunopeus 1 600 m/min. Kunkin koneen päivittäinen kapasiteetti on 72 tonnia pehmopaperia, jonka neliöpaino on 11,5–31,3 g/m2.

Hydraulisten IntelliJet-perälaatikoiden asennuksen tavoitteena on parantaa pehmopaperin laatua ja nykyisten TM 7–TM 10 -koneiden ajettavuutta tehtaalla. Toimitus sisältää myös paikan päällä tapahtuvan asennusvalvonnan, koulutuksen, käyntiinajon ja käyttöönoton.

Valmetin BCTMP-teknologia toimituksen tekniset tiedot

Valmetin BCTMP-teknologia integroidaan päällystetyn kartongin tuotantolinjaan. Valmetin toimitus sisältää päälaitteistot mekaanisen massan tuotantoon, sisältäen maailman johtavat RGP CD-82 ja Valmet Conical Refiner Conflo -jauhimet ja TwinRoll-pesupuristinteknologian. Toimituslaajuus kattaa suunnittelun, hankinnan ja työmaavalvonnan. Myös koulutus, tehdaspalvelut ja toimitettavaan teknologiaan liittyvät varaosat ovat osa toimitusta.

Tietoa asiakkaasta Liansheng Pulp & Paper

Vuonna 2020 perustettu Liansheng Pulp & Paper (Zhangzhou) Co., Ltd., on laaja-alainen integroitu sellu- ja paperiyritys. Sen päätuotteita ovat muun muassa sellu, mekaaninen massa, valkoinen pahvi, hienopaperi ja pehmopaperi. Yrityksen toimintojen pinta-ala on yli 300 hehtaaria, ja sillä on yli 3 000 työntekijää.

A large red and white tower in a city

Description automatically generated

Yleiskuva Liansheng Pulp and Paper (Zhangzhou) -yhtiön Zhangpun tuotantolaitoksesta

Petri Rasinmäki, johtaja, Paperit-liiketoimintalinja, Valmet, puh. +358 40 042 8422

Rickard Andersson, johtaja, Kuidunkäsittely-liiketoimintayksikkö, Valmet, puh. +46 70 305 5722

Zhu Xiangdong, johtaja, Kiinan alue, Valmet, puh. +86 21 399 750 00

Valmet on maailman johtava prosessiteknologian, automaatioratkaisujen ja palvelujen toimittaja ja kehittäjä sellu-, paperi- ja energiateollisuudelle. Automaatiojärjestelmillämme ja virtauksensäätöratkaisuillamme palvelemme vielä laajempaa prosessiteollisuuden asiakaskuntaa. 17 500 ammattilaistamme työskentelee lähellä asiakkaitamme, sitoutuneina asiakkaidemme menestyksen edistämiseen – joka päivä.

Yhtiöllä on yli 220 vuoden teollinen historia ja vahva näyttö jatkuvasta parantamisesta ja uudistumisesta. Vuonna 2022 yhtiö saavutti merkittävän merkkipaalun, kun virtauksensäätöyhtiö Neles sulautui Valmetiin. Valmetin liikevaihto vuonna 2022 oli noin 5,1 miljardia euroa.

Valmetin osakkeet noteerataan Nasdaq Helsingissä, ja yhtiön pääkonttori sijaitsee Espoossa.

Seuraa meitä valmet.fi | X | X (IR) | LinkedIn | Facebook | YouTube | Instagram | Instagram (IR) |