Valmetilta merkittävä sellu- ja kartonkiteknologiatoimitus Klabinille Brasiliaan

Valmet Oyj:n lehdistötiedote 11.6.2021 klo 13.00

Valmet on sopinut merkittävästä sellu- ja kartonkitekniikan toimituksesta Klabinille Brasiliaan. Tilaus koostuu päällystetyn kartonginvalmistuslinjasta (PM 28), uudesta kuitulinjasta, johon kuuluu uusi jatkuvan sellunkeiton G3-järjestelmä, ja uudesta valkaistun kemikuumahierteen (BCTMP) valmistuslinjasta. Toimitukseen kuuluu kattavat automaatioratkaisut ja Valmetin teollisen internetin ratkaisuja. PM 28:n, BCTMP- ja kuitulinjojen käyttöönotot on suunniteltu vuoden 2023 toiselle vuosineljännekselle.

Tilaukset sisältyvät Valmetin vuoden 2021 toisen vuosineljänneksen saatuihin tilauksiin. Tilausten arvoja ei julkisteta. PM 28:n toimitusta vastaavan tilauksen arvo on tyypillisesti noin 240-270 miljoonaa euroa, ja kuitu- ja BCTMP-linjojen yhteistoimitusta vastaavan tilauksen arvo on tyypillisesti noin 80-90 miljoonaa euroa.

Tilaukset ovat osa Klabinin suuren investointiprojektin (PUMA II) toista vaihetta. Valmetin toimitus ensimmäiseen vaiheeseen julkistettiin vuonna 2019. Toimitukseen kuului kraftlainerikone (PM 27) ja kuitulinja sisältäen Continuous Cooking G3:n. Tässä toisessa vaiheessa BCTMP- ja kuitulinjat integroidaan uuteen kartonginvalmistuslinjaan PM 28:een, joka on niin kutsuttu flex-kone. Koneella voidaan valmistaa laajaa valikoimaa kartonkilaatuja kraftlainerista päällystettyihin kartonkeihin, muun muassa taivekartonkeihin (FBB) ja nestepakkauskartonkeihin (LPB). Tämä yhdistelmä lisää Klabinin joustavuutta ja vähentää altistumista markkinoiden volatiliteetille.

”Viime vuoden aikana olemme arvioineet markkinatrendejä ja -olosuhteita, ja päätimme muuttaa alun perin suunnitellun PM 28 -konseptin aiempaa joustavammaksi. Pakkauskartonkisegmentillä on valtava kasvupotentiaali, mikä on pääasiallisesti seurausta kertakäyttöisten muovien mahdollisesta korvaamisesta kestävämmillä vaihtoehdoilla. Uskomme, että voimme luoda entistä enemmän arvoa Klabinille vahvistamalla integroitua, hajautettua ja joustavaa liiketoimintamalliamme. PM 28:n käyttöönoton jälkeen Klabinista on tulossa yksi maailman johtavista neitsytkuituisten päällystettyjen kartonkien ja kraftlinereiden tuottajista”, sanoo Francisco César Razzolini, Industrial Technology, Innovation, Sustainability, Projects and Pulp Business Officer Klabinista.

”Valmet valittiin Klabinin uuden, erittäin vaativia päällystettyjä kartonkilaatuja tuottavan PM 28:n avainpartneriksi vahvan osaamisensa ja teknisten etujensa takia. Valmetin ja Klabinin tiimien yhteistyö on ollut erinomaista PM 27:n toimituksen kanssa projektin ensimmäisessä vaiheessa. Olen todella ylpeä voidessani todeta, että me – Valmet ja Klabin – olemme onnistuneet PM 27 -projektissa erittäin hyvin näinä haastavina ja poikkeuksellisen aikoina. PM 27 otetaan käyttöön lähitulevaisuudessa”, kertoo Valmetin Paperit-liiketoimintalinjan johtaja Jari Vähäpesola.

”Toimitimme projektin ensimmäiseen vaiheeseen uuden eteläiselle lyhytkuitusellulle räätälöidyn Continuous Cooking G3 -teknologian. Tämä toinen vaihe on luonnollinen jatko johtavien teknologioidemme hyödyntämisessä. BCTMP-tekniikkamme tarjoaa erinomaisen raaka-ainetehokkuuden ja korkean bulkin eli ominaistilavuuden, mikä mahdollistaa kestävän ja kevyen pakkauskartongin tuotannon”, sanoo Valmetin Sellu ja energia -liiketoimintalinjan johtaja Bertel Karlstedt.

”Kartonkisegmentillä on suuri kasvupotentiaali, ja jälleen kerran Valmet ja Klabin ovat kumppaneina kehittäneet tehokkaita, kestäviä ratkaisuja. Tarjoamme tässä toimituksessa uusinta tekniikkaa korkealaatuisten kraftlainerien ja päällystettyjen kartonkien valmistukseen tukien Klabinin strategisia tavoitteita. Toimitukseen kuuluvat teollisen internetin ratkaisut antavat Klabinille mahdollisuuden edetä nopeammin kohti kestävyys- ja tuottavuustavoitteitaan”, lisää Celso Tacla, Valmetin Etelä-Amerikan aluejohtaja.

Toimituksen tekniset tiedot

Valmetin toimitukseen sisältyy massanvalmistuksen laitteet ja kiertovesijärjestelmät sekä kolmikerroksinen päällystävä kartonginvalmistuslinja (PM 28) perälaatikoista rullaimelle, jota seuraa pituusleikkuri, automaattiset siirtokiskot ja rullankäsittelyjärjestelmä. Toimitukseen kuuluu myös kattavat koneen ilmajärjestelmät, konehallin ilmanvaihtojärjestelmä, märänpään kemikaalijärjestelmät sekä pintaliiman ja päällystyspastan valmistus- ja konekiertojärjestelmät pintaliimaus- ja päällystysasemille. Koneet toimitetaan asennettuina.

Kartonkikoneen automaatiotoimitukseen kuuluu prosessi- ja koneohjausten Valmet DNA -automaatiojärjestelmät sekä Valmet IQ -laadunhallintaratkaisut. PM 28:n käyttöönottoa ja optimointia tuetaan kattavalla Valmetin teollisen internetin kokonaisuudella, johon kuuluu tukipalveluita Valmetin suorituskykykeskuksista, laaja kokonaisuus kehittyneitä valvonta- ja ennakointisovelluksia, edistyneitä prosessinohjauksia ja Valmetin virtuaalisen tehtaan sisältävä koulutussimulaattori. Toimitukseen kuuluu myös käyttöönoton aikainen Valmetin kudospaketti.

Viiraltaan 9 000 mm leveä kone tuottaa korkealaatuisia kraftlainer-, nestepakkaus- ja taivekartonkeja neliömassa-alueella 150-350 g/m2. Koneen suunnittelunopeus on 1 200 m/min ja vuosikapasiteetti 460 000 tonnia.

Teknistä tietoa keitto- ja kuitulinjan sekä BCTMP-linjan toimituksesta

Kuitulinja on suunniteltu joustavasti tuottamaan lyhytkuitusellua eukalyptuksesta ja pitkäkuitusellua radiatamännystä. Linjan kapasiteetti on eukalyptussellulle 1 000 tonnia päivässä ja pitkäkuitusellulle 800 tonnia päivässä. Kuitulinjatoimitukseen sisältyy Valmetin uuden sukupolven jatkuvan keiton teknologia, Continuous Cooking G3, johon kuuluu ImpBin-tekniikka puuhakkeen höyrystämiseen ja kyllästämiseen. Tämä kaksisäiliöjärjestelmä tarjoaa erinomaisen massan laadun hyvin alhaisella hylkypitoisuudella. Pesuprosessissa hyödynnetään Valmet TwinRoll -pesupuristinteknologiaa, joka on helppohuoltoinen ja tarjoaa korkean pesutehokkuuden, matalan energiankulutuksen ja korkean käyttöasteen.

“Olemme todella tyytyväisiä, että olemme osa tätä Klabinin Ortigueiran tehtaan laajennusprojektin uutta vaihetta. Aiemmassa vaiheessa Klabin osti Valmetilta ensimmäisen uutta, kolmannen sukupolven teknologiaa edustavan jatkuvatoimisen keiton järjestelmän. Saman teknologian valitseminen tähän toiseen keittolinjaan vahvistaa Klabinin luottamusta Valmetin teknologiaan, toimituskykyyn ja erityisesti kykyymme innovoida ja kehittää prosessejamme ja laitteitamme”, sanoo Valmetin Etelä-Amerikan sellu- ja energiajohtaja Fernando Scucuglia.

Uusi 400 tonnia päivässä tuottava BCTMP-linja sisältää kemikaalikäsittelyjärjestelmän, suursakeutusjauhatusvaiheen, valkaisun, matalasakeutusjauhatusvaiheen, lajittelun, haihdutuksen ja pesun. Tämä BCTMP-ratkaisu kehitettiin Valmetin ja Klabinin yhteistyönä, joka pohjautuu yritysten omissa teknologiakeskuksissa tehtyyn työhön. Ratkaisu on suunniteltu tarjoamaan korkean raaka-ainetehokkuuden, matalan energiankulutuksen ja korkealaatuisen massan uudelle kartonkikoneelle.

Keitto- ja kuitulinjan sekä BCTMP-linjan toimitusta tukee laaja Valmetin teollisen internetin ratkaisukokonaisuus, sisältäen Valmetin suorituskykykeskuspalvelut, edistyneitä valvonta- ja ennakointisovelluksia, optimoivat prosessisäädöt (APC) ja Training Simulators -koulutussimulaattorit.

Tietoa asiakkaasta Klabin

Klabin on Brasilian suurin paperintuottaja ja pakkauspapereiden viejä. Ainoana Brasiliassa yhtiö myös tuottaa sekä pitkä- että lyhytkuituista sellua ja fluff-sellua markkinoille, ja Klabin on alan johtavia yrityksiä myös aaltopahvipakkaus- ja teollisuussäkkialueella. Yritys perustettiin vuonna 1899. Klabinilla on yhteensä 24 tuotantolaitosta, joista 23 Brasiliassa ja yksi Argentiinassa.

Jari Vähäpesola, johtaja, Paperit-liiketoimintalinja, Valmet, puh. +358 40 558 6555
Bertel Karlstedt, johtaja, Sellu ja energia -liiketoimintalinja, Valmet, puh. +358 10 672 0000
Celso Tacla, aluejohtaja, Etelä-Amerikka, Valmet, puh. +55 41 3341 4444

Valmetin liikevaihto vuonna 2020 oli noin 3,7 miljardia euroa. 14 000 ammattilaistamme ympäri maailmaa työskentelee lähellä asiakkaitamme, sitoutuneina asiakkaidemme menestyksen edistämiseen - joka päivä. Valmetin pääkonttori sijaitsee Espoossa ja sen osakkeet noteerataan Nasdaq Helsingissä.