Valmetille sopimus merkittävästä sellu- ja kartonkiteknologian toimituksesta Klabinille Brasiliaan

Valmet Oyj:n lehdistötiedote 17.5.2019 klo 12:15

Valmet on allekirjoittanut sopimukset laajasta sellu- ja paperiteknologian toimituksesta Klabin S.A.:lle Brasiliaan. Tilaukseen sisältyvät kraftlainer-kartonkikone (PM27), uusi kuitulinja, jatkuvatoimisen keittoteknologian toimitus sekä sellun kuivauslinjan uusinta. Tilaus sisältyy Valmetin 2019 toisen kvartaalin saatuihin tilauksiin, ja sen arvo on noin 260-290 miljoonaa euroa.

Lisäksi Valmet ja Klabin ovat allekirjoittaneet aiesopimukset toisen kraftlainer-kartonkikoneen (PM28) sekä toisen keitto- ja kuitulinjan toimituksesta. Näihin liittyvien lopullisten toimitussopimusten allekirjoituksen odotetaan tapahtuvan ja toimitusaikataulun alkavan toukokuussa 2021.

Nyt tehty sopimus kraftlainer-tuotantolinjan toimituksesta on Valmetin ensimmäinen laaja kartonkiteknologiatoimitus Brasiliaan ja merkitsee yhtiölle tärkeää läpimurtoa Brasilian paperiteollisuusmarkkinoilla.

"Tuleva uusi kartongintuotantolinjamme tulee olemaan maailman ensimmäinen tuotantolinja kraftlainer-tuotantoon 100-prosenttisesta eukalyptusselluloosamassasta. Olemme yhdessä Valmetin kanssa tehneet paljon konseptikehitystä ja suunnitteluyhteistyötä luodaksemme tämän innovatiivisen ratkaisun, jonka tuloksena syntyy korkealaatuista kraftlainer-kartonkia aaltopahvipakkauksiin", sanoo Francisco César Razzolini, Industrial Technology, Innovation, Sustainability, Projects and Pulp business Officer Klabinista.

"Tämä ensimmäinen merkittävä paperiteknologian tilaus vahvistaa Valmetin asemaa Brasilian markkinoilla, jossa olemme tähän asti olleet tunnettuja erityisesti selluntuottajien kumppanina", sanoo Jari Vähäpesola, Valmetin Paperit-liiketoimintalinjan johtaja.

Nyt sovittu tilaus selluteknologiasta tuo puolestaan ensimmäisen referenssin Valmetin uudesta jatkuvan keiton teknologiasta, CompactCooking G3:sta, joka lanseerattiin vuonna 2018. Lisäksi sellun kuivauslinjan uusinta lisää Valmetin vuonna 2016 toimittaman olemassa olevan kuivauslinjan kapasiteettia.

"Klabin halusi korkealaatuisen selluratkaisun, joka vastaa korkeisiin lopputuotevaatimuksiin korkealla käytettävyydellä ja päätti luottaa Valmetin osaamiseen. Tilaus on erittäin tärkeä Etelä-Amerikan selluliiketoiminnallemme ja osoittaa uusien innovaatioidemme kilpailukyvyn keitto- ja kuitulinjateknologiassa", sanoo Bertel Karlstedt, Valmetin Sellu ja energia -liiketoimintalinjan johtaja.

Kraftlainer-tuotantolinjan (PM27) toimituksen työllisyysvaikutus on yli 500 henkilötyövuotta Euroopassa, Brasiliassa ja Kiinassa, ja selluteknologiatoimituksen noin 500 henkilötyövuotta pääosin Suomessa, Ruotsissa ja Brasiliassa.

Toimituksen tekniset tiedot

Valmet toimittaa koko kraftlainer-tuotantolinjan laajennetulla toimituksella, joka sisältää laajan tehdassuunnittelupaketin. Tilaukseen kuuluu massanvalmistuksen laitteet, lyhyenkierron järjestelmä sekä täydellinen monikerroskartonkikone (PM 27) perälaatikolta rullaimelle, sisältäen kantotelaleikkurin ja automatisoidut siirtokiskot sekä rullankäsittelyjärjestelmät. Lisäksi tilaukseen kuuluu koneen ilma- ja ilmanvaihtojärjestelmät, märänpään kemiallinen järjestelmä sekä pintatärkkelyksen valmistusjärjestelmä ja konekierrot.

Automaatiotilaus sisältää Valmet DNA -automaatiojärjestelmän optimoinnin ja koneenohjauksen sekä Valmet IQ laadunhallintajärjestelmän. Lisäksi tilaukseen sisältyy laaja Valmetin teollisen internetin kokonaisuus MES-järjestelmällä (Manufacturing Execution System) sekä Valmetin kudospaketti.

Viiraltaan 9 000 mm leveä kartonkikone tuottaa korkealaatuista kraflaineria sekä valkopintaista laineria neliömassa-alueella 80-2000 g/m2. Koneen suunnittelunopeus on 1 200 m/min ja suunnittelukapasiteetti 1 550 tonnia päivässä.

Keitto- ja kuitulinjan toimitukseen sisältyy täydellinen keitto- ja kuitulinja, jonka kapasiteetti on 2000 tonnia päivässä. Keittolinja edustaa Valmetin uuden sukupolven jatkuvan keiton teknologiaa, CompactCooking G3, ja siihen kuuluu ImpBin-tekniikka puuhakkeen höyrystämiseen ja kyllästämiseen. Tämä kaksisäiliöjärjestelmä tarjoaa erinomaisen massan laadun hyvin alhaisella hylkypitoisuudella.

Keitto- ja kuitulinja on helppohuoltoinen, ja sen etuina on korkea saanto, alhainen energiankulutus ja korkea käyttöaste. Uusi keittoteknologia parantaa joustavuutta ja optimoi valkaisua erityisesti eukalyptuspohjaisessa lyhytkuitusellun tuotannossa.

Sellun kuivatuslinjan uudistus sisältää muun muassa uuden paalauslinjan, automaattisen päänviestilaitteiston, prosessilaitteiden pullonkaulojen poistoja sekä rullan käsittelyn uudistuksen. Nämä uudistukset lisäävät sekä markkinasellun että fluff-massan tuotantoa ja parantavat turvallisuutta.

Tietoa asiakkaasta

Klabin on Brasilian suurin paperintuottaja ja pakkauspapereiden viejä. Se tuottaa pakkauspaperia ja -kartonkia pakkaamiseen, aaltopahvipakkauksiin sekä teollisuuspakkauksiin. Ainoana Brasiliassa yhtiö myös tuottaa sekä pitkä- että lyhytkuituista sellua ja fluff-sellua markkinoille. Klabinilla on yhteensä 18 tuotantolaitosta, joista 17 Brasiliassa ja yksi Argentiinassa. Yritys perustettiin vuonna 1899.

Jari Vähäpesola, johtaja, Paperit-liiketoimintalinja, Valmet, puh. +358 40 558 6555
Bertel Karlstedt, johtaja, Sellu ja energia -liiketoimintalinja, Valmet, puh. +358 10 672 0000
Celso Tacla, aluejohtaja, Etelä-Amerikka, Valmet, puh. +55 41 3341 4444

Valmetin liikevaihto vuonna 2018 oli noin 3,3 miljardia euroa. Yli 13 000 ammattilaistamme ympäri maailmaa työskentelevät lähellä asiakkaitamme, sitoutuneina asiakkaidemme menestyksen edistämiseen - joka päivä. Valmetin pääkonttori sijaitsee Espoossa ja sen osakkeet noteerataan Nasdaq Helsingissä.

Lue lisää: www.valmet.comwww.twitter.com/valmetglobal