Valmetille yhdeksäs pehmopaperilinjan tilaus Hayat Kimyalta Venäjälle

Valmet Oyj:n lehdistötiedote 8.7.2021 klo 13.00

Valmet toimittaa yhdeksännen pehmopaperilinjan ja sen mukana laajan automaatiojärjestelmän turkkilaiselle pehmopaperin tuottajalle Hayat Kimyalle. Yhtiö päätti hankkia uuden pehmopaperikoneen uudelle tehtaalleen Venäjälle. Tavoitteena on vastata yhtiön korkealaatuisten pehmopaperituotteiden kasvavaan kysyntään. Uusi tuotantolinja kasvattaa yhtiön nykyistä kasvo-, WC- ja pyyhepaperin tuotantoa 70 000 pehmopaperitonnilla. Linjan on määrä käynnistyä vuoden 2022 lopussa.

Tilaus sisältyy Valmetin vuoden 2021 toisen neljänneksen saatuihin tilauksiin. Tilauksen arvoa ei julkisteta.

Hayat Kimya on aiemmin asentanut seitsemän Valmet Advantage DCT 200TS -pehmopaperilinjaa tehtailleen Turkissa, Venäjällä ja Egyptissä ja asentaa parhaillaan TM9-pehmopaperikonetta uuteen toimipaikkaansa Venäjällä. Hayat Kimya hyödyntää jatkuvasti uusinta teknologiaa saavuttaakseen suurimman tehokkuuden ja pienimmän mahdollisen energiankulutuksen.

”Pyrkimyksenämme on parantaa jatkuvasti suorituskykyämme jokaisen asennuksen myötä, ja Advantage DCT -teknologia tukee ehdottomasti tätä tavoitetta. Olemme luoneet tehokkaan työskentelytavan Valmetin kanssa ja saaneet aikaan erittäin sujuvia ja nopeita käynnistyksiä. Käynnistyksen jälkeen olemme käyttäneet koneita jatkuvasti suurella nopeudella ja erittäin tehokkaasti”, kertoo Hayat Kimyan paperiryhmän johtaja Lütfi Aydin.

”Olemme ylpeitä siitä, että meillä on ollut mahdollisuus toimittaa yhdeksän Advantage DCT -konetta peräkkäin Hayat Kimyalle. Tämä on ehdottomasti osoitus teknologian luotettavuudesta, tehokkuudesta ja helppokäyttöisyydestä sekä asetettujen tuotanto- ja tuotelaatutavoitteiden saavuttamisesta. Olemme kehittäneet vuosien kuluessa sekä hyvän teknisen suorituskyvyn että sujuvan yhteistyön ja jatkamme mielellämme menestyksekästä työtämme tämän uuden projektin parissa”, sanoo Valmetin Paperit-liiketoimintalinjan Pehmopaperitehtaat-liiketoimintayksikön myyntijohtaja Björn Magnus

Tekniset tiedot

Uuden TM10-pehmopaperikoneen leveys on 5,6 m ja suunnittelunopeus 2 100 m/min.

Pehmopaperin tuotannossa käytetään raaka-aineena ensiökuitua. Uusi tuotantolinja on optimoitu säästämään energiaa ja parantamaan lopputuotteen laatua.

Valmetin toimitukseen kuuluu kokonainen pehmopaperin tuotantolinja, joka sisältää massankäsittelyjärjestelmät ja Valmet Advantage DCT 200 TS -pehmopaperikoneen. Kone on varustettu OptiFlo-perälaatikolla ja kevytmetallisella jenkkisylinterillä. Koneessa on myös Advantage-pehmopaperiteknologiaa, kuten ViscoNip-puristin ja Valmet Black Belt R, kaasuturbiinin poistokaasua puhallusilmana käyttävä AirCap Heli -huuva ilmajärjestelmällä, WetDust-pölynhallintajärjestelmä, radansiirtojärjestelmä sekä SoftReel L -rullain. Massankäsittelylinjalla on OptiSlush -pulpperit, OptiFiner-kartiojauhimet ja OptiScreen-konelajittimet.

Lisäksi toimitus sisältää laajan Valmet-automaatiojärjestelmän, jossa on Valmet DNA -koneohjaukset, käyttöohjaimet, prosessinohjaukset ja koneen valvonta sekä Valmet IQ -laadunohjaus, IQFiber- ja IQSoftness-anturit, MD-ohjaukset ja poikkisuuntaiset IQDilution-ohjaukset. Kattava suunnittelu, asennusvalvonta, koulutus, käynnistys ja käyttöönotto sekä varaosapaketti kuuluvat niin ikään toimitukseen.

Tietoa Hayat Kimyasta

Hayat Kimya A.S. on osa Hayat-konsernia. Hayat-konsernin pääasialliset toimialat ovat kodinhoito, hygienia ja pehmopaperit kulutustavarateollisuudessa. Hayat aloitti pehmopaperin tuotannon 14 vuotta sitten ja on tehnyt sen jälkeen useita merkittäviä investointeja. Nykyään konserni on Afrikan, Lähi-idän ja Itä-Euroopan suurin pehmopaperinvalmistaja. Sen vuotuinen tuotantokapasiteetti on 490 000 tonnia.

Lisätietoja antavat:
Jan Erikson, myyntijohtaja, Pehmopaperitehtaat-liiketoimintayksikkö, Paperit-liiketoimintalinja, Valmet, puh. +46 70 517 14 90
Björn Magnus, myyntijohtaja, Pehmopaperitehtaat-liiketoimintayksikkö, Paperit-liiketoimintalinja, Valmet, puh. +46 703 17 79 83

Valmetin liikevaihto vuonna 2020 oli noin 3,7 miljardia euroa. Yli 14 000 ammattilaistamme ympäri maailmaa työskentelevät lähellä asiakkaitamme, sitoutuneina asiakkaidemme menestyksen edistämiseen – joka päivä. Valmetin pääkonttori sijaitsee Espoossa ja sen osakkeet noteerataan Nasdaq Helsingissä.

Lue lisää: www.valmet.com, www.twitter.com/valmetglobal