Valmet levererar nionde mjukpapperslinjen till Hayat Kimya, i Ryssland

Valmet Oyjs pressmeddelande den 8 juli, 2021 1 p.m EET

Valmet levererar den nionde mjukpapperslinjen med omfattande automationspaket till den Turkiska papperstillverkaren Hayat Kimya. Företaget har bestämt sig för att investera i en ny maskin till sitt nya pappersbruk i Ryssland. Målet är att möta den ökande efterfrågan på deras högkvalitativa mjukpappersprodukter. Den nya linjen kommer att öka kapaciteten för ansikts-, toa-, och hushållspapper med 70,000 ton per år. Uppstart är planerad till slutet av 2022.

Ordern ingår I Valmets orderingång andra kvartalet 2021. Värdet på ordern avslöjas inte.

Hayat Kimya testar ständigt gränserna för att nå högsta möjliga effektivitet med lägsta möjliga energiförbrukning. Tidigare har företaget installerat sju  Valmet Advantage DCT 200TS produktionslinjer till sina bruk i Turkiet, Ryssland och Egypten där TM8 startade upp nyligen medan TM9 installeras just nu på det nya bruket i Ryssland.

“Vår ambition är att kontinuerligt förbättra vår prestanda för varje installation och Advantage DCT tekniken bidrar verkligen till det målet. Tillsammans med Valmets team har vi etablerat ett effektivt arbetssätt och har lyckats nå mycket smidiga och snabba uppstarter. Och vi har kört maskinerna i en konstant hög hastighet och effektivitet sedan dess” säger Lütfi Aydin, Director, Paper Group, Hayat Kimya.

“Vi är stolta över att ha fått möjligheten att leverera nio Advantage DCT maskiner i rad till Hayat Kimya. Det är definitivt ett bevis på att tekniken är tillförlitlig, effektiv, lätt att använda och möter förväntade produktions- och kvalitetsmål. Genom åren har vi utvecklat både den tekniska presetandan och våra team tillsammans, så vi är förväntansfulla över att fortsätta resan och se till att även det här projektet blir en framgång” säger Björn Magnus, Sales Director, Tissue Mills business unit, Paper business line, Valmet.

Teknisk information

Den nya mjukpappersmaskinen, TM10, är 5.6 bred och är konstruerad för en hastighet på 2,100 m/min. Råvaran i papperstillverkningen är färskfibermassa. Den nya linjen är optimerad för att spara energi och bästa möjliga papperskvalitet.

Valmets leverans omfattar en komplett mjukpapperslinje med mäldberedningssystem och en Valmet Advantage DCT 200 TS mjukpappersmaskin. Maskinen är utrustad med en OptiFlo inloppslåda och en gjuten Yankee cylinder. I utrustningen ingår även Advantage tissuetekniken med ViscoNip press  med  Valmet Black Belt R, en AirCap Heli kåpa och luftsystem förberett för  co-generation, WetDust dust system, och en SoftReel L rullstol. Mäldberedningssystemet består av OptiSlush pulpers, OptiFiner koniska raffinörer och OptiScreen malsegment.

Därutöver ingår ett omfattande automationspaket med Valmet DNA styrsystem, driftstyrning, processstyrning och maskinövervakning, samt Valmet IQ kvalitetskontroll med  IQFiber samt IQSoftness sensorer, MD- och  IQDilution CD-styrning. Komplett konstruktion, installationsövervakning, utbildning, startup och idrifttagning samt reservdelspaket ingår också i leveransen.

Hayat Kimya

Hayat Kimya A.S. är en del av Hayat Group som främst verkar inom hem-, hygien- och mjukpapperssegmentet för konsumentmarknaden. Hayat Kimya har kontinuerligt gjort stora investeringar allt sedan deras entré i mjukpappersindustrin för 14 år sedan. Idag anses Hayat Group, med en produktionskapacitet på 490,000 ton/per år, som ”en av de största mjukpapperstillverkarna i Afrika, Mellanöstern och Östeuropa.

För ytterligare information, kontkta:
Jan Erikson, Vice President, Sales, Tissue Mills business unit, Paper business line, Valmet, tel. +46 70 517 14 90
Björn Magnus, Sales Director, Tissue Mills business unit, Paper business line, Valmet, tel. +46 703 17 79 83

Valmet Corporation är den ledande globala utvecklaren och leverantören av process teknik, automation och service inom massa-, pappers- och energiindustrin. Vårt mål är att ge våra kunder världens bästa service.

Valmets omfattande teknikutbud inkluderar såväl massabruk, produktionslinjer för tissue, kartong och papper, som kraft- och värmeanläggningar för energiproduktion. Valmets innovativa service- och automationslösningar förbättrar driftsäkerheten och prestandan i våra kunders processer och effektiviserar användningen av råmaterial och energi.

Valmets nettoomsättning 2020 var cirka 3,7 miljarder euro. Våra 14 000 medarbetare runt om i världen finns nära kunderna och arbetar för att förbättra deras resultat - varje dag. Valmets huvudkontor ligger i Esbo, Finland, och företaget är noterat på NASDAQ Helsingforsbörsen.

Mer information finns på www.valmet.com, www.twitter.com/valmetglobal

Processing of personal data