Valmet toimittaa ulkopakkauskartonkikonelinjan Hamburger Riegerille Saksaan

Valmet Oyj:n lehdistötiedote 9.5.2018 klo 11:00

Valmet toimittaa ulkopakkauskartonkikonelinjan Hamburger Rieger GmbH:n Sprembergin tehtaalle Saksaan. Uusi tuotantolinja (PM 2) automaatioratkaisuineen on suunniteltu tuottamaan korkealaatuista testlainereita käyttäen 100-prosenttisesti uusioraaka-aineita.

Uuden korkean suorituskyvyn ja laajaa neliömassa-aluetta tuottavan kartonkikoneen myötä Hamburger pyrkii vahvistamaan entisestään asemaansa kasvavilla eurooppalaisilla ulkopakkauskartonkimarkkinoilla. Kone on suunniteltu otettavaksi käyttöön vuoden 2020 puolivälissä.

Tilaus sisältyy Valmetin vuoden 2018 toisen vuosineljänneksen saatuihin tilauksiin. Tilauksen arvoa ei julkisteta. Tällaisen tilauksen kokonaisarvo on tyypillisesti noin 70-90 miljoonaa euroa.

"Kun asiakas valitsee toimittajaa, on erittäin tärkeää, että kykenee esittämään hyviä referenssejä. Tämä seikka oli ratkaisevassa roolissa myös Hamburgerille, kun yritys päätti tehdä sopimuksen Valmetin kanssa. Valmetin teknologia tarjoaa korkeaa tuottavuutta, resurssitehokkuutta, erinomaista laatua ja alhaisia käyttökustannuksia. Olemme vuosien varrella rakentaneet hyvät ja läheiset suhteet Hamburgeriin, mikä muodostaa optimaalisen perustan erinomaiselle hankkeelle ja vahvalle Valmetin eurooppalaiselle referenssille", toteaa Vesa Simola, Valmetin EMEA-alueen johtaja.

Toimituksen tekniset tiedot

Valmetin toimitus sisältää suuren kapasiteetin ulkopakkauskartonkikoneen perälaatikosta rullaimelle ja OptiWin Pro -pituusleikkurille. Leikkurityyppiin päädyttiin sen suuren kapasiteetin, proaktiivisen pituusleikkausgeometrian ja nopeamman sekvenssin ansiosta. Pituusleikkurin kaksoisaukirullaus eli Dual Unwind antaa normaalia suuremman kapasiteetin, koska konerullien vaihto onnistuu yhdessä minuutissa. Koneen mukana toimitetaan kudospaketti. Automaatioratkaisuihin sisältyy Valmet IQ -laadunmittausjärjestelmä ja Valmet DNA -prosessiohjausjärjestelmä. Toimitukseen kuuluu myös startin jälkeinen, kuuden kuukauden prosessituki, jonka tavoitteena on tuotannon ja laadun kehittäminen.

Viiraltaan 8 600 mm leveä ulkopakkauskartonkikone tuottaa päällystämättömiä valkoisia ja ruskeita testliner- ja white top testliner -lajeja neliömassa-alueella 90-180 g/m2. Koneen suunnittelunopeus on 1 500 m/min ja kapasiteetti 500 000 tonnia vuodessa.

Tietoa asiakkaasta Hamburger Rieger

Hamburger Rieger on osa itävaltalaisen Prinzhorn-konsernin Hamburger Containerboard divisioonaa. Hamburger Rieger on valkoisten ja päällystettyjen aallotuskartonkien markkinajohtaja. Kahdella miljoonalla tonnillaan ja seitsemällä tehtaallaan Hamburger Containerboard on yksi Euroopan johtavista aallotuskartonkien valmistajista. Prinzhorn Groupissa työskentelee 6 300 työntekijää 15 maassa, ja yritys on Euroopan markkinajohtaja pakkaus-, paperi- ja kierrätysteollisuudessa. Perheomisteisella ja -johdetulla Prinzhorn-konsernilla on pääkonttori Wienissä, Itävallassa.

Vesa Simola, aluejohtaja, EMEA, Valmet, puh. +358 40 055 9529

Marko Oinonen, sopimus- ja asiakassuhdejohtaja, Kartonki- ja paperitehtaat, Valmet, puh. +358 50 562 7240

Valmetin liikevaihto vuonna 2017 oli noin 3,1 miljardia euroa. Yli 12 000 ammattilaistamme ympäri maailmaa työskentelee lähellä asiakkaitamme, sitoutuneina asiakkaidemme menestyksen edistämiseen - joka päivä. Valmetin pääkonttori sijaitsee Espoossa ja sen osakkeet noteerataan Nasdaq Helsingissä.

Lue lisää www.valmet.fi, www.twitter.com/valmetglobal

Sopimusallekirjoitustilaisuuden jälkeen, vasemmalta: Werner Ofenböck, Jan Hagen (molemmat Hamburger), Harri Heikkilä (Valmet), Harald Ganster (Hamburger), Vesa Simola (Valmet), Cord Prinzhorn (Hamburger) and Marko Oinonen (Valmet)