Valmet toimittaa jälleen paperikoneuusinnan Sappi North American Somersetin tehtaalle Yhdysvaltoihin

Valmet Oyj:n lehdistötiedote 30.1.2023 klo 9.30

Valmet toimittaa laajan paperikoneuusinnan Sappin Somersetin tehtaalle Skowheganiin, Mainen osavaltioon, Yhdysvaltoihin. Valmet on aiemmin uusinut menestyksekkäästi tehtaan paperikone PM1:n, minkä vuoksi Sappi valitsi yhtiön myös PM2:n uusintaan.

Tilaus sisältyy Valmetin vuoden 2022 neljännen vuosineljänneksen saatuihin tilauksiin. Sen arvoa ei julkisteta, mutta vastaavien tilausten arvo on yleensä 90–120 miljoonaa euroa.

Lajinvaihtouudistuksessa hienopaperilajeja tuottava paperikone PM2 uudistetaan tuottamaan valkaistuja sellukartonkilajeja, ja vuotuinen kapasiteetti nousee 240 000 tonnista 470 000 tonniin. Käyttöönotto on suunniteltu vuoden 2025 puoliväliin.

”Valmet on vuosien varrella osoittautunut Sappille luotettavaksi toimittajaksi, ja meille on ilo päästä PM2-projektissa jälleen tekemään yhteistyötä. Investointi on täysin Sappin Thrive25-strategian mukainen: keskitymme pienentämään hienopaperin osuutta ja siirtämään portfolion painopistettä enemmän pakkaus- ja erikoispapereihin sekä sellu- ja biomateriaaleihin”, sanoo Sappi North American toimitusjohtaja Michael Haws.

”Odotamme yhteistyön jatkumista Sappi North American kanssa, ja kiitämme heitä sujuvasta yhteistyöstä edellisessä lajinvaihtoprojektissa. Tiedämme pakkaus- ja erikoispapereille olevan paljon kysyntää Pohjois-Amerikassa, ja olemme varmoja, että yhteistyössä pystymme vastaamaan tuleviin markkinoiden tarpeisiin", sanoo Valmetin Pohjois-Amerikan alueen johtaja Jukka Tiitinen.

Valmetin toimituksen tekniset tiedot
PM2 uudistetaan käyttämällä edistyksellisintä kartonginvalmistusteknologiaa erilaisten pakkaus- ja päällystettyjen paperituotteiden valmistukseen.

Valmetin toimitus sisältää useita muutoksia ja uusia koneenosia nykyiseen koneeseen, jotta se täyttää uusien kartonkilaatujen vaatimukset. Lisäksi tehdas hyötyy Valmetin teollisen internetin ja automaation ratkaisuista, joihin kuuluu uusi laadunhallintajärjestelmä, prosessiohjausjärjestelmä sekä ajettavuuden valvonta.

Tietoa asiakkaasta Sappi North America, Inc.
Sappi North America, Inc., jonka pääkonttori on Bostonissa, on markkinajohtaja puukuidun muuntamisessa ensiluokkaisiksi tuotteiksi globaaleille markkinoille. Sappin neljä liiketoiminta-aluetta – korkealaatuiset graafiset paperit, liukosellu, pakkaus- sekä erikoispaperit – tarjoavat korkealaatuisia tuotteita ja palveluita. Sappi North America on Sappi Limitedin (JSE) tytäryhtiö. Sappi Limited on kansainvälinen yritys, jonka pääkonttori on Johannesburgissa, Etelä-Afrikassa. Yrityksellä on yli 12 000 työntekijää ja tuotantotoimintaa kolmella mantereella seitsemässä maassa ja asiakkaita yli 150 maassa. www.sappi.com

Michael Gray, johtaja, projektiliiketoiminta, Pohjois-Amerikka, Valmet, puh. +1 920 738 8542
Jari Vähäpesola, johtaja, Paperit-liiketoimintalinja, Valmet, puh. 040 558 6555

Valmet on maailman johtava prosessiteknologian, automaatioratkaisujen ja palvelujen toimittaja ja kehittäjä sellu-, paperi- ja energiateollisuudelle. Automaatiojärjestelmillämme ja virtauksensäätöratkaisuillamme palvelemme vielä laajempaa prosessiteollisuuden asiakaskuntaa. 17 500 ammattilaistamme ympäri maailmaa työskentelee lähellä asiakkaitamme, sitoutuneina asiakkaidemme menestyksen edistämiseen – joka päivä.

Yhtiöllä on yli 220 vuoden teollinen historia ja vahva näyttö jatkuvasta parantamisesta ja uudistumisesta. Vuonna 2022 yhtiö saavutti merkittävän merkkipaalun, kun virtauksensäätöyhtiö Neles sulautui Valmetiin. Sulautuneiden yhtiöiden yhteenlaskettu liikevaihto vuonna 2021 oli noin 4,5 miljardia euroa.

Valmetin osakkeet noteerataan Nasdaq Helsingissä, ja yhtiön pääkonttori sijaitsee Espoossa.

Seuraa meitä valmet.fi Twitter | Twitter (IR) | LinkedIn | Facebook | YouTube | Instagram | Instagram (IR) |