Valmet toimittaa kattavasti varustetun ulkopakkauskartonkilinjan Papierfabrik Palmille Saksaan

Valmet Oyj:n lehdistötiedote 24.4.2019 klo 10:00

Valmet toimittaa ulkopakkauskartonkilinjan (PM 5) sekä kattavat tehdasautomaatio- ja palvelupaketit Papierfabrik Palmin (Palm) Aalen-Neukochenin tehtaalle Saksaan. Uusi suurkapasiteettinen kartonkikone korvaa kolme pienempää konetta, ja sen suunnitellaan tuottavan kevyitä ja laadukkaita kierrätyskuitupohjaisia aallotus- ja testlainerikartonkeja. Linjan käyttöönotto on suunniteltu vuodelle 2021.

Pääosa tilauksesta sisältyy Valmetin vuoden 2019 toisen vuosineljänneksen saatuihin tilauksiin. Tilauksen arvoa ei julkisteta. Tämänkaltaisen tilauksen kokonaisarvo on tyypillisesti noin 150-200 miljoonaa euroa.

"Halusimme tehdä kilpailukykyisen investoinnin seuraaville viidellekymmenelle vuodelle, joten tähtäsimme hyvin leveään ja suurikapasiteettiseen ulkopakkauskartonkikoneeseen, jotta olisimme valmiita tulevaisuuden muutoksiin. Valmet valittiin korkeatasoisen ja erottautuvan keveille kartonkilajeille suunnatun teknologiansa vuoksi. Konseptin toimivuus testattiin pilottikoeajoissa", sanoo Palmin toimitusjohtaja Dr. Wolfgang Palm.

"Palm PM 5:sta tulee maailman suurin ulkopakkauskartonkikone. Tarjosimme Palmille yhdistelmän huipputeknologiaa, kattavan valikoiman palveluita, automaatiota ja teollista internetiä. Olen iloinen voidessani sanoa, että Palm ja Valmet ovat toimineet hyvässä yhteistyössä vuosikymmenten ajan, ja toivottavasti tämä hyvä suhde jatkuu tulevina vuosikymmeninä", sanoo Valmetin paperiliiketoimintaryhmän johtaja Jari Vähäpesola.

Toimituksen tekniset tiedot

Valmetin toimitus PM 5:lle sisältää nopean ulkopakkauskartongin valmistuslinjan hylynkäsittelystä rullaimelle ja pituusleikkurille. OptiPress Center -puristinosalla oleva siirtohihnateknologia mahdollistaa suljetun viennin puristimelta kuivatusosalle parantaen ajettavuutta ja lisäten tuotannon tehokkuutta suurilla nopeuksilla.

OptiSizer Hard on ainutlaatuinen pintaliimausmenetelmä, jossa kovapintaiset nippitelat puristavat pintaliiman syvälle paperirainaan parantaen sekä pinta- että sisäisiä lujuuksia. OptiReel Linear -rullain yhdistettynä kaksoisaukirullauksella varustettuun OptiWin Pro -pituusleikkuriin tarjoavat huomattavasti normaalia korkeamman kapasiteetin ilman turvallisuuskompromisseja. Toimitus sisältää myös täydellisen prosessi-ilmajärjestelmän kartonkikoneen ja konehallin ilmanvaihtoon.

Koko tehtaan laajuinen automaatio sisältää prosessi- ja koneohjausten Valmet DNA -automaatiojärjestelmät sekä ajettavuus- ja kunnonvalvontajärjestelmät. Valmet IQ -laadunhallintaratkaisu sisältää skannauslaitteistoja sekä niihin liittyviä kone- ja poikkisuuntaisia säätöjä ja profiloijia.

Valmetin toimitukseen sisältyy myös laaja palvelupaketti. PM 5:n hyvät starttikäyrät ja optimaaliset tuotantoedellytykset varmistetaan pitkän aikavälin Valmet Performance -sopimuksella ja kattavalla vara- ja kulutusosapaketilla. Pitkän aikavälin Valmet Performance -sopimus allekirjoitettiin myös toiselle Palm-koneelle. Palmin Aalen-Neukochenin tehtaalla oleva Valmetin huoltoasiantuntija tukee PM 5:n kunnossapidon perustamista. Perustamistuki ja toimitettava kunnossapitodata antavat vahvan pohjan kunnossapidon toiminnoille. Viisivuotiset kudos- ja telahuoltosopimukset kuuluvat myös toimitukseen.

Uuden kartonkikoneen käyntiinajoa ja optimointia tuetaan Valmet Performance Center -suorituskykykeskuksen avulla ja Valmetin teollisen internetin sovelluksin. Online-lujuustiedot ja Valmet Pulp to Paper Optimizer -työkalulla saatavat laatuennusteet auttavat optimoimaan raaka-aine- ja kemikaalikulutusta. Valmet Paper Machine Diagnostics -työkalu tarjoaa syvällistä tietoa laitteen suorituskyvystä ja kunnosta, jota voidaan käyttää ennustamaan ja välttämään tuotantokatkoja ja lisäämään prosessin luotettavuutta. Myös automaatiojärjestelmien ohjauspiirejä ja toimilaitesuorituskykyä seurataan ja analysoidaan jatkuvasti automatisoiduilla työkaluilla.

Viiraosaltaan 11 700 mm leveä kartonkikone valmistaa kierrätettyjä aallotus- ja testlainerikartonkeja neliömassa-alueella 60-110 g/m2. Koneen suunnittelunopeus on 2000 m/min ja vuosikapasiteetti 750 000 tonnia.

Tietoja asiakkaasta Papierfabrik Palm

Palm on yksi Euroopan paperiteollisuuden johtavista yrityksistä ja Saksan suurin perheomisteinen paperiteollisuuden yritys. Palm-konserni on jaettu paperidivisioonaan, johon kuuluu viisi paperitehdasta, ja pakkausdivisioonaan, johon kuuluu 26 aaltopahvitehdasta. Palmin toiminnan kolmas pilari kattaa kaikkien paperilajien raaka-ainehankinnat, sataprosenttisesti kierrätetystä kuidusta valmistettujen aaltopahvien valmistus kuuluu Palm Recyclingiin, joka koostuu kahdesta kierrätysyrityksestä. Palm Groupin ja Papierfabrik Palmin pääkonttori sijaitsee yrityksen perustamispaikassa Aalen-Neukochenissa.

Vasemmalta: Jürgen Kosse (Palm), Manfred Eberhardt (Valmet), Dr. Andreas Haas (Palm), Stephan Gruber (Palm), Tobias Hain (Valmet), Dr. Wolfgang Palm (Palm), Pasi Laine, Jari Vähäpesola, Harri Heikkilä ja Juha Kivimaa (kaikki Valmetilta)

Jari Vähäpesola, johtaja, Paperit-liiketoimintalinja, Valmet, puh. +358 40 558 6555
Manfred Eberhardt, myyntijohtaja, CEN, Valmet, puh. +49 173 308 0504

Valmetin liikevaihto vuonna 2018 oli noin 3,3 miljardia euroa. Yli 13 000 ammattilaistamme ympäri maailmaa työskentelee lähellä asiakkaitamme, sitoutuneina asiakkaidemme menestyksen edistämiseen - joka päivä. Valmetin pääkonttori sijaitsee Espoossa ja sen osakkeet noteerataan Nasdaq Helsingissä.