Valmet on saanut päätökseen Körberin pehmopaperiliiketoiminnan oston

Valmet Oyj:n lehdistötiedote 3.11.2023 klo 8.00

Valmet on saanut päätökseen Körberin Tissue-liiketoiminta-alueen oston. Liiketoiminta-alue tarjoaa innovatiivisia prosessiteknologioita ja niihin liittyviä palveluja pehmopaperin jumborullien jatkojalostukseen lopputuotteiksi. Kauppa toteutui 7. heinäkuuta 2023 julkistetun sopimuksen mukaisesti.

Pehmopaperin jatkojalostus -liiketoimintayksikkö osaksi Paperit-liiketoimintalinjaa

Valmetin ja hankitun liiketoiminnan toisiaan täydentävän tarjooman ja osaamisen yhdistämisen avulla Valmet luo markkinoiden laajimman ja koko arvoketjun kattavan teknologia-, automaatio- ja palvelutarjonnan kasvavalle pehmopaperiteollisuudelle kuidusta lopputuotteisiin.

Uusi pehmopaperin jatkojalostus -liiketoiminta integroidaan liiketoimintayksikkönä Valmetin Paperit-liiketoimintalinjaan. Se keskittyy rullattujen ja taitettujen pehmopaperituotteiden jatkojalostuslinjojen ja pakkauslaitteistojen toimittamiseen ja huoltamiseen sekä digitaalisten ratkaisujen ja palvelujen tarjoamiseen. Ostetun liiketoiminnan avulla Valmet pystyy palvelemaan pehmopaperiteollisuutta entistä laajemmalla asiantuntemuksella, prosessiteknologioilla ja palveluilla. Niiden avulla yhtiö voi tarjota kattavia ratkaisuja, joihin sisältyvät automaatiojärjestelmät ja virtauksensäädön laitteet.

Valmetin toimitusjohtaja Pasi Laine:

”Toivotamme pehmopaperin jatkojalostuksen markkinajohtajan ja lähes 1 200 uutta osaavaa kollegaa lämpimästi tervetulleiksi Valmetiin. Ostettu liiketoiminta sopii hyvin strategiaamme ja täydentää Valmetin pehmopaperinvalmistuksen valikoimaa vahvalla asiantuntemuksella ja kokonaisilla ratkaisuilla pehmopaperin jatkojalostuksesta pakkaamiseen. Laajentamalla toimintaamme pehmopaperin jatkojalostukseen ja vahvistamalla osaamistamme, otamme jälleen askeleen eteenpäin ja voimme palvella globaaleja asiakkaitamme entistä paremmin.”

Valmetin pehmopaperin jatkojalostuksen liiketoimintayksikön johtaja Oswaldo Cruz Junior:

”Tämä päivä merkitsee alkua tärkeälle uudelle luvulle historiassamme, ja olemme hyvin innoissamme liittymisestä Valmetiin. Valmetiin kuuluminen tukee liiketoimintamme kasvua pehmopaperin jatkojalostuksessa ja auttaa tehostamaan innovaatioprojekteja. Pystymme nyt olemaan entistä lähempänä asiakkaitamme kaiken tarvittavan tarjoavana markkinajohtajana.”

Liiketoimintakaupan tiedot

Yrityskaupan velaton arvo on noin 380 miljoonaa euroa riippuen tavanomaisista yrityskaupan toteuttamisen jälkeisistä oikaisueristä. Liiketoiminnan osto saatiin päätökseen 2.11.2023.

Valmet arvioi, että yritysosto tuo myynti-, palvelu- ja kustannussynergiaetuja 8 miljoonan euron arvosta vuoden 2026 loppuun mennessä. Valmetin raportoinnissa liiketoiminnan prosessiteknologian osuus yhdistetään Paperit-liiketoimintalinjaan ja palvelujen osuus Palvelut-liiketoimintalinjaan.

Petri Rasinmäki, johtaja, Paperit-liiketoimintalinja, Valmet, puh. +358 40 558 6555
Anu Salonsaari-Posti, johtaja, markkinointi, viestintä ja kestävä kehitys, puh. +358 40 453 4262
Pekka Rouhiainen, sijoittajasuhdejohtaja, Valmet, puh. +358 10 672 0020

Valmet on maailman johtava prosessiteknologian, automaatioratkaisujen ja palvelujen toimittaja ja kehittäjä sellu-, paperi- ja energiateollisuudelle. Automaatiojärjestelmillämme ja virtauksensäätöratkaisuillamme palvelemme vielä laajempaa prosessiteollisuuden asiakaskuntaa. Yli 19 000 ammattilaistamme työskentelee lähellä asiakkaitamme, sitoutuneina asiakkaidemme menestyksen edistämiseen – joka päivä.

Yhtiöllä on yli 220 vuoden teollinen historia ja vahva näyttö jatkuvasta parantamisesta ja uudistumisesta. Valmetin liikevaihto vuonna 2022 oli noin 5,1 miljardia euroa.

Valmetin osakkeet noteerataan Nasdaq Helsingissä, ja yhtiön pääkonttori sijaitsee Espoossa.

Seuraa meitä valmet.fi | X | X (IR) | LinkedIn | Facebook | YouTube | Instagram | Instagram (IR) |