Valmet toimittaa LignoBoost XS -laitoksen Mercer Rosenthalin tehtaalle Saksaan

Valmet Oyj:n ammattilehdistötiedote 7.7.2022 klo 11.00

Valmet toimittaa LignoBoost-laitoksen Mercer Rosenthalin Saksan Thüringenissä sijaitsevaan Lignin Centeriin. Laitos tuottaa kraft-ligniiniä sellutehtaan mustalipeästä. Tuotettua ligniiniä käytetään erilaisten fossiilisia raaka-aineita korvaavien biopohjaisten materiaalien kehittämiseen.

Tilaus sisältyy Valmetin vuoden 2022 toisen neljänneksen tilauksiin. Tilauksen arvoa ei julkisteta.

"Mercer tutkii ligniinin käyttöä biopohjaisissa tuotteissa yhtenä vaihtoehtoisista tavoista hyödyntää sivuvirtoja bioenergian lisäksi. Mercer Rosenthaliin rakennettavalla Valmetin LignoBoost-koelaitoksella voimme entisestään vahvistaa ligniinitietämystämme ja mahdollistaa kumppanuuksia tuotekehitykseen. Valmetin ja Mercer Rosenthalin yhteistyö on jatkunut pitkään: esimerkkinä tehtaan uudistus vuonna 1998, jolloin siitä tuli Saksan ensimmäinen sulfaattisellutehdas", sanoo Mercer Internationalin liiketoiminnan kehitysjohtaja Wolfram Ridder.

"LignoBoost XS™ on kehitetty asiakkaille, jotka haluavat päästä ligniiniliiketoimintaan ja aloittaa tuotannon pienemmässä mittakaavassa mahdollistaakseen täyden mittakaavan sovelluskehityksen tulevien ligniiniasiakkaiden kanssa. Laitos tarjoaa Mercerille mahdollisuuden tutkia erilaisia ​​ligniinilaatuja ja niiden käyttöä uusissa lisäarvoa tuovissa tuotteissa. Laitoksen suunnittelussa olemme kiinnittäneet erityistä huomiota sen turvalliseen ja helppokäyttöisyyteen”, sanoo Valmetin Ash and LignoBoost -teknologian päällikkö Hanna Karlsson.

Teknistä tietoa Valmetin toimituksesta

Valmetin toimitukseen sisältyy demonstraatiomittakaavainen ligniinin erotuslaitos, LignoBoost XS™, jonka kapasiteetti on noin 350 tonnia vuodessa. LignoBoost XS™ on moduulipohjainen laitos mahdollistaen tehokkaan suunnittelun ja nopean toimituksen.

Mercer LignoBoost XS™ -tehdas soveltuu sekä lehti- että havupuun kraft-ligniinin valmistamiseen. Laitos on täysin automatisoitu ja suunniteltu turvalliseksi ja helppokäyttöiseksi.

LignoBoost XS -laitos toimitetaan Mercer Rosenthalin tehtaalle, joka sijaitsee Thüringenissä, Saksassa.
Kuva: Mercer

Tietoa asiakkaasta Mercer

Mercer on yksi maailman suurimmista markkinasellun tuottajista ja kasvava johtava toimija massiivipuutuotealueella. Yrityksellä on toimipisteitä Pohjois-Amerikassa, Euroopassa ja Australiassa. Vuonna 2021 yhtiön kokonaisliikevaihto oli 1,8 miljardia dollaria.

Nykyään Mercer Rosenthalin tehdas tuottaa noin 360 000 tonnia alkuaine- ja kokonaisklooritonta pohjoista havusellua vuodessa sekä 410 000 MWh uusiutuvaa sähköä, ja se voi tuottaa 6 000 tonnia raakamäntyöljyä vuodessa.

Hanna Karlsson, päällikkö, Ash and LignoBoost -teknologia, sellu ja energia, Valmet, puh. +46 70 601 8223
Lars Erlandsson, tuotemyyntipäällikkö, talteenotto, sellu ja energia, Valmet, puh. +46 76 639 7871
Bernhard Trunk, vanhempi myyntipäällikkö, pohjoinen Keski-Eurooppa, EMEA, Valmet, puh. +49 17 330 80559

Valmet on maailman johtava prosessiteknologian, automaatioratkaisujen ja palvelujen toimittaja ja kehittäjä sellu-, paperi- ja energiateollisuudelle. Automaatiojärjestelmillä ja virtauksensäätöratkaisuillamme palvelemme vielä laajempaa prosessiteollisuuden asiakaskuntaa.

Tavoitteenamme on tulla maailman parhaaksi asiakkaidemme palvelussa. 17 000 ammattilaistamme työskentelee lähellä asiakkaitamme, sitoutuneina asiakkaidemme menestyksen edistämiseen – joka päivä.

Yhtiöllä on yli 220 vuoden teollinen historia ja vahva näyttö jatkuvasta parantamisesta ja uudistumisesta. Vuonna 2022 yhtiö saavutti merkittävän merkkipaalun, kun virtauksensäätöyhtiö Neles sulautui Valmetiin. Sulautuneiden yhtiöiden yhteenlaskettu liikevaihto vuonna 2021 oli noin 4,5 miljardia euroa.

Valmetin osakkeet noteerataan Nasdaq Helsingissä, ja yhtiön pääkonttori sijaitsee Espoossa.

Seuraa meitä valmet.fi | Twitter | Twitter (IR) | LinkedIn | Facebook | YouTube | Instagram | Instagram (IR) |