Valmet toimittaa sellutehtaan avainteknologiaa Nine Dragonsille Kiinaan

Valmet Oyj:n lehdistötiedote 9.3.2021 klo 11.00

Valmet on saanut useita selluteknologiatilauksia Nine Dragonsilta yhtiön Kiinan tehtaille. Toimitukset sisältävät kuitulinjoja sekä soodakattiloiden ja meesauunien avainteknologiaa. Toimitukset tehdään vaiheittain ja käynnistysvaiheet on suunniteltu vuosille 2022 ja 2023.

Tilauksen arvoa ei julkisteta. Tämän kokoisen ja laajuisen projektin arvo on tyypillisesti noin 100 miljoonaa euroa. Tilaus sisältyi Valmetin vuoden 2020 viimeisen neljänneksen saatuihin tilauksiin.

”Me Nine Dragonsissa kehitämme tuotevalikoimaamme ja rakennamme sellutehtaita tukemaan uusia ja olemassa olevia paperikoneitamme korkealaatuisella raaka-aineella. Valitsimme Valmetin perustuen aiempiin kokemuksiimme sekä Valmetin kykyyn vastata vaatimuksiimme”, kertoo Nine Dragons Paper Ltd:n toimitusjohtaja MC Liu.

”Valmetilla ja Nine Dragonsilla on pitkä ja hyvä yhteistyö paperikoneiden toimittamisessa. Olemme iloisia, kun saamme jatkaa yhteistyötä selluteknologian toimituksella ja pystyessämme vastamaan asiakkaan tarpeisiin pakkauskartonkien valmistamiseen räätälöidyllä korkean kappaluvun keittotekniikalla sekä luotettavalla ja tehokkaalla talteenottotekniikalla", kertoo Valmetin sellu- ja energia-liiketoimintalinjan johtaja Bertel Karlstedt.

Teknistä tietoa Valmetin toimituksesta

Valmetin toimitukseen kuuluu kuusi kuitulinjaa, kaksi soodakattilaa ja kaksi meesauunia.

Kuitulinjat tarjoavat Nine Dragonsille joustavuutta eri sellulajien valmistamiseen. Uudet kuitulinjat tarjoavat mahdollisuuden optimoida sellun ominaisuudet pienemmällä energian ja puun kulutuksella. Tämän ansiosta Nine Dragons voi saavuttaa erinomaisen resurssitehokkuuden. Toimitukset sisältävät jatkuvan sellunkeiton Valmet Continuous Cooking G3:n, Valmet Screening -lajittelutekniikan, Valmet Refiner -jauhimet ja Valmet Washing -pesutekniikan.

Kahden korkean energiantuotannon soodakattilan kapasiteetti on 2 300 tonnia kuiva-ainetta (tDS) päivässä. Kattilat on suunniteltu korkeaan energian- ja sähköntuotantotehokkuuteen, mataliin päästöihin ja korkeaan käytettävyyteen. Kattilat sisältävät myös tehtaan hajukaasujen (NCG) polttamisen. Lisäksi toimitus sisältää edistyneitä automaatiotoiminnallisuuksia, kuten soodakattilaoptimisaattorit ja -analysaattorit.

Molempien meesauunien kapasiteetti on 420 tonnia poltettua kalkkia päivässä. Meesauunijärjestelmät on varustettu Valmet Lime Mud Disc Filter -meesasuodattimilla, Valmet Flash Dryer -meesakuivureilla, Valmet Rotary Cooler -jäähdyttimillä ja meesauunipolttimilla. Meesauunit on suunniteltu pitkäikäisiksi, ja ne ovat markkinoiden tehokkaimmat minimoiden polttoaineen kulutuksen. Valmetin toimitus sisältää myös työmaapalvelut ja meesauunikamerat.

Valmetin toimitukseen kuuluu uusinta Valmet Continuous Cooking -teknologiaa ja avainteknologiaa kahteen soodakattilaan (Kuvituskuva)

Tietoa asiakkaasta Nine Dragons

Nine Dragons Paper valmistaa ja myy pakkauskartonkituotteita, mukaan lukien lainereita (kraftlainer-päällystyskartonkia, testlainer-kartonkia, valkoista päällystyskartonkia ja päällystettyä duplex-kartonkia), korkean suorituskyvyn aaltopahvia, kierrätettyä paino- ja kirjoituspaperia, erikoispapereita, korkean suorituskyvyn aaltopahvia ja sellua, tarjoten yhden luukun pakkauspalveluja asiakkaille. Yhtiöllä on yhdeksän paperitehdasta ja kahdeksan pakkaamoa Kiinassa, yksi paperitehdas Vietnamissa, yksi sellutehdas Malesiassa ja neljä sellu- ja paperitehdasta Yhdysvalloissa. Yhtiön sellun ja paperin kokonaistuotantokapasiteetti on yli 18 miljoonaa tonnia vuodessa.

Fan Ze, myyntijohtaja, Kiina, Valmet, puh. +86 10 6566 6600 3108
Jussi Mäntyniemi, johtaja, talteenotto, sellu ja energia, Valmet, puh. +358 40 769 8154
Eva Engelfeldt, myyntipäällikkö, kuidunkäsittely, sellu ja energia, Valmet, tel. +46 70 680 52 19

Valmetin liikevaihto vuonna 2020 oli noin 3,7 miljardia euroa. 14 000 ammattilaistamme ympäri maailmaa työskentelee lähellä asiakkaitamme, sitoutuneina asiakkaidemme menestyksen edistämiseen - joka päivä. Valmetin pääkonttori sijaitsee Espoossa ja sen osakkeet noteerataan Nasdaq Helsingissä.