Valmet toimittaa laajan kierrätysmassalinjan ja paperikoneen lajinvaihtouudistuksen Model Paper Eilenburgille Saksaan

Valmet Oyj:n lehdistötiedote 21.12.2021 klo 11.00

Valmet toimittaa laajan paperikoneen lajinvaihtouudistuksen sisältäen automaatiopaketin Model Paper Eilenburgille Saksaan. Projektissa tällä hetkellä sanomalehtipaperilajeja tuottava paperikone uudistetaan tuottamaan kevyitä kierrätettyjä ulkopakkauskartonkilajeja. Käyttöönotto on suunniteltu vuoden 2024 alkuun.

Tilaus sisältyy Valmetin vuoden 2021 neljännen vuosineljänneksen saatuihin tilauksiin. Tilauksen arvoa ei julkisteta. Tämäntyyppisen tilauksen kokonaisarvo on tyypillisesti noin 90100 miljoonaa euroa.

”Uudistettu kone keskittyy tuottamaan kevyempiä neliömassoja, ja siten se vastaa asiakkaiden tarpeisiin tulevaisuudessa. Model Groupin ulkopakkauskartongin tuotantomäärä yli kaksinkertaistuu onnistuneen uudistuksen jälkeen. Me luotamme siihen, että saavutamme tavoitteemme Valmetin teknologian avulla”, sanoo Jürgen Lemke, Model Groupin operatiivinen johtaja.

”Tämä on jälleen hyvin mielenkiintoinen projekti Valmetille Euroopassa. Esittelemämme teknologia ja referenssit olivat juuri oikeanlaisia Model Groupille. Tuotantolinjassa on monia teknisiä hienouksia: uusi lineaarinen kaksoiskenkäpuristin parantaa koneen ajettavuutta ja lopputuotteen laatua, ja erittäin suuren kapasiteetin pituusleikkuri ja Valmet DNA -automaatiojärjestelmä koko konelinjalle takaavat, että toimitus täyttää Modelin tavoitteet”, sanoo Tobias Hain, vanhempi myyntipäällikkö, Valmet.

Toimituksen tekniset tiedot

Valmetin lajinvaihtouudistustoimitus sisältää DIP-linjan (siistausmassa) ja OCC-linjan (keräyskartonki) uudistuksen, päivityksiä massanvalmistukseen ja kartonkikoneen uudistuksen.

OCC-linjaan uudistetaan HC-puhdistus, karkealajittelu ja LC-puhdistus kapasiteetin ja kierrätyskuidun käsittelyn lisäämiseksi. Kuidun fraktiointi ja pitkän kuidun hienolajittelu maksimoivat tehokkaan tahmojen poiston. Koneen alapuolella uusi hylynkeruu minimoi sakeusvaihtelun, ja konelajittelu varmistaa lopullisen kuidun laadun.

Kartonkikoneen uudistustoimitus sisältää kenkä- ja teräteknologian uudistuksen viiraosalla ja uuden OptiPress Linear -puristinosan. Kuivatusosa päivitetään OptiRun Single -kuivatusosaksi. Toimitus sisältää myös OptiAir Hood -korkeakosteushuuvan, OptiAir Recovery -lämmöntalteenottojärjestelmän ja muita kuivatustehokkuutta, ajettavuutta sekä vetoeron hallintaa parantavia ajettavuus-, kuivatus- ja ilmalaitteita. Kuivatusosan perään lisätään uusi OptiSizer Film -sizer ja siihen liittyvät konekierrot, OptiReel Linear -rullain sekä hyvin suuren kapasiteetin OptiWin Pro -pituusleikkuri. Toimitukseen sisältyvät myös paperikoneen kudospaketti ja kunnossapidon päätiedot tehokkaan ja häiriöttömän tuotannon varmistamiseksi.

Toimitusta täydentää uusimman sukupolven Valmet DNA -automaatiojärjestelmä, mukaan lukien sisäänrakennettu prosessinohjaus, koneohjaus, linjakäyttöjen ohjaus, laadunvalvonta ja kunnonvalvonta. Lisäksi toimitukseen kuuluu Valmet IQ -laadunvalvontajärjestelmä (QCS), Valmet Paper Lab, IQ-vianilmaisujärjestelmä, IQ-laimennusprofilointijärjestelmä, IQ-höyrylaatikko ja IQ-kostutuslaite. Valmetin märänpään analysaattori ja Valmetin retention mittaus antavat arvokasta tietoa prosessista.

Viiraltaan 10 050 mm leveä kartonkikone tuottaa fluting- ja testliner-lajeja neliömassa-alueella 70120 g/m2. Uusien osien suunnittelunopeus on 2 000 m/min ja päivittäinen kapasiteetti noin 2 000 tonnia.

Tietoja asiakkaasta Model Group

Model Group kehittää, tuottaa ja toimittaa älykkäitä, innovatiivisia ja korkealaatuisia pakkauskartongista ja aaltopahvista tehtyjä näytteillepano- ja pakkausratkaisuja. Model Group työllistää noin 4 600 ihmistä 15 paikassa Euroopassa. Model Holding AG on ryhmän holding- ja hallintoyhtiö, ja se on sataprosenttisesti Modelin perheen omistuksessa. Yhtiön pääkonttori sijaitsee Weinfeldenissä Sveitsissä.

Petri Rasinmäki, Kartonki- ja paperitehtaat -liiketoimintayksikön johtaja, Valmet, puh. +358400428422
Tobias Hain, vanhempi myyntipäällikkö, EMEA-alueen myynti, Valmet, puh. +491733080510

Valmetin liikevaihto vuonna 2020 oli noin 3,7 miljardia euroa. 14 000 ammattilaistamme ympäri maailmaa työskentelee lähellä asiakkaitamme, sitoutuneina asiakkaidemme menestyksen edistämiseen – joka päivä. Valmetin pääkonttori sijaitsee Espoossa ja sen osakkeet noteerataan Nasdaq Helsingissä.

Lue lisää www.valmet.com, www.twitter.com/valmetglobal