Valmet toimittaa laajan paperikoneen lajinvaihtouudistuksen Stora Ensolle Suomeen

Valmet Oyj:n lehdistötiedote 18.6.2019 klo 11:00

Valmet toimittaa laajan paperikoneen lajinvaihtouudistuksen Stora Enson Oulun tehtaalle. Tällä hetkellä hienopapereita valmistava ja alun perin Valmetin toimittama paperikone PM 7 muutetaan tuottamaan laadukkaita neitsytkuitupohjaisia kraftlinereita.

Tilaus sisältyy Valmetin vuoden 2019 toisen vuosineljänneksen saatuihin tilauksiin. Tilauksen arvoa ei julkisteta.

Hanke on osa Stora Enson investointisuunnitelmaa, jonka tavoitteena on siirtyä lajinvaihtouudistuksilla korkeamman kannattavuuden liiketoimintaan. Oulun tehtaalla lopetetaan puuvapaiden, päällystettyjen papereiden valmistus vuoden 2020 loppuun mennessä. Uudistettu PM 7 on suunniteltu otettavaksi käyttöön vuoden 2020 loppuun mennessä.

"Oulun tehtaan lajinvaihto auttaa Stora Ensoa entisestään parantamaan asemaansa kasvavassa pakkausliiketoiminnassa, ja olemme ottamassa muutoksessamme ison askeleen eteenpäin", sanoo projektijohtaja Ari Saarnio Stora Ensolta.

"Valmet ja Stora Enso ovat tehneet pitkään ja menestyksekkäästi yhteistyötä kaikilla Stora Enson tehtailla. Vahva kokemuksemme monimutkaisista projekteista ja lajinvaihtouudistuksista on tämän projektin onnistumisen kannalta välttämätöntä. Stora Enson kannalta on myös hyödyllistä, että paperikone on alun perin Valmetin vuonna 1997 toimittama. Se parantaa hankkeen toteutusta entisestään. Valittu tekniikka takaa korkean laadun ja kapasiteetin kestävän kehityksen mukaisesti", sanoo Valmetin Paperit-liiketoimintalinjan johtaja Jari Vähäpesola.

Toimituksen tekniset tiedot

Valmetin toimitukseen sisältyy uusi maailmanluokan neitsytkuitupohjaisia sekä ruskeaa että valkoista kraftlineria valmistava kartonkikonelinja. Kaikki laitteet toimitetaan asennettuina.

Viiraltaan 9 000 mm leveällä PM 7:lla valmistetaan kraftlinereita ja valkopintaisia linereita neliömassa-alueella 80-225 g/m2. Uusien osien nopeus on 1 300 m/min ja koneen vuosittainen kapasiteetti 450 000 tonnia.

Tietoja asiakkaasta Stora Enso

Stora Enso on pakkaus-, biomateriaali-, puutuote- ja paperiteollisuuden uusiutuvien tuotteiden maailmanlaajuinen toimittaja osana biotaloutta. Yritys työllistää noin 26 000 henkilöä yli 30 maassa. Pohjoisessa Suomessa sijaitsevassa Oulun tehtaassa tuotetaan puuvapaata päällystettyä paperia ja valkaistua havupuusellua.

Iloisena sopimuksen teon jälkeen: Teemu Houhala, Kari Räisänen (kumpikin Valmetilta), Ari-Pekka Määttänen, Rickard Arnqvist (kumpikin Stora Ensolta), Jari Vähäpesola (Valmet), Ari Saarnio, Harri Metsärinne (kumpikin Stora Ensolta), Kirsi Peltola, Marko Oinonen, Pasi Ronkainen (kaikki kolme Valmetilta), Janne Myllykangas (Stora Enso) ja Kimmo Kyllönen (Valmet).

Jari Vähäpesola, johtaja, Paperit-liiketoimintalinja, Valmet, puh. +358 40 558 6555
Kari Räisänen, myyntijohtaja, EMEA ja Pohjois-Amerikka, Kartonki- ja paperitehtaat, Valmet, puh. +358 40 518 0567

Valmetin liikevaihto vuonna 2018 oli noin 3,3 miljardia euroa. Yli 13 000 ammattilaistamme ympäri maailmaa työskentelee lähellä asiakkaitamme, sitoutuneina asiakkaidemme menestyksen edistämiseen - joka päivä. Valmetin pääkonttori sijaitsee Espoossa ja sen osakkeet noteerataan Nasdaq Helsingissä.

Lue lisää www.valmet.fiwww.twitter.com/valmetglobal