Valmetilta uusi analysaattori korkeasaantoiselle ja ruskealle massalle

Valmet Oyj:n ammattilehdistötiedote 7.6.2023 klo 9.30

Valmet on kehittänyt Valmet Brown Stock Analyzer -analysaattorin täydentämään jatkuvatoimisten sellun laatua mittaavien analysaattoreidensa tuoteperhettä. Analysaattori antaa kemiallisen sellun valmistuksessa nopeasti tietoja sellun laadusta keittimen ja ruskean massan pesun säätöön. Markkinoiden kykenevin kappamittaus korkeasaantoiselle ja ruskealle massalle on suunniteltu mittaamaan jopa kaikkein karkeinta massaa keittimen puskulinjalta alkaen.

”Tämä on markkinoiden ainoa analysaattori, jossa on kaksi näytepistettä kappamittaukselle: ennen jauhatusta ja sen jälkeen. Tarkka, taajaan mitattu kappaprofiili parantaa prosessin hallintaa. Lisäksi tehdas pystyy optimoimaan keittoparametrit, mikä parantaa saantoa ja massan laatua”, sanoo sellu- ja energia-analysaattoreiden liiketoimintapäällikkö Timo Laurila Valmetin Automaatiojärjestelmät-liiketoimintalinjasta.

Teknistä tietoa Valmet Brown Stock Analyzerista

Valmet Brown Stock Analyzer hyödyntää hyväksi havaittua näytteenottoteknologiaa massanäytteen ottamisessa ja siirtämisessä analyysiyksikköön, missä liuennut ligniini pestään perusteellisesti ja massan kappaluku analysoidaan kehittyneen optisen mittausteknologian avulla. Kappaluvun mittausalue on 9–120.

Näytteenkäsittelyperiaate minimoi vedenkulutuksen ja toimii tehokkaasti myös erittäin tikkupitoisilla massoilla. Liikkuvia ja kuluvia osia on vähän, joten kunnossapitotarve on vähäinen.

Analysaattori on käyttäjäystävällinen, sillä operaattoreiden ei tarvitse ottaa näytteitä vaativassa prosessiympäristössä. Automaattinen sisäänrakennettu laboratorionäytteenkeräin huolehtii näytteenotosta turvallisessa paikassa. Ainoastaan näytteenottoyksikkö on liitetty paineistettuun selluprosessiin.

Timo Laurila, liiketoimintapäällikkö, massa- ja energia-analysaattorit, Automaatiojärjestelmät, Valmet, puh. 040 092 2442
Matias Ruuskanen, tuotepäällikkö, massa-analysaattorit, Automaatiojärjestelmät, Valmet, puh. 046 920 1695

Valmet on maailman johtava prosessiteknologian, automaatioratkaisujen ja palvelujen toimittaja ja kehittäjä sellu-, paperi- ja energiateollisuudelle. Automaatiojärjestelmillämme ja virtauksensäätöratkaisuillamme palvelemme vielä laajempaa prosessiteollisuuden asiakaskuntaa. 17 500 ammattilaistamme ympäri maailmaa työskentelee lähellä asiakkaitamme, sitoutuneina asiakkaidemme menestyksen edistämiseen – joka päivä.

Yhtiöllä on yli 220 vuoden teollinen historia ja vahva näyttö jatkuvasta parantamisesta ja uudistumisesta. Vuonna 2022 yhtiö saavutti merkittävän merkkipaalun, kun virtauksensäätöyhtiö Neles sulautui Valmetiin. Valmetin liikevaihto vuonna 2022 oli noin 5,1 miljardia euroa.

Valmetin osakkeet noteerataan Nasdaq Helsingissä, ja yhtiön pääkonttori sijaitsee Espoossa.

Seuraa meitä valmet.fi | Twitter | Twitter (IR) | LinkedIn | Facebook | YouTube | Instagram | Instagram (IR) |