Valmet korvaa automaatiojärjestelmän Alholmens Kraftin biovoimalaitoksella Pietarsaaressa

Valmet Oyj:n ammattilehdistötiedote 29.3.2023 klo 9.30

Valmet korvaa Valmet DNA -automaatiojärjestelmällä nykyisen, toisen toimittajan automaatiojärjestelmän Oy Alholmens Kraft Ab:n AK1-voimalaitosyksikössä Pietarsaaressa. Toimitus luovutetaan asiakkaalle marraskuussa 2023.

Tilaus sisältyi Valmetin vuoden 2022 neljännen neljänneksen saatuihin tilauksiin. Tilauksen arvoa ei julkisteta.

”Toinen voimalaitosyksikkömme AK2 on yksi maailman suurimmista kiinteitä biopolttoaineita käyttävistä sähkön ja lämmön yhteistuotantolaitoksista, ja sitä on ajettu Valmet DNA:lla luotettavasti käynnistymisestään lähtien. Haluamme nyt saman järjestelmän myös AK1-yksikköön: näin koko laitoksella on jatkossa vain yksi automaatiojärjestelmä”, sanoo automaatioinsinööri Johannes Östman Alholmens Kraftilta.

”Tuki ja tulevat päivitykset ovat asiakkaalle helpompia, kun käytössä on vain yksi automaatiojärjestelmä. Valmetilla on runsaasti kokemusta ja osaamista eri toimittajien automaatiojärjestelmien korvaamisesta”, sanoo myyntipäällikkö Tom Bäckman Valmetin Automaatiojärjestelmät-liiketoimintalinjalta.

Alholmens Kraft ja Valmet ovat tehneet läheistä yhteistyötä jo vuosikymmenien ajan. Viimeisimpiin projekteihin kuuluu AK2-voimalaitosyksikön turbiiniautomaation korvaaminen Valmet DNA:lla vuonna 2022.

Tietoa toimituksesta

Valmetin toimitukseen kuuluu Valmet DNA -automaatiojärjestelmä laitteineen ja ohjelmistoineen sekä asennus ja käyttöönotto.

Tietoa asiakkaasta Alholmens Kraft

Alholmens Kraftin biovoimalaitos sijaitsee UPM Pietarsaaren tehdasalueella Pietarsaaressa. Puuperäistä polttoainetta käyttävä voimalaitosyksikkö AK1 valmistui vuonna 1986. Sen sähköteho on 35 megawattia (MW) ja lämpöteho 150 MW.

Tom Bäckman, myyntipäällikkö, Automaatiojärjestelmät, Valmet, puh. 050 317 4355, sähköposti: tom.backman@valmet.com

Valmet on maailman johtava prosessiteknologian, automaatioratkaisujen ja palvelujen toimittaja ja kehittäjä sellu-, paperi- ja energiateollisuudelle. Automaatiojärjestelmillämme ja virtauksensäätöratkaisuillamme palvelemme vielä laajempaa prosessiteollisuuden asiakaskuntaa. 17 500 ammattilaistamme työskentelee lähellä asiakkaitamme, sitoutuneina asiakkaidemme menestyksen edistämiseen – joka päivä.

Yhtiöllä on yli 220 vuoden teollinen historia ja vahva näyttö jatkuvasta parantamisesta ja uudistumisesta. Vuonna 2022 yhtiö saavutti merkittävän merkkipaalun, kun virtauksensäätöyhtiö Neles sulautui Valmetiin. Valmetin liikevaihto vuonna 2022 oli noin 5,1 miljardia euroa.

Valmetin osakkeet noteerataan Nasdaq Helsingissä, ja yhtiön pääkonttori sijaitsee Espoossa.

Seuraa meitä valmet.fi | Twitter | Twitter (IR) | LinkedIn | Facebook | YouTube | Instagram | Instagram (IR) |