Valmetin uudistettu kunnonvalvontaratkaisu parantaa kunnossapidon tehokkuutta

Valmet Oyj:n ammattilehdistötiedote 3.5.2022 klo 14.00

Valmet esittelee uudistetun  Valmet DNA -kunnonvalvontaratkaisun, joka tarjoaa automaattisen värähtelypoikkeamien tunnistustyökalun sekä liitynnät niin langallisille kuin langattomille värähtelyantureille. Ratkaisu mahdollistaa optimaalisen mittauksen ja analyysin jokaiselle koneelle kriittisyyden ja kenttäolosuhteiden mukaan.

Kunnonvalvonta on osa Valmet DNA -automaatiojärjestelmää, mikä mahdollistaa koneiden kunnonvalvontatiedon hyödyntämisen samassa käyttöliittymässä prosessiautomaation kanssa. Yhtenäinen järjestelmä tehostaa käyttö- ja huoltotiimien yhteistyötä.

Uutta Valmet DNA -käyttöliittymää voidaan käyttää paikallisverkossa tai etänä suojatun internetyhteyden kautta. Käyttäjät voivat joustavasti hallita prosesseja ja huoltotietoja saman järjestelmän kautta käyttöoikeuksiensa mukaan.

Automatisoitu poikkeamien tunnistus ja diagnostiikka vapauttavat käyttäjien työaikaa tarvittavien huoltotoimien suunnitteluun

Uudistettu järjestelmä sisältää automaattisen poikkeamatunnistuksen. Järjestelmä raportoi värähtelymuutokset varoittaen mahdollisista konevioista jo aikaisessa vaiheessa. Poikkeamatunnistus perustuu mittaushistoriaan eikä siksi vaadi ennalta määritettyjä hälytysrajoja. Automatisoitu diagnostiikkasovellus tunnistaa vikatyypit ja niiden vakavuuden mitatun värähtelytiedon perusteella. Näin käyttäjät voivat keskittyä oikeiden huoltotoimien suunnitteluun tehokkuuden ja toiminta-ajan kasvattamiseksi.

Oikea värähtelyvalvontaratkaisu jokaiselle koneelle

Valmet tarjoaa laajan valikoiman värähtelyantureita eri kohteisiin. Perinteisten langallisten antureiden rinnalle Valmet tuo nyt markkinoille langattomia antureita ja mittamoduuleita. Nämä voidaan jakaa kolmeen kategoriaan: langattomat pietsosähköiset kiihtyvyysanturit, langattomat MEMS (mikroelektromekaaninen järjestelmä) -kiihtyvyysanturit ja langattomat mittausmoduulit ulkoisille antureille.

Langaton pietsosähköinen värähtelyanturi WVS-100 tarjoaa saman korkealaatuisen mittauksen kuin perinteiset pietsosähköiset anturit kyeten mittaamaan pienimmätkin vikaindikaatiot. Langaton MEMS WVS-200 -anturi on kustannustehokas ratkaisu rajatummilla mittausominaisuuksilla. Se soveltuu erityisesti vähemmän kriittisille koneille tai vaihtoehdoksi reittipohjaiselle kunnonvalvonnalle.

Langattomat mittausmoduulit WMM-100, WTM-100 ja FM4 on suunniteltu yhdistämään ulkoiset värähtely- ja tahtipulssianturit kaapeleilla ja lähettämään mittaustiedot eteenpäin langattomasti. Moduulit ovat käyttökelpoisia tilanteissa, joissa on tarpeen käyttää olemassa olevia tai tiettyjä anturityyppejä, mutta kaapelointi on kallista tai epäkäytännöllistä.

Uudistettua Valmet DNA UI -kunnonvalvontaa esitellään Teknologia 2022 -messuilla Helsingissä 3.-5.5.2022. Valmetin messuosasto 6f50 sijaitsee hallissa 6.

Uuden Valmet DNA kunnonvalvontaratkaisun automatisoitu poikkeamien tunnistusteknologia tukee sekä langallisia että langattomia mittauksia. Se parantaa huollon tehokkuutta varoittaen mahdollisista konevioista jo aikaisessa vaiheessa.

Yritysviestintä

Lisätietoa:
Joonas Ilonen, tuotepäällikkö, kunnonvalvonta, automaatio, Valmet, tel. +358 40 072 4517

Valmet on maailman johtava prosessiteknologian, automaatioratkaisujen ja palvelujen toimittaja ja kehittäjä sellu-, paperi- ja energiateollisuudelle. Automaatiojärjestelmillä ja virtauksensäätöratkaisuillamme palvelemme vielä laajempaa prosessiteollisuuden asiakaskuntaa.

Tavoitteenamme on tulla maailman parhaaksi asiakkaidemme palvelussa. 17 000 ammattilaistamme työskentelee lähellä asiakkaitamme, sitoutuneina asiakkaidemme menestyksen edistämiseen – joka päivä.

Yhtiöllä on yli 220 vuoden teollinen historia ja vahva näyttö jatkuvasta parantamisesta ja uudistumisesta. Vuonna 2022 yhtiö saavutti merkittävän merkkipaalun, kun virtauksensäätöyhtiö Neles sulautui Valmetiin. Sulautuneiden yhtiöiden yhteenlaskettu liikevaihto vuonna 2021 oli noin 4,5 miljardia euroa.

Valmetin osakkeet noteerataan Nasdaq Helsingissä, ja yhtiön pääkonttori sijaitsee Espoossa.

Seuraa meitä valmet.fi Twitter | Twitter (IR) | LinkedIn | Facebook | YouTube | Instagram | Instagram (IR) |