Valmet toimittaa jätteenpolttokattilan Thang Long Energy Environment Joint Stock Companylle Vietnamiin

Valmet Oyj:n lehdistötiedote 2.2.2022 klo 13.00

Valmet on allekirjoittanut sopimuksen jäteperäistä polttoainetta hyödyntävän kattilan toimittamisesta Thang Long Energy Environmentin uuteen jätteenpolttolaitokseen, joka rakennetaan Vietnamiin Bắc Ninhin osavaltioon. Toimitukseen kuuluu myös Valmetin savukaasujen puhdistusjärjestelmä ja hajautettu Valmet DNA -automaatiojärjestelmä. Investoinnilla tuetaan puhdasta ja vihreää taloutta, ja sen tuoma kestävämpi energiantuotanto suojelee Bắc Ninhin osavaltion ympäristöä.

Tilaus sisältyy Valmetin vuoden 2022 ensimmäisen neljänneksen tilauksiin. Tämäntyyppisen tilauksen arvo on tyypillisesti noin 20–30 miljoonaa euroa.

Kyseessä on Valmetin ensimmäinen kiertoleijukattilatoimitus Kaakkois-Aasian kasvaville jätettä polttoaineena hyödyntäville energiamarkkinoille. Asennustöiden on määrä alkaa vuonna 2023, ja laitos otetaan tuotantokäyttöön saman vuoden lopussa.

"Olemme ylpeitä voidessamme ottaa askeleen kohti kestävämpää kasvua ja tehokasta jätteen energiahyötykäyttöä Kaakkois-Aasiassa. Tämä ratkaisu vähentää hiilidioksidipäästöjä huomattavasti ja edistää kiertotaloutta", sanoo Valmetin energialiiketoiminnan lämpö- ja kattilalaitosten johtaja Jouko Latva-Somppi.

Valmetin toimituksen tekniset tiedot

Toimitukseen sisältyy Valmetin Recyc-kattila, joka käyttää kiertoleijuteknologiaa. Kattilassa poltetaan jäteperäistä polttoainetta, pääasiassa yhdyskuntajätettä mutta myös teollisuusjätettä, jolla tuotetaan höyryä turbogeneraattorille. Generaattori tuottaa sähköä (10 MWe) Vietnamin sähköverkkoon.

Valmetin savukaasujen puhdistusjärjestelmä varmistaa, että laitos täyttää tiukimmatkin päästörajat. Edistyksellinen hajautettu Valmet DNA -automaatiojärjestelmä kattaa koko kattilalaitoksen.

Hankkeen suunnittelu-, hankinta- ja rakennusurakoitsijana toimii TTCL Vietnam Corporation Limited (TVC), joka on thaimaalaisen TTCL Public Company Limitedin (TTCL) tytäryhtiö.

Tietoa Thang Long Energy Environment Joint Stock Companysta

Thang Long Energy Environment Joint Stock Company on perustettu vuonna 2017. Yhtiön ydinliiketoimintaa on jätteiden käsittely Vietnamissa, etenkin yhdyskuntajätteeseen liittyvät hankkeet.

Tietoa TTCL Vietnam Corporation Limitedistä (TVC)

TTCL Vietnam Corporation Limited (TVC) on thaimaalaisen suunnittelu-, hankinta- ja rakennusurakointiyhtiö TTCL Public Company Limitedin (TTCL) tytäryhtiö. TVC:llä on kokemusta ja asiantuntemusta teollisuus- ja prosessilaitosten avaimet käteen -periaatteella toteutettavista yhdistetyistä suunnittelu-, hankinta- ja rakentamishankkeista.

Juhani Viiala, myyntipäällikkö, energialiiketoiminta, Aasian ja Tyynenmeren alue, Valmet, +66 61 384 6687
Jouko Latva-Somppi, johtaja, lämpö- ja kattilalaitokset, Energia-liiketoimintayksikkö, Sellu- ja energia-liiketoimintalinja, Valmet, puh. +358 40 868 4020

Valmetin liikevaihto vuonna 2020 oli noin 3,7 miljardia euroa. Yli 14 000 ammattilaistamme ympäri maailmaa työskentelevät lähellä asiakkaitamme, sitoutuneina asiakkaidemme menestyksen edistämiseen – joka päivä. Valmetin pääkonttori sijaitsee Espoossa ja sen osakkeet noteerataan Nasdaq Helsingissä.

Lue lisää: www.valmet.com, www.twitter.com/valmetglobal