Valmet toimittaa automaatiojärjestelmän EDP:n vesivoimalaitokseen Portugaliin

Valmet Oyj:n ammattilehdistötiedote 14.3.2022 klo 11.00

Valmet korvaa käyttöikänsä päähän tulleen automaatiojärjestelmän EDP-yhtiön pumppuvoimalaitoksessa Portugalin Vilarinho das Furnasissa.

Tilaus sisältyy Valmetin vuoden 2022 ensimmäisen neljänneksen saatuihin tilauksiin. Tilauksen arvoa ei julkisteta. Järjestelmä luovutetaan asiakkaalle syyskuussa 2023.

Pumppuvoimalaitoksessa varastoidaan vesienergiaa painovoimaisena potentiaalienergiana eri lähteistä kulutushuippuja varten. Vettä pumpataan alemmasta varastoaltaasta ylempään, ja kulutushuippujen aikana vettä lasketaan turbiinien läpi energian tuottamiseksi.

”Olemme innoissamme yhteistyön käynnistymisestä EDP-yhtiön kanssa, joka on merkittävä toimija Portugalin energiamarkkinoilla. Toivottavasti tämä ensimmäinen projekti aloittaa välillämme pitkän ja hedelmällisen yhteistyön. Valmetin ainutlaatuisen automaation avulla asiakkaat pystyvät hallitsemaan vesivoimalaitoksiaan tarkemmin, mikä lisää toiminnan vakautta ja turvallisuutta. Älykkään vesivoimalaitosautomaation mahdollistama puhtaampi ja tehokkaampi sähkön tuotanto tukee EDP:n vahvaa sitoutumista ympäristöasioihin”, sanoo Portugalin maajohtaja Amadeu Santos Valmetin Automaatio-liiketoimintalinjalta.

Teknistä tietoa toimituksesta
Valmetin toimitukseen sisältyvät uusi Valmet DNA -automaatiojärjestelmä hajautettuun prosessin hallintaan ja valvontaan, turbiinisäätäjä, generaattorin magnetointi, synkronointi ja sähkösuojaus sekä askelmuuntajat. Laitteet asennetaan EDP:n Vilarinho das Furnasin vesivoimalaitokseen.

Tietoa asiakkaasta EDP ja Vilarinho das Furnasin vesivoimalaitoksesta
Portugalilainen EDP on monikansallinen, vertikaalisesti integroitunut konserni, joka toimittaa sähköä ja kaasua yli 9 miljoonalle asiakkaalle. Vilarinho das Furnasin vesivoimalaitoksen yksiköt käynnistyivät vuosina 1972 ja 1987. Yhtiö tuottaa vuosittain energiaa yhteensä noin 194 GWh.

Amadeu Santos, Portugalin maajohtaja, Automaatio, Valmet, puh. +351 9 61 72 48 50

Lue lisää aiheesta (englanniksi) Valmet's total concept for hydropower plants

Valmetin liikevaihto vuonna 2021 oli noin 3,9 miljardia euroa. Yli 14 000 ammattilaistamme ympäri maailmaa työskentelevät lähellä asiakkaitamme, sitoutuneina asiakkaidemme menestyksen edistämiseen – joka päivä. Valmetin pääkonttori sijaitsee Espoossa ja sen osakkeet noteerataan Nasdaq Helsingissä.

Lue lisää: www.valmet.com, www.twitter.com/valmetglobal