Valmet lanseeraa älykkään massan jauhatuksen säädön varmistamaan jauhinten paremman toiminnan

Valmet Oyj:n ammattilehdistötiedote 12.1.2022 klo 11.00

Valmet esittelee kartongin- ja paperinvalmistajille Valmet Fiber Furnish Control -sovelluspaketin, joka optimoi jauhinten toimintaa tuotannon tehokkuuden maksimoimiseksi ja laadun varmistamiseksi. Reaaliaikaisiin kuituominaisuuksien ja freeness-luvun mittauksiin perustuva säätö sisältää erittäin kehittyneitä takaisin- ja myötäkytkennän ratkaisuja sekä malliprediktiivisen säädön.

Valmet Fiber Furnish Control -sovellus voidaan integroida täysin Valmet DNA -automaatiojärjestelmään tai Valmet IQ -laadunhallintajärjestelmään. Ratkaisu on saatavana myös täysin itsenäisenä versiona, joka sisältää kaikki tarvittavat peruslisenssit sekä mahdollisesti tarvittavat laitteistot.

Osoitetut tulokset

Kehitysvaiheessa säädön suorituskykyä seurattiin tarkasti 18 kuukauden ajan suomalaisella tehtaalla, jossa ratkaisu varmisti, että kahden kuitulinjan tuotanto- ja laatutavoitteet saavutettiin samanaikaisesti energiasäästöjen kanssa. Jauhatuslinjoissa freeness-luvun vaihtelu vähentyi 30-70 % verrattuna aikaan ennen säätöratkaisun käyttöönottoa.

”Puolentoista vuoden kuluttua projektin alkamisesta tasaisemmasta massasta johtuva ratakatkojen väheneminen toi useita ylimääräisiä tuotantopäiviä. Paras asia oli operaattoreilta saatu positiivinen palaute, kuinka säätö vapautti heidät keskittymään koneen hallintaan lajinvaihtojen yhteydessä”, sanoo Ismo Joensuu, kartonki- ja paperianalysaattorien päällikkö, Automaatio-liiketoimintalinja, Valmet.

Keskeisimmät kuituominaisuudet huomioitu

Jauhinten säädöt ovat yleensä perustuneet tarkkoihin energia- tai freeness-tavoitteisiin, jotka jättävät huomiotta kuitujen tärkeimmät ominaisuudet kuten kuidun pituuden, hienoaineen, tikut ja fibrillaation. Valmet Fiber Furnish Control voidaan yhdistää Valmet Fiber Furnish Analyzer -kuituanalysaattoriin, joka mittaa näitä ominaisuuksia jatkuvasti määrittääkseen energian asetusarvon tavoitellulle freeness-luvulle. Toinen säädön keskeinen elementti ovat Valmetin sakeusmittaukset. Niiden luotettavat ja tarkat mittaukset ovat välttämättömät stabiloivalle säädölle.

Ismo Joensuu, kartonki- ja paperianalysaattorien päällikkö, Automaatio-liiketoimintalinja, Valmet, puh. +358407006483

Valmetin liikevaihto vuonna 2020 oli noin 3,7 miljardia euroa. 14 000 ammattilaistamme ympäri maailmaa työskentelee lähellä asiakkaitamme, sitoutuneina asiakkaidemme menestyksen edistämiseen - joka päivä. Valmetin pääkonttori sijaitsee Espoossa ja sen osakkeet noteerataan Nasdaq Helsingissä.