Valmet yhteistyöhön Metsä Board Husumin kanssa Ruotsissa taivekartongin tuotantokapasiteetin lisäämiseksi sekä tehokkuuden ja ympäristötoimien parantamiseksi

Valmet Oyj:n lehdistötiedote 9.12.2021 klo 11.00

Valmet toimittaa Metsä Board Husumille Ruotsiin pitkäaikaisen suorituskykysopimuksen ja kartonkikoneuudistuksen. Päätavoitteena on lisätä kartonkikone BM 1:n kokonaislaitteistotehokkuutta (OEE) ja vuotuista taivekartongin (FBB) kapasiteettia 200 000 tonnilla. Valmet toimitti BM 1:n Metsä Boardille vuonna 2016. Uudistetun BM 1:n käyttöönotto on suunniteltu vuoden 2023 syksyyn.

Tilaus sisältyy Valmetin vuoden 2021 neljännen vuosineljänneksen saatuihin tilauksiin. Tilauksen arvoa ei julkisteta. Tämän tyyppisen tilauksen kokonaisarvo on tyypillisesti noin 7080 miljoonaa euroa.

BM 1:n tämänhetkinen vuotuinen FBB-kapasiteetti on 400 000 tonnia, ja investoinnin jälkeen se nousee 600 000 tonniin. Metsä Board vastaa kestävästi tuotettujen ja kiertotaloutta tukevien pakkausmateriaalien kasvavaan kysyntään.

”Etsimme yhtä luotettavaa kumppania, joka pystyisi toimittamaan tämän laajan projektin massanvalmistuksesta pituusleikkureille ja lisäksi tukemaan pitkäaikaisia tehokkuustavoitteitamme. Vaadimme myös melko alhaisia CO2-päästötasoja liiman kuivaukselle sekä pitkälle automatisoitua konerullalogistiikkaa. Valmet pystyi täyttämään kaikki nämä vaatimukset”, sanoo Ari Kiviranta, Metsä Boardin teknologiajohtaja.

”Me Valmetilla olemme erittäin iloisia voidessamme jatkaa tätä syvää yhteistyötä Metsä Boardin kanssa kehittääksemme Husumin tehtaita edelleen. Pitkä ja luottamuksellinen yhteistyömme sekä asiakkaan että tehtaan kanssa on ollut avainasemassa tällä matkalla”, sanoo Mikko Tani, Valmetin myynti- ja markkinointijohtaja.

Toimituksen tekniset tiedot

Valmetin BM 1 -uudistuksen toimitus sisältää suorituskykysopimuksen, lisälaitteet massankäsittelyjärjestelmään sekä merkittäviä parannuksia koko koneeseen ja sitä seuraavaan konerullan käsittelyyn, off-machine-päällystyskoneeseen ja pituusleikkuriin.

Vuonna 2022, jo ennen BM 1:n uusimista, elinkaarisuorituskykysopimuksen toiminta aloitetaan perustamalla työkalut ja yhteinen toimintatapa. Sopimustyö aloitetaan parantamalla nykyisen BM 1:n kokonaislaitteistotehokkuutta (OEE). Työtä jatketaan tukemalla BM 1:n käyttöönottoa ja tehokkuuden optimointia. Sopimus perustuu Valmetin teollisen internetin ratkaisuihin ja Performance Center -etäpalvelukeskuksen toimintoihin. Tämä yhteistyö varmistaa ensiluokkaisen käyttöönoton ja korkean suorituskyvyn koneen koko elinkaaren ajan.

Valmetin toimitus BM 1:lle sisältää massankäsittelylaitteita ja hylynkeräysjärjestelmäpäivityksen vastaamaan uusia vaatimuksia. Märässäpäässä tehdään pieniä parannuksia ajettavuuden parantamiseksi ja kuivatuskapasiteetin lisäämiseksi. Suurin osa parannuksista tehdään BM 1:n kuivassapäässä: etukuivatus- ja jälkikuivatusosien kuivatuskapasiteettia lisätään merkittävästi lisäämällä kuivatussylintereitä,  ja uusi OptiSizer Film mukaan lukien konekierrot ja ilmakuivaimet, uusi OptiCalender Hard ja OptiReel Linear sisältyvät myös toimitukseen. Off-machine-päällystyskoneen nykyinen aukirullain ja rullain päivitetään. Toimitukseen kuuluu myös pitkälle automatisoituja siirtokiskoja ja konerullavaunuja, jotka yhdistävät BM 1:n, BM 2:n ja off-machine-päällystyskoneen uuteen OptiWin Drum -kantotelaleikkuriin ja muihin pituusleikkureihin. Kaikki Valmetin toimitukseen sisältyvät koneet ja laitteet toimitetaan asennettuina.

Viiraltaan 7 250 mm leveä kartonkikone tuottaa taive- ja nestepakkauskartonkeja neliömassa-alueella 155–355 g/m2. Uusien osien suunnittelunopeus on 1 000 m/min.

Tietoja asiakkaasta Metsä Board

Metsä Board on johtava eurooppalainen korkealaatuisten ensikuitukartonkien valmistaja. Yhtiö keskittyy kevyisiin ja korkealuokkaisiin taive- ja tarjoilupakkauskartonkeihin sekä valkoisiin kraftlainereihin. Yhtiön käyttämä puhdas ensikuitu on uusiutuvaa raaka-ainetta, joka on jäljitettävissä kestävästi hoidettuihin pohjoisiin metsiin. Sen tavoitteena ovat täysin fossiilittomat tehtaat ja raaka-aineet vuoteen 2030 mennessä. Yhtiö kehittää yhdessä asiakkaidensa kanssa innovatiivisia pakkausratkaisuja, jotka luovat parempia kuluttajakokemuksia pienemmillä ympäristövaikutuksilla.

Lue lisää: Metsä Board kasvattaa Husumissa vuosittaista taivekartonkituotantokapasiteettiaan 200 000 tonnilla  (teksti englanniksi)

Jari Vähäpesola, johtaja, Paperit-liiketoimintalinja, Valmet, puh. +358 40 558 6555
Mikko Tani, EMEA-alueen myynti- ja markkinointijohtaja, Valmet, puh. +358 40 564 2007

Valmetin liikevaihto vuonna 2020 oli noin 3,7 miljardia euroa. 14 000 ammattilaistamme ympäri maailmaa työskentelee lähellä asiakkaitamme, sitoutuneina asiakkaidemme menestyksen edistämiseen - joka päivä. Valmetin pääkonttori sijaitsee Espoossa ja sen osakkeet noteerataan Nasdaq Helsingissä.

Lue lisää www.valmet.fiwww.twitter.com/valmetglobal