Valmet toimittaa monipolttoainekattilan Veolia Energie ČR -yhtiölle Tšekin tasavaltaan

Valmet Oyj:n lehdistötiedote 29.4.2021 klo 11.00

Valmet toimittaa monipolttoainekattilan Veolia Energie ČR -yhtiölle Prerovin kaupunkiin Tšekin tasavaltaan. Uusi kattila korvaa vanhan hiilikattilan ja tukee Veolian strategiaa siirtymisessä kohti ympäristöystävällisempää kaukolämmön ja sähkön tuotantoa.

Tilaus sisältyi Valmetin vuoden 2021 ensimmäisen neljänneksen saatuihin tilauksiin. Tämän kaltaisten tilausten arvo on tyypillisesti noin 35–40 miljoonaa euroa. Kattilalaitos luovutetaan asiakkaalle tammikuussa 2023.

”Valitsimme Valmetin julkisten hankintakriteerien pohjalta eli tarkastelimme hintaa ja 15 vuoden käyttökustannuksia yhdessä. Valmetilla on paljon toimivia referenssejä ja pitkä kokemus kattiloista. Siksi luotamme Valmetiin ja arvostamme jo nyt hyvää tulevaisuuden yhteistyötämme”, sanoo Veolia Energie ČR:n teknisen osaston johtaja Jaromir Novak.

”Tämä on jälleen kerran hyvä esimerkki siitä, kuinka Valmet voi tukea energiasektorin dekarbonisaatiota. Hyödynnämme jopa olemassa olevan kattilarakennuksen, mikä auttaa alentamaan hiilidioksidipäästöjä paitsi energiantuotannossa myös voimalaitoksen rakentamisessa. Laitos käyttää biomassaa ja jätepolttoainetta joustavasti kaikissa mahdollisissa seossuhteissa, joten se sopii erinomaisesti haastavaan energiamurrokseen”, sanoo Valmetin kattiloista ja kaasuttimista vastaava johtaja Jari Niemelä.

Teknistä tietoa toimituksesta

Valmetin toimitukseen sisältyy Valmetin kerrosleijukattila (Valmet BFB Boiler), jonka lämpöteho on 40 megawattia (MWth). Sen höyryntuotanto 52 t/h, paine 4,2 MPa(g) ja lämpötila 420° C. Monipolttoainekattila on suunniteltu käyttämään jätepolttoainetta ja/tai biomassaa 0–100 prosentin seossuhteella.

Lisäksi Valmet toimittaa savukaasujenpuhdistusjärjestelmän, sähköistyksen ja instrumentoinnin, kunnostaa olemassa olevan kattilarakennuksen teräsrakenteet ja tekee niihin tarvittavat muutostyöt sekä uudistaa nykyisen automaatiojärjestelmän.

Tietoa asiakkaasta

Veolia Energie ČR, a.s. on yksi Tšekin tasavallan suurimmista itsenäisistä sähkön ja kaukolämmön yhteistuottajista. Se on osa Veolia-konsernia, joka on yksi maailman johtavista ympäristöyhtiöistä ja työllistää lähes 178 780 henkilöä eri puolilla maailmaa. Konserni suunnittelee ja toimittaa vesi-, jäte- ja energiaratkaisuja, jotka edistävät yhteiskunnan ja teollisuuden kestävää kehitystä.

Jari Niemelä, johtaja, kattilat ja kaasuttimet, Energia-liiketoimintayksikkö, Valmet, puh. 050 317 8050
Markus Bolhàr-Nordenkampf,
johtaja, energia ja palvelut, EMEA-alue, Valmet, puh. +43 664 829 40 54

Valmetin liikevaihto vuonna 2020 oli noin 3,7 miljardia euroa. 14 000 ammattilaistamme ympäri maailmaa työskentelee lähellä asiakkaitamme, sitoutuneina asiakkaidemme menestyksen edistämiseen – joka päivä. Valmetin pääkonttori sijaitsee Espoossa ja sen osakkeet noteerataan Nasdaq Helsingissä.