Valmetin yhteistoimintaneuvottelut määräaikaisista lomautuksista Suomessa päättyivät

Valmet Oyj:n lehdistötiedote 2.12.2020 klo 9.30

Valmet ilmoitti 24.11.2020 käynnistävänsä yhteistoimintaneuvottelut määräaikaisista lomautuksista Suomessa. Syynä yhteistoimintaneuvotteluiden aloittamiselle olivat tuotannolliset ja taloudelliset syyt, erityisesti työn väheneminen lähellä asiakasta tehtävässä palvelutoiminnassa. Maailmanlaajuinen koronapandemia aiheuttaa edelleen epävarmuutta Valmetin toimintaympäristössä.

Neuvottelut koskivat yhteensä noin 940 henkilöä Palvelut-liiketoimintalinjassa ja EMEA-alueorganisaatiossa. Kaikkiaan näissä organisaatioissa työskentelee yhteensä noin 1 680 henkilöä Suomessa. Valmet arvioi neuvottelujen alkaessa määräaikaisen lomautustarpeen olevan tässä vaiheessa noin 360 henkilöä. Neuvottelut koskivat kaikkia henkilöstöryhmiä.

Neuvottelut ovat nyt päättyneet, ja niiden lopputuloksena työkuorman vähäisyyden perusteella lomautetaan määräaikaisesti tässä vaiheessa yhteensä 372 henkilöä, joista 227 Palvelut-liiketoimintalinjasta ja 145 EMEA-alueorganisaatiosta. Lomautukset koskevat kaikkia henkilöstöryhmiä.

Lomautusmenettelyä voidaan toteuttaa huhtikuun 2021 loppuun saakka, ja lomautuksen laajuus sekä kesto voivat vaihdella niin, että lomautus kestää henkilöä kohden enintään 90 päivää. Lomautustoimenpiteet aloitetaan ensi viikolla (viikko 50) niissä yksiköissä, joissa työkuorma on heikentynyt.

Valmet työllistää Suomessa noin 5 200 henkilöä.

Aki Niemi, Johtaja, Palvelut-liiketoimintalinja, Valmet, puh. 040 515 1145

Valmetin liikevaihto vuonna 2019 oli noin 3,5 miljardia euroa. 14 000 ammattilaistamme ympäri maailmaa työskentelee lähellä asiakkaitamme, sitoutuneina asiakkaidemme menestyksen edistämiseen - joka päivä. Valmetin pääkonttori sijaitsee Espoossa ja sen osakkeet noteerataan Nasdaq Helsingissä.