Valmetin ja Kemiran yhteistyö tuo merkittäviä parannuksia jäteveden käsittelyprosesseihin

Valmet Oyj:n lehdistötiedote 21.1.2019 klo 11.00

Valmet ja Kemira ovat solmineet kumppanuussopimuksen jäteveden ja lietteen käsittelyyn tarkoitettujen asiakasratkaisujen kehittämisestä kunnallisille toimijoille ja teollisuuslaitoksille Euroopassa. Luotettavilla ja reaaliaikaisilla mittauksilla lisätään vedenkäsittelyprosessin näkyvyyttä ja parannetaan prosessin hallintaa. Tavoitteena on saada aikaan merkittäviä säästöjä ja tehokkuuden parannuksia asiakkaille.

Kumppanuudessa yhdistyvät Valmetin kattava analysointi- ja mittausteknologia, prosessien optimoinnin osaaminen ja asiakaspalveluverkosto sekä Kemiran vahva kemian alan ja prosessioptimoinnin kokemus kunnallisessa ja teollisessa vedenkäsittelyssä. Sopimus laajentaa yhtiöiden olemassa olevaa teollisen internetin ekosysteemiin keskittyvää yhteistyötä.

Valmetilla on pitkä historia mittaus- ja optimointisovellusten toimittamisessa lietteen vedenpoistoprosesseihin. Luotettavat mittaukset ovat tuottaneet näkyviä hyviä tuloksia Valmetin asiakkaille.

"Polymeerit ja kemikaalit ovat tärkeä osa jäteveden käsittelyprosessia. Se on yksi syy, miksi tämä yhteistyö Kemiran kanssa on merkittävä mahdollisuus meille. Erityisesti lietteen vedenpoistossa oikeiden kemikaalien valinta on yksi keskeisistä tekijöistä parhaan tuloksen saavuttamiseksi", sanoo Valmetin Automaatio-liiketoimintalinjan jätevesitoiminnan liiketoimintapäällikkö Heli Karaila.

"Laajennamme aktiivisesti älykkään kemian tuotevalikoimaamme KemConnect(TM)-alustan kautta esimerkiksi lietteen vedenpoistoon ja fosforin käsittelyyn. Osana tätä täyden palvelun mallia on järkevää solmia kumppanuus Valmetin kaltaisen johtavan teollisuusautomaation laitteistojen, ohjelmistojen ja laitepalvelujen toimittajan kanssa", sanoo Kemiran sovelluskehityspäällikkö Jussi Ruotsalainen.

Heli Karaila
Jätevesitoiminnan liiketoimintapäällikkö, Automaatio, Valmet
Puh. 040 54 34 724
heli.karaila (a) valmet.com

Jussi Ruotsalainen
Sovelluskehityspäällikkö, Kemira
jussi.ruotsalainen (a) kemira.com

Valmetin liikevaihto vuonna 2017 oli noin 3,1 miljardia euroa. Yli 12 000 ammattilaistamme ympäri maailmaa työskentelee lähellä asiakkaitamme, sitoutuneina asiakkaidemme menestyksen edistämiseen - joka päivä. Valmetin pääkonttori sijaitsee Espoossa ja sen osakkeet noteerataan Nasdaq Helsingissä.

Kemira on globaalisti toimiva kemianteollisuuden yhtiö, joka palvelee runsaasti vettä käyttävillä toimialoilla toimivia asiakkaita. Yhtiö tarjoaa asiantuntemusta, sovellusosaamista ja kemikaaleja, jotka parantavat sen asiakkaiden tuotteiden laatua, prosesseja ja resurssitehokkuutta.

Kemiran painopisteitä ovat sellu ja paperi, öljy ja kaasu sekä vedenkäsittely. Vuonna 2017 Kemiran liikevaihto oli noin 2,5 miljardia euroa ja yhtiöllä oli 4 732 työntekijää.

Kemiran osakkeet noteerataan Nasdaq Helsingissä. www.kemira.com