Valmet vahvistaa vakaan liiketoiminnan osuutta ostamalla GL&V:n, globaaleilla markkinoilla toimivan sellu- ja paperiteollisuuden teknologia- ja palvelutoimittajan

Valmet Oyj:n lehdistötiedote 26. helmikuuta, 2019 klo 15:00

Valmet on 26. helmikuuta 2019 allekirjoittanut sopimuksen, jonka mukaan se ostaa pohjoisamerikkalaisen GL&V:n. GL&V toimittaa teknologioita ja palveluita sellu- ja paperiteollisuudelle maailmanlaajuisesti. Yrityskaupan velaton arvo on noin 113 miljoonaa euroa riippuen tavanomaisista yrityskaupan toteuttamisen jälkeisistä oikaisueristä. Kaupan arvioidaan toteutuvan aikaisintaan 1. huhtikuuta 2019.

GL&V toimittaa teknologioita, parannus- ja optimointipalveluja, koneuusintoja ja varaosia sellu- ja paperiteollisuudelle maailmanlaajuisesti. Ostettujen toimintojen liikevaihto oli noin 160 miljoonaa euroa ja EBITA-marginaali noin 11 prosenttia kalenterivuonna 2018. Ostetut toiminnot työllistävät noin 630 henkilöä, joista noin 65 prosenttia työskentelee Pohjois-Amerikassa ja loput pääosin Euroopassa, Etelä-Amerikassa ja Intiassa.

Kaupan piiriin eivät kuulu GL&V:n Ruotsin Karlstadissa sijaitsevat kemiallisen sellun valmistuksen massan pesu-, happidelignifiointi- ja valkaisutoiminnot sisältäen Compact Press® puristinteknologian, pumppu- ja sekoitinteknologiat sekä näihin liittyvän tuotekeskuksen.

Pasi Laine, Valmetin toimitusjohtaja: Yritysosto sopii erinomaisesti Valmetin strategiaan ja vahvistaa vakaan liiketoiminnan osuutta sekä palvelukyvykkyyttämme

"Tämä yritysosto sopii erinomaisesti Valmetin strategiaan - se kasvattaa Valmetin globaalia palveluliiketoimintaa, täydentää teknologiatarjoomaamme sekä vahvistaa paikallista läsnäoloamme ja osaamistamme erityisesti Pohjois-Amerikassa. Valmetin maailmanlaajuinen läsnäolo ja GL&V:n tuote- ja palvelutarjooma kemiallisen sellun valmistukseen ja paperin tuotantoon luovat yhdessä hyvän pohjan uusille liiketoimintamahdollisuuksille ja mahdollistavat asiakkaidemme palvelemisen entistäkin paremmin. GL&V:llä on osaava, maailmanlaajuinen asiantuntijatiimi, ja haluan toivottaa heidät lämpimästi tervetulleeksi osaksi Valmetia", sanoo Valmetin toimitusjohtaja Pasi Laine.

GL&V on globaali teknologioiden ja palveluiden toimittaja sellu- ja paperiteollisuudelle

GL&V on teknologioiden, parannus- ja optimointipalvelujen, koneuusintojen ja varaosien toimittaja sellu- ja paperiteollisuudelle maailmanlaajuisesti - erityisesti kemiallisen sellun valmistuksessa, massanvalmistuksessa, paperinvalmistuksessa ja -viimeistelyssä. GL&V:n päätoimipaikat ovat Nashua (New Hampshire), Lenox (Massachusetts) sekä Hudson Falls (New York) Yhdysvalloissa, Trois-Rivières (Quebec) Kanadassa, Tukholma Ruotsissa, Pune Intiassa ja Campinas Brasiliassa.

Lisätiedot:
Aki Niemi, Johtaja, Palvelut-liiketoimintalinja, Valmet, puh. +358 40 515 1145
Dave King, Aluejohtaja, Pohjois-Amerikka, Valmet, puh. +1 704 414 3420
Kari Saarinen, Talousjohtaja, Valmet, puh. +358 10 672 9603
Calle Loikkanen, Sijoittajasuhdejohtaja, Valmet, puh. +358 10 672 0020

Valmetin liikevaihto vuonna 2018 oli noin 3,3 miljardia euroa. Yli 12 000 ammattilaistamme ympäri maailmaa työskentelee lähellä asiakkaitamme, sitoutuneina asiakkaidemme menestyksen edistämiseen - joka päivä. Valmetin pääkonttori sijaitsee Espoossa ja sen osakkeet noteerataan Nasdaq Helsingissä.