Valmet toimittaa uuden soodakattilan ITC:lle Intiaan

Valmet Oyj:n lehdistötiedote 22.5.2019 klo 11:00

Valmet toimittaa uuden soodakattilan ja tuhkan uuttojärjestelmän ITC:n Bhadrachalamin sellutehtaalle Intiaan. Uusi kattila korvaa kolme olemassa olevaa kattilaa, ja sen käyttöönotto on suunniteltu vuoden 2021 lopulle.

Tilaus sisältyi Valmetin vuoden 2019 ensimmäisen neljänneksen saatuihin tilauksiin. Tämän laajuisen tilauksen arvo on normaalisti noin 50-60 miljoonaa euroa.

"Investointimme uuteen soodakattilaan on olennainen osa tehtaamme selluntuotannon lisäämistä. Huippuluokan soodakattilan toimittajan valinnassa tärkeimpinä olivat luotettavuus, energiatehokkuus ja ympäristösuorituskyky. Valmet pystyi vastaamaan tavoitteisiimme", kertoo Sanjay Singh, ITC Paperboards and Specialty Papers -divisioonan toimitusjohtaja.

"Tämä soodakattila edustaa uutta aikakautta Intian soodakattiloissa. Se on huomattavasti suurempi kuin aikaisemmin Intiaan toimitetut kattilat, ja siinä on useita energiantuotannon tehokkuutta lisääviä ominaisuuksia, jotka mahdollistavat tehtaan sähköntuotannon kasvattamisen. Voimme hyödyntää tässä projektissa teknologiajohtajuuttamme ja vahvaa paikallista läsnäoloamme Intiassa. Olemme iloisia voidessamme jatkaa erittäin hyvää yhteistyötämme ITC:n kanssa heidän tuotantolaitoksensa uudistamisessa", sanoo Jussi Mäntyniemi, Valmetin Sellu ja energia -liiketoimintalinjan talteenottoliiketoiminnan johtaja.

Sopimuksen allekirjoitus ITC:llä Secunderabadissa. Vasemmalta NK Jain ja Jussi Mäntyniemi Valmetilta sekä Sanjay K Singh, Vadiraj Kulkarni ja Nagahari K ITC:ltä.

Teknistä tietoa Valmetin toimituksesta

Valmet RECOX+ -soodakattilan kapasiteetti on 2 700 tonnia kuiva-ainetta vuorokaudessa (tDS/vrk). Kattilassa on useita energiantuotannon tehokkuutta lisääviä ominaisuuksia, kuten korkeat höyryparametrit, savukaasujen lämmön talteenotto, palamisilman esilämmitys, syöttöveden esilämmitys ja hönkäkaasujen lämmön talteenotto. Tämä mahdollistaa 20 % korkeamman höyryntuotannon verrattuna tavanomaisiin soodakattiloihin. Kattilan kokoluokka ja korkeat höyryparametrit asettavat materiaalin suunnittelulle erityisiä vaatimuksia.

Toimitukseen sisältyy myös sähkösuodatin (ESP), joka poistaa pölyhiukkaset kattilan savukaasuista.

Kattilan tuhkan kalium- ja kloriditasoja hallitaan kaksivaiheisella tuhkanuuttojärjestelmällä. Valmetin AshLeach Duo on yksinkertainen mutta tehokas ja useissa toimituksissa luotettavaksi todistettu järjestelmä.

Havainnekuva Valmetin RECOX+ -soodakattilasta, joka toimitetaan ITC:n Bhadrachalamin sellutehtaalle Intiaan.

Tietoa asiakkaasta ITC

ITC Paperboards and Specialty Papers -divisioona kuuluu johtaviin paperin ja kartongin tuottajiin. Yhtiön tavoitteena on täyttää monipuoliset pakkaus- ja viestintätarpeet. Yhtiö kiinnittää erityistä huomiota huipputeknologian hyödyntämiseen, ja onkin noussut Etelä-Aasian suurimmaksi pakkaus- ja painokartonkien valmistajaksi. ITC:n Paper Board And Specialty Papers -divisioonalla on 11 paperikonetta kolmella eri tehtaalla. Näiden vuotuinen tuotantokapasiteetti on yhteensä 800 000 tonnia.

Jussi Mäntyniemi, johtaja, talteenottoliiketoiminta, Sellu ja energia -liiketoimintalinja, Valmet, puh. +358 40 769 8154
Fredrik Wilgotson, johtaja, sellu ja energia, Aasian ja Tyynenmeren alue, Valmet, puh. +66 613 847 911
Varun Jain, maajohtaja, Intia, Aasian ja Tyynenmeren alue, Valmet, puh. +91 (96548) 13696

Valmetin liikevaihto vuonna 2018 oli noin 3,3 miljardia euroa. Yli 13 000 ammattilaistamme ympäri maailmaa työskentelee lähellä asiakkaitamme, sitoutuneina asiakkaidemme menestyksen edistämiseen - joka päivä. Valmetin pääkonttori sijaitsee Espoossa ja sen osakkeet noteerataan Nasdaq Helsingissä.

Lue lisää: www.valmet.comwww.twitter.com/valmetglobal