Valmet toimittaa kaksi jätteenpolttokattilaa Urumchi Jinghuan Energy & Environment -yhtiölle Kiinaan

Valmet Oyj:n lehdistötiedote 15.1.2019 klo 11.00

Valmet ja Urumchi Jinghuan Environmental & Energy Co., Ltd ovat allekirjoittaneet sopimuksen kahden jätepohjaista polttoainetta käyttävän kattilalaitoksen toimittamisesta uuteen jätteenpolttolaitokseen Kiinan Urumchiin. Uusi kattilalaitos tukee kiertotaloutta sekä tuottaa sähköä ja lämpöä verkkoon.

Tilaus sisältyi Valmetin vuoden 2018 kolmannen neljänneksen tilauksiin. Tilauksen arvoa ei julkisteta.

Valmetin jätteestä energiaksi -ratkaisu mahdollistaa erinomaisen hyötysuhteen sekä tehokkaan lämmön ja sähkön tuotannon. Kattilalaitosten asennustyön on määrä alkaa maaliskuussa 2019. Lämmön ja sähkön tuotanto käynnistyy vuoden 2019 loppuun mennessä.

"Valmetin CYMIC-kattilateknologia on luotettava ratkaisu jätteenpolttoon. Odotamme saavuttavamme korkean taloudellisen tehokkuuden, vähäisellä huoltojen ja seisokkien määrällä", sanoo laitoksen varajohtaja ja pääinsinööri Wang Haoyu. "Aluksi emme uskoneet, että jätteenpolttokattila voi olla näin suuri ja tehokas, etenkään erittäin vaativan kiinteän yhdyskuntajätteen poltossa. Valmetin erinomainen referenssi Kiinassa kuitenkin vakuutti meidät täysin. Räätälöity kattilaratkaisu täyttää kokoa ja parametrejä koskevat odotuksemme, ja uskomme, että se auttaa meitä optimoimaan koko laitoksen toiminnan."

"Nämä ovat suurimmat Kiinaan toimittamamme jätteenpolttokattilat. Jätteestä energiaksi -konseptimme on kehitetty erityisesti jätepohjaista polttoainetta hyödyntäviä voimalaitoksia varten. Valmetin tulistimen ainutlaatuisen rakenteen ansiosta luotettavuus on erinomainen ja käyttöikä pitkä jopa vaativia polttoaineita käytettäessä. Jätteen hyödyntäminen energiantuotannossa vähentää hiilidioksidipäästöjä merkittävästi verrattuna fossiilisia polttoaineita käyttävien voimalaitosten päästöihin", sanoo Valmetin Sellu ja energia -liiketoimintalinjan Kiinan johtaja Jussi Sinisalo.

Toimituksen tekniset tiedot

Valmetin toimitukseen sisältyy kaksi CYMIC-kattilaa polttoainesiiloineen. Kattila hyödyntää kiertoleijuteknologiaa.

Kattilalaitos polttaa miljoona tonnia kiinteästä yhdyskuntajätteestä tuotettua polttoainetta vuodessa. Maakaasua käytetään vain käynnistyksissä. Jätepohjaisessa polttoaineessa on korkea määrä klooria ja emäksisiä yhdisteitä, mutta Valmetin kiertoleijuteknologian avulla nämä päästöt ja korroosio kuitenkin hallitaan tehokkaasti.

Tietoa asiakkaasta Urumchi Jinghuan Environmental & Energy Co., Ltd

Urumchi Jinghuan Environmental & Energy on erikoistunut tuottamaan lämpöä ja sähköä yhdyskuntajätteestä. Yritys on osa kiinalaista Beijing Environment -yhtiötä, jonka päätoimialoja ovat kaupunkien ja maaseudun ympäristöpalvelut, jätteestä energiaksi -palvelut, jätteestä resurssiksi -palvelut sekä ympäristöhankkeiden rakentaminen. Urumchi Jinghuan Environmental & Energy tarjoaa kiinteän jätteen hyödyntämiseen liittyviä hankesuunnittelun, prosessisuunnittelun, investoinnin, rahoituksen, käytön ja kunnossapidon palveluja.

Jussi Sinisalo, johtaja, Sellu ja energia, Kiinan alue, Valmet, jussi.sinisalo@valmet.com
Xin Bo, Senior Manager, Energy Sales, China, Valmet, bo.xin@valmet.com

Valmetin liikevaihto vuonna 2017 oli noin 3,1 miljardia euroa. Yli 12 000 ammattilaistamme ympäri maailmaa työskentelee lähellä asiakkaitamme, sitoutuneina asiakkaidemme menestyksen edistämiseen - joka päivä. Valmetin pääkonttori sijaitsee Espoossa ja sen osakkeet noteerataan Nasdaq Helsingissä.