Valmet jatkaa vakaan liiketoimintansa vahvistamista ostamalla J&L Fiber Services Inc:n Yhdysvalloissa

Valmet Oyj:n lehdistötiedote 2.5.2019 klo 9.00

Valmet on 1. toukokuuta 2019 saattanut loppuun jauhinteriä sellu-, paperi- ja kuitulevyteollisuuksille valmistavan ja toimittavan J&L Fiber Services Inc:n oston. J&L Fiber Services sijaitsee Wisconsinin osavaltiossa, Yhdysvalloissa. Yrityskaupan velaton arvo on noin 51 miljoonaa euroa riippuen tavanomaisista yrityskaupan toteuttamisen jälkeisistä oikaisueristä.

J&L Fiber Services valmistaa ja toimittaa matalasakeusjauhinteriä, jotka ovat tärkeitä kulutusosia sellun ja paperin valmistuksessa, täydentäen hyvin Valmetin jauhinterätarjoamaa. Yhtiö toimittaa myös korkeasakeusjauhinteriä, joita käytetään kuumahierremassan valmistuksessa ja MDF (medium density fiberboard)-kuitulevyn tuotannossa.

Viimeisen 12 kuukauden aikana yhtiön liikevaihto oli noin 30 miljoonaa euroa ja EBITA-marginaali noin 15 prosenttia. Ostetut toiminnot työllistävät noin 100 henkilöä, joista suurin osa on Wisconsinin osavaltiossa, Yhdysvalloissa. J&L Fiber Services:illa on globaalisti toimiva myyntiedustaja- ja jakeluverkosto. Sen liikevaihdosta yli 75 prosenttia tulee Pohjois-Amerikasta. Ostettu liiketoiminta tulee osaksi Valmetin Palvelut-liiketoimintalinjaa ja on nimeltään Waukesha Service Center.

"Vahvistamme jatkuvasti vakaita liiketoimintojamme, eli Palvelut- ja Automaatio-liiketoimintalinjojamme. Ostimme vastikään pohjoisamerikkalaisen GL&V:n, ja nyt palvelutarjoamaamme tulevat täydentämään J&L Fiber Servicen jauhinterätuotteet. Tämä yrityskauppa vahvistaa entisestään paikallista läsnäoloamme erityisesti Pohjois-Amerikassa. Toivotan 100 uutta työntekijäämme lämpimästi tervetulleeksi osaksi Valmetin tiimiä ja vahvaan, globaaliin Palvelut-organisaatioomme", sanoo Pasi Laine, Valmetin toimitusjohtaja.

Lisätiedot:
Aki Niemi, Johtaja, Palvelut-liiketoimintalinja, Valmet, puh. +358 40 515 1145
Dave King, Aluejohtaja, Pohjois-Amerikka, Valmet, puh. +1 704 414 3420
Kari Saarinen, Talousjohtaja, Valmet, puh. +358 50 317 1830
Calle Loikkanen, Sijoittajasuhdejohtaja, Valmet, puh. +358 10 672 0020

Valmetin liikevaihto vuonna 2018 oli noin 3,3 miljardia euroa. Yli 13 000 ammattilaistamme ympäri maailmaa työskentelee lähellä asiakkaitamme, sitoutuneina asiakkaidemme menestyksen edistämiseen - joka päivä. Valmetin pääkonttori sijaitsee Espoossa ja sen osakkeet noteerataan Nasdaq Helsingissä.