Valmet toimittaa kaukolämpöverkon optimointiratkaisun Jyväskylän Energialle

Valmet Oyj:n ammattilehdistötiedote 3.9.2018 kello 11.00

Valmet on allekirjoittanut automaatiosopimuksen Jyväskylän Energian kanssa kaukolämpöverkon optimointiratkaisun toimittamisesta. Toimitus kattaa yhtiön Keljonlahden ja Rauhalahden lämmön ja sähkön yhteistuotantolaitosten (CHP) koko kaukolämpöverkon tuotannon optimoinnin. Toimitus sisältää myös Valmet DNA -informaatiojärjestelmän päivityksen sekä raportoinnin kehittämisen.

Yhteistyö Valmetin kanssa on osa Jyväskylän Energian tuotannon tehokkuuden kehitysohjelmaa, jonka tavoitteena on parantaa konsernin koko kaukolämpöverkon toiminnan tehokkuutta. Tällä hetkellä voimalaitosten enimmäiskaukolämpötehot ovat 260MW ja 200MW.

Sopimus allekirjoitettiin toukokuun 2018 alussa ja toimituksen käyttöönotto alkaa syyskuussa. Automaatiotoimituksen on suunniteltu valmistuvan tuotannolliseen koekäyttöön vuoden 2019 toisella neljänneksellä.

Räätälöidyt ominaisuudet parantavat tehokkuutta

Valmet vastaa konsernin koko kaukolämpöverkon optimoinnista. Ratkaisu sisältää sekä ennustavan tulolämpötilan ohjauksen että kaukolämpöakun ohjaukset. Optimointiratkaisulla saavutettavia hyötyjä ovat verkkohäviöiden pieneneminen, tuotannon tehokkuuden kasvu sekä ennustettavuuden parantuminen.

"Valmetin kyky tarjota erittäin räätälöityjä toimitusratkaisuja on yksi niistä tekijöistä, joiden vuoksi Valmet valittiin hankkeen ohjausratkaisujen päätoimittajaksi", sanoo Teijo Salonpää, Solution Manager, Automaatio, Valmet.

"Toimituksemme Jyväskylän Energialle perustuu yli 300:n optimointihankkeen menestyksekkääseen toimittamiseen viimeisten 30 vuoden aikana. Valmetin parasta osaamista käytetään parantamaan asiakkaan kaukolämmöntuotannon tehokkuutta", kertoo Salonpää.

Tavoitteena kestävä kehitys

Kestävyys ja ympäristöystävällisyys ovat Jyväskylän Energian toiminnan perusta. Konsernin Keljonlahden ja Rauhalahden voimalaitokset käyttävät pääpolttoaineinaan turvetta ja puuta tuottaakseen sähköä ja kaukolämpöä koko alueelle.

"Tarkastelimme alussa useita toimittajavaihtoehtoja. Valmetilla on hyvät optimointireferenssit ja onkin hyvä työskennellä toimittajan kanssa, jolla on vankka kokemus. Lisäksi meillä on jo Valmetin automaatiojärjestelmä ja arvostamme sitä, että uusi ratkaisu tulee samalta toimittajalta", sanoo Tuomas Sironen, Production Supervisor, Jyväskylän Energia.

Tietoa Jyväskylän Energiasta

Jyväskylän kaupungin omistama Jyväskylän Energia -konserni on paikallinen sähkö-, vesi- ja kaukolämpötoimittaja. Yhdessä tytäryhtiöidensä kanssa konserni tuottaa, myy ja toimittaa sähköä, lämpöä ja vettä. Yhtiöllä on kaksi suurta lämmön ja sähkön yhteistuotantolaitosta, 14 kaukolämmöntuotantolaitosta ja yksi biokaasukeskus, joissa yhtiö tuottaa yli puolet myymästään sähköstä sekä lähes 100 % alueen kaukolämpötarpeesta.

Rauhalahden voimalaitos Jyväskylässä. Kuva: Jyväskylän Energia.

Lisätietoa antaa:
Teijo Salonpää, Solution Manager, Automaatio, Valmet, Puh. +358 40 524 2675

Valmet on maailman johtava teknologian, automaation ja palveluiden toimittaja ja kehittäjä sellu-, paperi- ja energiateollisuudelle. Valmetin visiona on tulla maailman parhaaksi asiakkaidensa palvelussa.

Vahvan teknologiatarjontamme ytimen muodostavat sellutehtaat, pehmopaperin-, kartongin- ja paperinvalmistuslinjat ja bioenergiaa tuottavat voimalaitokset. Valmetin edistyksellisiin automaatioratkaisuihin sisältyvät niin yksittäiset mittaukset kuin koko tehtaan kattavat avaimet käteen automaatioprojektit.

Valmetin liikevaihto vuonna 2017 oli noin 3,1 miljardia euroa ja henkilöstöä oli 12 000. Valmetin pääkonttori sijaitsee Espoossa ja sen osakkeet noteerataan Nasdaq Helsingissä.

Lue lisää  www.valmet.com, www.twitter.com/valmetglobal