Valmet toimittaa uuden sellunkeittojärjestelmän Clearwater Paperin Lewinstonin tehtaalle Yhdysvaltoihin

Valmet Oyj:n lehdistötiedote 2.10.2015 klo 13:00

Valmet toimittaa avainteknologiaa Clearwater Paperin Lewinstonin tehtaan uudistusprojektiin. Tehdas sijaitsee Idahon osavaltiossa Yhdysvalloissa. Valmetin toimitus sisältää CompactCooking G2 -keittojärjestelmän, uuden polysulfidin valmistuslaitoksen ja pieniä parannuksia olemassa olevaan valkaisulaitokseen.

Uudistusprojektin rakennustöiden on suunniteltu alkavan lokakuussa 2015 ja niiden arvioidaan valmistuvan syyskuussa 2017. Tilaus sisältyi Valmetin vuoden 2015 toisen vuosineljänneksen saatuihin tilauksiin. Tilauksen arvoa ei julkisteta.

Toimitus on osa Clearwater Paperin 160 miljoonan dollarin investointia uuteen jatkuvan keiton sellunkeittimeen, joka korvaa 12 sellun eräkeitintä. Projektin myötä päästöt ilmaan vähenevät merkittävästi, sellun laatu paranee, tuotanto kasvaa ja hake hyödynnetään tehokkaammin.

"Raaka-aineen tehokas käyttö on tärkeä osa kestävää tuotantoa. Päätimme ottaa uudessa keittoprosessissa käyttöön polysulfidin saannon optimoimiseksi. Valmetin CompactCooking-keittojärjestelmän toimintaperiaate ja prosessi sopivat täydellisesti tavoitteisiimme", sanoo Lewinstonin projektipäällikkö John Deuser.

"Tämä on jo toinen uusi sellunkeittojärjestelmätoimitus Pohjois-Amerikkaan viimeaikoina, ja siten osoitus CompactCooking G2 -keittoprosessin toimivuudesta. On hienoa, että asiakkaamme on antanut vastuullemme sekä keittolaitoksen että polysulfidin tuotantolaitoksen päälaitetoimituksen tässä tärkeässä projektissa. Meillä on hyvät valmiudet projektin toteutukseen ja olemme luottavaisia, että järjestelmämme tulevat täyttämään asiakkaan odotukset", sanoo Valmetin sellunvalmistuksen liiketoimintapäällikkö Mona Henderson

Teknistä tietoa CompactCooking G2 -keittojärjestelmästä

Keitto on sellunvalmistuksen ensimmäinen vaihe, jossa ligniini erotetaan kuiduista kemialisesti. CompactCooking G2 on Valmetin kaksiastiainen jatkuvan keiton järjestelmä, johon kuuluu impregnointijärjestelmä ja hakekeitin. Keittimen suunnittelu on yksinkertainen, mutta samalla edistyksellinen ja sitä on helppo käyttää. ImpBin-impregnointiteknologiassa on ainutlaatuisia ominaisuuksia, joilla voidaan saavuttaa korkeampi kappataso matalalla rejektiomäärällä. Kahden astian rakenne varmistaa tarkkaan määritellyn imeytyksen ja keiton. Yhdistämällä tehokas impregnointi CompactCooking -kettoprosessiin saadaan erittäin korkealaatuista sellua ja korkealla saannolla.

Tietoa asiakkaasta Clearwater Paper Corporation

Clearwater Paper valmistaa eri puolella Yhdysvaltoja sijaitsevilla tuotantolaitoksillaan korkealaatuisia pehmopapereita kuluttajille ja yrityskäyttöön, suuria pehmopaperirullia, valkaistua kartonkia sekä sellua. Yritys on merkittävä private-label -pehmopaperituotteiden valmistaja vähittäiskauppiaille ja tukkuliikkeille, joihin kuuluu esim. päivittäistavarakauppaketjuja, apteekkeja, tukkukauppoja ja halpahalleja. Lisäksi yritys valmistaa valkaistua kartonkia laatutietoisille paino- ja pakkaustuotteiden jatkojalostajille.

Mona Henderson, liiketoimintapäällikkö, sellunvalmistus, Pohjois-Amerikka, Valmet, puh. +1 770-368-7376
Bill Bohn, johtaja, Pohjois-Amerikka, Valmet, tel. +1 404 394 5924

Valmet on maailman johtava teknologian, automaation ja palveluiden toimittaja ja kehittäjä sellu-, paperi- ja energiateollisuudelle. Valmetin visiona on tulla maailman parhaaksi asiakkaidensa palvelussa.

Valmetin asiakkailleen tarjoamat palvelut kattavat kaiken kunnossapidon ulkoistuksesta tehtaiden ja voimalaitosten parannuksiin ja varaosiin. Vahvan teknologiatarjonnan ytimen muodostavat sellutehtaat, pehmopaperin-, kartongin- ja paperinvalmistuslinjat ja bioenergiaa tuottavat voimalaitokset. Valmetin edistyksellisiin automaatioratkaisuihin sisältyvät niin yksittäiset mittaukset kuin koko tehtaan kattavat avaimet käteen automaatioprojektit.

Valmetin liikevaihto vuonna 2014 oli noin 2,5 miljardia euroa. 12 000 ammattilaistamme ympäri maailmaa työskentelee lähellä asiakkaitamme, sitoutuneina asiakkaidemme menestyksen edistämiseen - joka päivä. Valmetin pääkonttori sijaitsee Espoossa ja sen osakkeet noteerataan NASDAQ OMX Helsinki Oy:ssä.