Valmet osallistuu SCA Obbolan tehtaan kehittämiseen uusilla kuitulinjan parannuksilla

Valmet Oyj:n ammattilehdistötiedote 22.5.2023 klo 9.30

Valmet toimittaa kaksi kuitulinjan parannusprojektia SCA Obbolan tehtaalle Ruotsiin. Projektit tukevat SCA:n aikaisempia investointeja. Ensimmäiset asennukset tehdään tehtaan kevätseisokin aikana toukokuussa 2023.

Tilaukset sisältyivät Valmetin vuoden 2023 ensimmäisen neljänneksen saatuihin tilauksiin. Tilausten arvoa ei julkisteta.

Toimitukset sisältävät Valmet ImpBin -imeytystornin uusimisen ja Valmet Wash Filter Hoods -imurumpusuotimen huuvien asennuksen. ImpBin-tornin uusiminen vakauttaa ja lisää tehtaan sellun tuotantoa sekä parantaa sen energiatehokkuutta. Uudet huuvat puolestaan parantavat ensisijaisesti tehtaan turvallisuutta tavanomaisten kunnossapitotoimien ja vuosihuoltoseisokkien aikana.

”Meille on vuosien kuluessa kehittynyt erinomainen asiakassuhde SCA Obbolan kanssa ja olemme iloisia yhteistyön jatkumisesta. Tilaukset jatkavat SCA Obbolan mittavia investointeja laitoksen kuitulinjaan ja osoittavat, että SCA luottaa Valmetin asiantuntemukseen ja kykyyn parantaa laitoksen suorituskykyä. Pitkäkestoinen kumppanuus antaa Valmetille mahdollisuuden osallistua SCA:n laitosten jatkuvaan kehittämiseen”, sanoo Valmetin EMEA-alueen asiakkuuspäällikkö Andreas Lindstedt.

Teknistä tietoa toimituksesta

Valmetin toimitus sisältää kaksi projektia. Valmet ImpBin -imeytystornin uusiminen mahdollistaa hakkeen perusteellisen kyllästyksen lipeällä ennen keittämistä, mikä kasvattaa sellun tuotantoa ja tekee siitä entistä vakaampaa.

Uudet Valmet Wash Filter Hoods -imurumpusuotimen huuvat on valmistettu kestävästä mutta kevyestä lasikuituvahvisteisesta lujitemuovista. Ne on helppo irrottaa ja asentaa uudelleen, joten ne parantavat laitoksen työturvallisuutta tarkastusten ja kunnossapidon aikana. Uusien huuvien asennus tapahtuu vuoden 2024 aikana.

Tietoa asiakkaasta SCA

SCA tuottaa pakkauspaperia, sellua, puutuotteita, uusiutuvaa energiaa, palveluita metsänomistajille ja tehokkaita kuljetusratkaisuja. Vuonna 2022 SCA:lla oli noin 3 300 työntekijää ja liikevaihto oli noin 1,9 miljardia euroa. SCA on perustettu vuonna 1929, ja sillä on neljä sellu- ja paperitehdasta Ruotsissa. Lokakuussa 2022 SCA otti käyttöön maailman suurimman kraftlaineria valmistavan paperikoneen Obbolan tehtaallaan.

Andreas Lindstedt, asiakkuuspäällikkö, EMEA-alue, Valmet, puh. +46705765498

Valmet on maailman johtava prosessiteknologian, automaatioratkaisujen ja palvelujen toimittaja ja kehittäjä sellu-, paperi- ja energiateollisuudelle. Automaatiojärjestelmillämme ja virtauksensäätöratkaisuillamme palvelemme vielä laajempaa prosessiteollisuuden asiakaskuntaa. 17 500 ammattilaistamme ympäri maailmaa työskentelee lähellä asiakkaitamme, sitoutuneina asiakkaidemme menestyksen edistämiseen – joka päivä.

Yhtiöllä on yli 220 vuoden teollinen historia ja vahva näyttö jatkuvasta parantamisesta ja uudistumisesta. Vuonna 2022 yhtiö saavutti merkittävän merkkipaalun, kun virtauksensäätöyhtiö Neles sulautui Valmetiin. Valmetin liikevaihto vuonna 2022 oli noin 5,1 miljardia euroa.

Valmetin osakkeet noteerataan Nasdaq Helsingissä, ja yhtiön pääkonttori sijaitsee Espoossa.

Seuraa meitä valmet.fi | Twitter | Twitter (IR) | LinkedIn | Facebook | YouTube | Instagram | Instagram (IR) |