Valmet toimittaa automaatiojärjestelmän Turun Seudun Energiantuotannon biolämpökeskukseen

Valmet Oyj:n ammattilehdistötiedote 26.1.2022 klo 11.00

Valmet toimittaa Valmet DNA -automaatiojärjestelmän Turun Seudun Energiantuotannon Orikedon biolämpökeskukseen. Uusi järjestelmä korvaa laitoksen nykyisen automaatiojärjestelmän, joka on tullut käyttöikänsä päähän. Järjestelmään rakennetaan myös etäkäyttöyhteys yhtiön Naantalin voimalaitoksen keskusvalvomoon. Orikedon laitos kuuluu 40 megawatin täydellä tuotantotehollaan Suomen suurimpiin biolämpökeskuksiin.

Tilaus sisältyy Valmetin vuoden 2021 viimeisen neljänneksen saatuihin tilauksiin. Tilauksen arvoa ei julkisteta. Järjestelmä toimitetaan lokakuuhun 2022 mennessä.

”Olemme tehneet yhteistyötä Valmetin kanssa pitkään, ja Valmet DNA on pääautomaatiojärjestelmä Naantalin voimalaitoksellamme. Uusi järjestelmä saadaan helposti integroitua Naantalin Valmet DNA -järjestelmään, ja voimme käyttää sen olemassa olevia operointi-, suunnittelu- ja raportointiasemia”, sanoo Turun Seudun Energiatuotannon toimitusjohtaja Maija Henell.

”On hienoa jatkaa yhteistyötä Turun Seudun Energiantuotannon kanssa ja toimittaa Oriketoon modernia teknologiaa edustava automaatiojärjestelmä vanhan tilalle. Samat asemat ja työkalut Naantalissa ja Orikedossa helpottavat Orikedon laitoksen käyttöä ja kunnossapitoa. Projektin tavoitteena on automaatiojärjestelmän päivityksen lisäksi parantaa laitoksen toimintaa”, sanoo myyntipäällikkö Arto Mäkinen Valmetin Automaatio-liiketoiminnasta.

Turun Seudun Energiantuotannon Orikedon biolämpökeskus

Teknistä tietoa Valmetin toimituksesta

Valmetin toimitus sisältää Valmet DNA Automation System -automaatiojärjestelmän, asennuksen, käyttöönoton ja koulutuksen. Uusi järjestelmä asennetaan Orikedon nykyisiin automaatiokaappeihin, ja asennuksessa hyödynnetään olemassa olevia kenttäkaapeleita. Tehokkaalla suunnittelulla voidaan minimoida laitoksen seisokkiaika.

Tietoa asiakkaasta Turun Seudun Energiantuotanto Oy

Turun Seudun Energiantuotanto Oy tuottaa kaukolämpöä ja sähköä Turkuun ja sen naapurikaupunkeihin, sekä prosessihöyryä lähistöllä sijaitsevien yritysten tarpeisiin. Yrityksen omistavat Fortum Power and Heat Oy, Turku Energia Oy ja Naantalin kaupunki.

Arto Mäkinen, myyntipäällikkö, energia- ja prosessiteollisuus, Automaatio, Valmet, puh. 040 549 2330

Valmetin liikevaihto vuonna 2020 oli noin 3,7 miljardia euroa. 14 000 ammattilaistamme ympäri maailmaa työskentelee lähellä asiakkaitamme, sitoutuneina asiakkaidemme menestyksen edistämiseen – joka päivä. Valmetin pääkonttori sijaitsee Espoossa ja sen osakkeet noteerataan Nasdaq Helsingissä.