Valmet IQ uudistaa laadunhallinnan yhdistämällä laatudatan kuidusta lopputuotteeseen

Valmet IQ -laadunhallintajärjestelmä

Uudistettu Valmet IQ -laadunhallintajärjestelmä yhdistää laatudatan kuidusta lopputuotteeseen ja vie kohti autonomista tehdasta.

Valmet Oyj:n ammattilehdistötiedote, 31.3.2020 klo 11.00

Valmet tuo markkinoille uudistetun Valmet IQ -laadunhallintajärjestelmän, joka on tarkoitettu sellu-, paperi-, pehmopaperi- ja kartonkiteollisuudelle sekä niiden jatkojalostukselle. Uudistettu järjestelmä mahdollistaa koko arvoketjun laadun optimoinnin kuidusta lopputuotteeseen. Prosessitehokkuus paranee ja tuotantokustannukset laskevat.

Uusi laadunhallintajärjestelmä vie kohti autonomista tehdasta

Uudistettu Valmet IQ -laadunhallintajärjestelmä yhdistää Valmetin uusimmat innovaatiot ja kokemuksen sellu- ja paperiteollisuuksista. Järjestelmä integroi koko prosessin laadunhallinnan ja ottaa askelen kohti täysin autonomista tehdasta. Uudet ominaisuudet lisäävät automaation osuutta ja vähentävät ihmisen roolia prosessin hallinnassa.

“Valmet IQ laajentaa perinteisiä laatusäätöjä retention ja jauhatuksen hallintaan märänpään analysaattoreiden avulla. Kokonaan uusi kosteudenhallintakonsepti optimoi kuivatusprosessia viiraosalta puristimen ja kuivatusosan läpi rullaimelle saakka. Tämä vakauttaa koko prosessia ja parantaa edelleen koneen suorituskykyä”, sanoo Marko Toskala, johtaja, laadunhallintajärjestelmät, Valmet.

Valmet IQ sisältää kattavat laite- ja sovellusratkaisut prosessitehokkuuden ja laadun optimointiin: mittaraamit, laatumittaukset, profilointilaitteet sekä konenäkö- ja laatusäätöratkaisut.

Mittaraamit on uudistettu aiempaakin vaativimpiin teollisuuden tuotantoympäristöihin. Kaikki uudet Valmet IQ -mittaraamit on valmistettu ruostumattomasta teräksestä, jonka lisäksi niissä on kattava itsediagnostiikka sekä mukautuva sensoritelinerakenne. Uudet IQ Dryness ja IQ Multipoint -mittaukset tarjoavat kattavan kokonaiskuvan kuivumisprosessista aina paperikoneen perälaatikolta lopputuotteeseen asti. Valmet IQ -tuoteperhe sisältää lisäksi markkinoiden kehittyneimmät konenäköratkaisut, jotka havaitsevat yhä pienemmät laatupoikkeamat koko paperiradan matkalta. Uudistettu Valmet IQ -tuoteperhe on yhteensopiva sen aiempien sukupolvien kanssa. Kaikki Valmet IQ -tuotteet on kehitetty ja valmistettu Suomessa.

Uudistettu Valmet IQ on yhteensopiva myös äskettäin julkistetun Valmet DNA -automaatiojärjestelmän uuden käyttöliittymän kanssa. Uusi intuitiivinen Valmet DNA User Interface (Valmet DNA UI) auttaa operaattoreita keskittymään tilannekriittiseen informaatioon ja tekemään oikeat päätökset aiempaa nopeammin. Samalla prosessin optimointi tehostuu.

Automaattinen optimointi säästää raaka-aineita, kemikaaleja ja energiaa

Valmet IQ yhdistyy saumattomasti Valmetin teollisen internetin ratkaisuiden kanssa (Valmet Industrial Internet - VII). Pilvipohjaiset ratkaisut siirtävät datan paperitehtaalta jatkojalostukseen ilman viivettä sekä automatisoivat prosessin optimoinnin. Samalla paperitehtaat voivat hyödyntää jatkojalostuksen välitöntä palautetta oman tuotantoprosessinsa optimoinnissa.

“Monet asiakkaamme ovat siirtyneet reaktiivisesta toimintamallista datapohjaiseen laadunhallintaan ja havainneet tuotantovaihteluiden sekä hylkyyn menevän lopputuotteen vähentyneen selvästi. Koko arvoketjun optimointi on lisännyt tuotantotehokkuutta, kun samaan aikaan on saavutettu säästöjä raaka-aineissa, kemikaaleissa ja energiassa”, Toskala jatkaa.

Lue lisää: https://www.valmet.com/automation/quality-management/

Lisätietoja Valmetin laadunhallintajärjestelmistä

Valmet on ollut digitaalisten automaatiojärjestelmien kehityksen eturintamassa 1960-luvulta lähtien. Vuonna 1979 Valmetista tuli toinen yritys maailmassa, joka lanseerasi hajautetun DCS-ohjausjärjestelmän, ja 1990-luvulla tuli markkinoille sen laadunhallintajärjestelmä. Nykyään kehittynyt Valmet IQ -laadunhallintajärjestelmä varmistaa optimaalisen tuotantotehokkuuden yli 2 000 sellu-, paperi-, pehmopaperi- ja kartonkitehtaassa ympäri maailman.

Marko Toskala, johtaja, laadunhallintajärjestelmät, Automaatio-liiketoimintalinja, Valmet, puh. +358 40 837 2459

Valmetin liikevaihto vuonna 2019 oli noin 3,5 miljardia euroa. Yli 13 000 ammattilaistamme ympäri maailmaa työskentelee lähellä asiakkaitamme, sitoutuneina asiakkaidemme menestyksen edistämiseen - joka päivä. Valmetin pääkonttori sijaitsee Espoossa ja sen osakkeet noteerataan Nasdaq Helsingissä.

Lue lisää www.valmet.fiwww.twitter.com/valmetglobal