Valmet toimittaa TwinRoll-puristimen Metsä Boardille Suomeen

Valmet Oyj:n ammattilehdistötiedote 4.9.2019 klo 11.00

Valmet toimittaa TwinRollTM-puristimen Metsä Boardin Joutsenon tehtaalle. Toimitus sisältää myös asennuksen ja käynnistyksen. Puristin on tarkoitus käynnistää lokakuussa 2020.

Tilaus sisältyi Valmetin vuoden 2019 toisen neljänneksen tilauksiin. Tilauksen arvoa ei julkisteta. Tämänlaajuisen toimituksen arvo on yleensä 2,5–3,5 miljoonaa euroa.

”Metsä Board investoi Joutsenon kemimekaanisen massatehtaan energiatehokkuuteen. Investointi lisää kuivaukseen menevän massan kuiva-ainepitoisuutta ja säästää energiaa kuivauksessa. Maakaasun kulutus pienenee 20 prosenttia”, kertoo Metsä Boardin Joutsenon tehtaan johtaja Toni Tahvanainen.

”Metsä Board päätti tilata Valmetilta TwinRoll-puristimen hyvien referenssiemme perusteella. Valmetille on merkittävä virstanpylväs asentaa suurin VPE-tyypin puristin valkaistua kemimekaanista massaa tuottavaan tehtaaseen ensimmäistä kertaa Suomessa. Puristimen ansiosta Metsä Board pystyy lisäämään ja vakauttamaan massan sakeutta hiutalekuivauksessa ja pienentämään siten ympäristövaikutuksia”, sanoo Valmetin Sellu ja energia -liiketoimintalinjan prosessipäällikkö Lari Lammi.

Tietoa Valmetin toimituksesta

Valmetin toimitus sisältää yhden VPE 1245 -tyypin TwinRoll-puristimen valkaistun kemimekaanisen massan tuotantoon.

Tietoa Metsä Groupin Joutsenon tehtaasta

Metsä Groupiin kuuluvan Metsä Boardin Joutsenon tehdas Itä-Suomessa tuottaa kemimekaanista massaa. Tehtaan kapasiteetti on 330 000 tonnia valkaistua kemimekaanista massaa vuodessa. Joutsenon tehtaan tuottamaa massaa käytetään Metsä Boardin omassa taivekartonkituotannossa.

Lari Lammi, prosessipäällikkö, Sellu ja energia -liiketoimintalinja, Valmet, puh. 040 567 6661
Hans Jörgen Tumfart, Technical Sales Project Manager, Sellu ja energia -liiketoimintalinja, Valmet, puh. +46 70 312 9211

Valmetin liikevaihto vuonna 2018 oli noin 3,3 miljardia euroa. Yli 13 000 ammattilaistamme ympäri maailmaa työskentelevät lähellä asiakkaitamme, sitoutuneina asiakkaidemme menestyksen edistämiseen – joka päivä. Valmetin pääkonttori sijaitsee Espoossa ja sen osakkeet noteerataan Nasdaq Helsingissä.

Lue lisää: www.valmet.com, www.twitter.com/valmetglobal