Valmet levererar TwinRoll avvattningspress till Metsä Board i Finland

Valmet Oyjs pressmeddelande 4 september, 2019 11:00 EET

Valmet kommer att leverera, installera och köra igång en TwinRoll™ avvattningsspress till Metsä Board Joutsenos pappersbruk i Finland. Igångkörningen är planerad i oktober 2020.

Ordern ingick i Valmets orderingång för andra kvartalet 2019. Värdet på ordern avslöjas inte. En order av det här slaget värderas vanligtvis inom intervallet 2,5-3,5 miljoner euro.

“Metsä Board investerar för att förbättra energieffektiviteten i Joutsenos kemimekaniska massabruk. Den här investeringen ökar torrhalten i massan, och sparar energi vid torkningen. Naturgasförbrukningen kommer att minska med 20 procent,” säger Toni Tahvanainen, Vice President och fabrikschef på Metsä Board, Joutsenos massabruk.

“Metsä Board köpte av Valmet tack vare våra goda referenser från TwinRoll-pressarna. Det är en viktig milstolpe för Valmet att installera den största VPE-pressen i ett blekt kemiskt-termomekaniskt massabruk, för första gången i Finland. Pressen kommer att möjliggöra för Metsä Board att öka och stabilisera massakonsistensen vid flingtorkningen, samtidigt som det minskar klimatpåverkan,” säger Lari Lammi, Senior Process Manager, Pulp and Energy affärslinje, Valmet.

Information om Valmets leverans

I Valmets leverans ingår en TwinRoll avvattningspress modell VPE 1245, för blekt kemisktermomekanisk massaproduktion.

Information om kunden Metsä Group, Joutseno massabruk

Metsä Groups kartongindustriföretag Metsä Boards kemitermomekaniska massabruk finns vid Joutseno i östra Finland. Brukets kapacitet beräknas till 330 000 ton av blekt kemitermomekanisk massa per år. Massan som produceras i Joutseno används till Metsä Boards produktion av kartong.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Lari Lammi, Senior Process Manager, Pulp and Energy affärslinje, Valmet, tel. +358 40 571 6661
Hans Jörgen Tumfart, Technical Sales Project Manager, Pulp and Energy affärslinje, Valmet, tel. +46 70 312 9211

Corporate Communications

Valmet Corporation är den ledande globala utvecklaren och leverantören av process teknik, automation och service inom massa-, pappers- och energiindustrin. Vårt mål är att ge våra kunder världens bästa service.

Valmets omfattande teknikutbud inkluderar såväl massabruk, produktionslinjer för tissue, kartong och papper, som kraft- och värmeanläggningar för energiproduktion. Valmets innovativa service- och automationslösningar förbättrar driftsäkerheten och prestandan i våra kunders processer och effektiviserar användningen av råmaterial och energi.

Valmets nettoomsättning 2018 var cirka 3,3 miljarder euro. Våra 13 000 medarbetare runt om i världen finns nära kunderna och arbetar för att förbättra deras resultat - varje dag. Valmets huvudkontor ligger i Esbo, Finland, och företaget är noterat på NASDAQ Helsingforsbörsen.

Mer information finns på  www.valmet.comwww.twitter.com/valmetglobal

Processing of personal data