Valmet toimittaa toisen pehmopaperin tuotantolinjan Fadercolle Algeriaan

Valmet Oyj:n lehdistötiedote 9.5.2019 klo 11.00

Valmet toimittaa täydellisen Advantage DCT 100HS -pehmopaperilinjan Fadercolle Algeriaan. Tilaukseen sisältyy myös uudelleenrullain sekä kattava automaatiopaketti, johon kuuluvat prosessin- ja laadunohjausratkaisut.

Tilaus sisältyi Valmetin vuoden 2019 ensimmäisen neljänneksen tilauksiin. Tilauksen arvoa ei julkisteta.

Uusi tuotantolinja asennetaan yhtiön Setifissä Algeriassa sijaitsevalle Warak-tehtaalle. Käynnistys tapahtuu suunnitelmien mukaan kesäkuussa 2020. Valmet on aiemmin toimittanut tehtaalle Advantage DCT100+ -pehmopaperilinjan, joka käynnistettiin vuonna 2015.

Uusi pehmopaperilinja täyttää Fadercon lisäkapasiteettitarpeen pehmopaperituotteiden valmistuksessa. Warak-tehdas valmistaa tällä hetkellä lastenvaippoja, terveyssiteitä, aikuisten vaippoja ja pehmopaperia kotimaan markkinoille ja ympäröiviin maihin. Uusi tuotantolinja tukee Fadercon pyrkimystä vakiinnuttaa asemansa Algerian johtavana toimijana alallaan saavuttamalla 35 prosentin markkinaosuus vuonna 2019. Vuotuisella 30 000 tonnin tuotannonlisäyksellä Algeria siirtyy pehmopaperituotteiden tuojasta niiden viejäksi.

"Investointi Valmetin Advantage DCT -teknologiaan, uusi tuotantoyksikkö, tehostaa tuotantoamme ja tukee pyrkimystämme saavuttaa viidenneksi suurimman viejän asema Välimeren alueella. Toimintamme ulottuu jo muun muassa Marokkoon, Tunisiaan, Libyaan, Mauritaniaan, Senegaliin, Togoon, Maliin, Guinean Conakryyn ja Qatariin", sanoo Fadercon toimitusjohtaja Amor Habes.

"Olemme hyvin tyytyväisiä voidessamme jatkaa vuonna 2013 alkanutta yhteistyötämme Fadercon kanssa tämän uuden, korkealaatuisen pehmopaperikapasiteetin asennuksen myötä. Valmetin johtava Advantage DCT -teknologia sekä Reelite ENS -uudelleenrullain tukevat Fadercon pyrkimystä valmistaa ensiluokkaista pehmopaperia", sanoo Valmetin Pehmopaperitehtaat-liiketoimintayksikön myyntipäällikkö Bernhard Glifberg

Toimituksen tekniset tiedot

Uuden pehmopaperikonelinjan leveys on 2,8 m ja suunnittelunopeus 2 000 m/min. Se kasvattaa Fadercon nykyistä pehmopaperituotteiden tuotantoa 30 000 tonnilla vuodessa.

Valmetin toimitukseen kuuluu kokonainen pehmopaperinvalmistuslinja, joka sisältää paalinkäsittelyn, massankäsittelyjärjestelmän, Advantage DCT 100HS -pehmopaperikoneen, uudelleenrullaimen ja apujärjestelmät. Pehmopaperikoneessa on OptiFlo II TIS -perälaatikko, valurautainen jenkkisylinteri, Advantage-teknologiat ViscoNip-puristin, AirCap-huuva ja WetDust-pölynkäsittelyjärjestelmät sekä F(O)CUS-uudelleenrullain, jossa käytetään ainutlaatuista ENS-teknologiaa. Massankäsittelylinjalla on käytössä OptiSlush-pulpperi, OptiFiner-kartiojauhimet ja -nuppukuidutin sekä OptiScreen-teknologia.

Lisäksi toimitus sisältää automaatiopaketin, jossa on mukana Valmet DNA -prosessiohjaukset ja Valmet IQ -laadunohjaus. Täydellinen asennusvalvonta, koulutus, käynnistys ja käyttöönotto kuuluvat myös toimitukseen. Toimitus perustuu Valmetin kokonaistehdassuunnitteluun.

Valmetin Advantage DCT 100HS -pehmopaperikone

Tietoja asiakkaasta Faderco Warak

Faderco on algerialainen yhtiö, joka toimii teollisen hygienian alalla ja toimittaa puuvillasta johdettuja tuotteita ja hygieniatarvikkeita, joissa on imukykyiset tyynyt. Yhtiö perustettiin vuonna 1986, ja siitä tuli osakeyhtiö vuonna 2009. Nykyään Fadercolla on yli 1 800 työntekijää, 11 tuotemerkkiä seitsemällä strategisella liiketoiminta-alueella ja kaksi tytäryhtiötä, ja se tavoittelee vakaata ja vahvaa kansainvälistä asemaa.

Yhtiö valmistaa lastenvaippoja, aikuisten vaippoja ja paperituotteita heinäkuussa 2012 Setifissä avatussa teollisuuslaitoksessa. Lisäksi yhtiöllä on toinen tuotantolaitos Algerissa. Tukkumyynti ja suora myynti mukaan lukien Fadercon kaupalliset toiminnot kattavat 80 % Algerian kansallisesta alueesta. Lisäksi yhtiö vie tuotteita muihin luoteis-Afrikan maihin sekä Saharan eteläpuolisiin maihin.

Bernhard Glifberg, myyntipäällikkö, Pehmopaperitehtaat-liiketoimintayksikkö, Valmet, puh. +46 705 171 427
Jan Erikson, myyntijohtaja, Pehmopaperitehtaat-liiketoimintayksikkö, Valmet, puh. +46 705 171 490

Valmetin liikevaihto vuonna 2018 oli noin 3,3 miljardia euroa. Yli 13 000 ammattilaistamme ympäri maailmaa työskentelevät lähellä asiakkaitamme, sitoutuneina asiakkaidemme menestyksen edistämiseen - joka päivä. Valmetin pääkonttori sijaitsee Espoossa ja sen osakkeet noteerataan Nasdaq Helsingissä.

Lue lisää: www.valmet.com, www.twitter.com/valmetglobal