Valmet leverar sin andra tissuemaskin till Faderco i Algeria

Valmet Oyjs pressmeddelande 9 maj, 2019 11:00 EET

Valmet levererar en komplett mjukpapperslinje av typen Advantage DCT 100HS till Faderco i Algeriet. I ordern ingår även en omrullningsmaskin och ett omfattande automationspaket med lösningar för process- och kvalitetsstyrning.

Ordern bokades I Valmets orderingång för första kvartalet 2019. Värdet på ordern avslöjas inte.

Den nya produktionlinjen installeras på bruket Warak, i Setif i Algeriet. Igångkörning är planerad till juni 2020. På samma bruk finns sedan tidigare en Advantage DCT100+ maskin från Valmet som startades 2015.

Den nya mjukpapperslinjen kommer att uppfylla Fadercos behov av utökad produktion av mjukpappersprodukter. På bruket tillverkas förnärvarande blöjor, hygienservetter och andra mjukpappersprodukter för hemmamarknaden men även för export till närliggande länder. Den nya produktionslinjen stödjer Fadercos ambition att bli marknadsledande i Algeriet. Den nya maskinen ökar landets produktion med 30.000 ton per år vilket innebär att Algeriet går från att vara importör till exportör av mjukpappersprodukter.

"Investeringen i Valmets Advantage DCT-teknik kommer att stärka vår produktion och stödja vår ambition att nå positionen som den femte största exportören i Medelhavsregionen. Vi finns redan i Marocko, Tunisien, Libyen, Mauretanien, Senegal, Togo, Mali, Guinea Conakry och Qatar bland andra", säger Amor Habes, CEO, Faderco.

"Vi är glada att kunna fortsätta resan som startade 2013, tillsammans med Faderco, genom den nya installationen. Valmets ledande teknik för mjukpapperstillverkning i kombination med vår omrullningsmaskin med den unika ENS-tekniken kommer att stödja Fadercos mål att nå en förstklassig mjukpappersproduktion", säger Bernhard Glifberg, Säljare vid Tissue Mills Business Unit, Valmet.

Teknisk information om leveransen
Den nya mjukpappersmaskinen har en bredd på 2.8 meter och är konstruerad för en hastighet på 2.000 meter/minut. Den ökar Fadercos produktion av pappersprodukter med 30.000 ton per år.

I leveransen ingår balhantering, mäldberedningsutrustning, mjukpappersmaskin, omrullningsmaskin och kringutrustning. Mjukpappersmaskinen är utrustad med OptiFlo inloppslåda, en gjuten Yankeecylinder, den välkända Advantage-teknologien bestående av ViscoNip-press, AirCap-kåpa och WetDust dammhanteringssystem. Omrullningsmaskinen är en F(O)CUS Reelite ENS. Mäldberedningssystemet omfattar OptiSlush-uppslagare, OptiFiner-raffinörer och OptiScreen-teknologi.

I automationspaketet ingår Valmet DNA processkontroll och Valmet IQ kvalietetkonstroll. Komplett installationsledning, utbildning, start-up och idrifttagning ingår också. Leveransen är baserad på Valmets design av hela bruket.

Valmet Advantage DCT 100HS tissue machine

Om Faderco Warak

Faderco är ett Algeriskt företag som verkar inom industrilell hygien genom bommullsbaserade produkter och absorberande hygienartiklar. Företaget grundades 1986 och börsnoterades 2009. I dag har man mer än 1.800 anställda och elva varumärken i sju strategiska affärsområden samt två dotterbolag och Faderco fortsätter sin väg mot att bli ett väletablerat internationellt företag.

Företaget producerar blöjor för barn och vuxna samt pappersprodukter i industrikomplexet i Setif, som öppnades i juli 2012. Därutöver har företaget andra produktionsenheter I Algeriet. Inräknat både grossistförsäljning och direktförsäljning har Faderco en komersiell täckning på 80% i Algeriet. Företaget exporterar även produkter till andra länder i Nordvästra Afrika och sub-Sahara.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Bernhard Glifberg, Sales Manager, Tissue mills, Valmet, tel +46 705171427
Jan Erikson, VP Sales, Tissue mills, Valmet, tel. +46 705 171490

Valmet Corporation är den ledande globala utvecklaren och leverantören av process teknik, automation och service inom massa-, pappers- och energiindustrin. Vårt mål är att ge våra kunder världens bästa service.

Valmets omfattande teknikutbud inkluderar såväl massabruk, produktionslinjer för tissue, kartong och papper, som kraft- och värmeanläggningar för energiproduktion. Valmets innovativa service- och automationslösningar förbättrar driftsäkerheten och prestandan i våra kunders processer och effektiviserar användningen av råmaterial och energi.

Valmets nettoomsättning 2018 var cirka 3,3 miljarder euro. Våra 13 000 medarbetare runt om i världen finns nära kunderna och arbetar för att förbättra deras resultat - varje dag. Valmets huvudkontor ligger i Esbo, Finland, och företaget är noterat på NASDAQ Helsingforsbörsen.

Mer information finns på www.valmet.com, www.twitter.com/valmetglobal

Processing of personal data