Valmetin uusi kovanippiliimausteknologia otettiin käyttöön Propapierilla Saksassa

Valmet Oyj:n ammattilehdistötiedote 7.5.2018 klo 11:00

Valmetin toimittama, kokonaan uudentyyppinen pintaliimauslaite, OptiSizer Hard, ja siihen liittyvät kemikaalijärjestelmät otettiin menestyksekkäästi käyttöön Propapier GmbH:n Burgin tehtaalla Saksassa päivän etuajassa 19. huhtikuuta 2018. Tuotantolinja PM 1:llä valmistetaan liner-, aallotus- ja substituutti-lajeja 100-prosenttisesti kierrätyspapereista. Hyvän yhteistyön ja tarkoituksenmukaisen projektityön ansiosta kaikki tuotetut ulkopakkauskartongit ovat olleet myyntikelpoisia heti startista alkaen.

Hyviä tuloksia heti ensimmäisestä päivästä

Prototyyppituote ja erittäin lyhyt seisokkiaika ovat haastava yhdistelmä. Lähtöasetelmasta huolimatta useimmat tavoitteet saavutettiin heti käyttöönoton jälkeen. Kartonkirata kulki nipin läpi sulavasti ja ajettavuus oli erinomaista. Uusi tekniikka osoittaa jo nyt selkeän potentiaalinsa lujuusominaisuuksia ja höyryn kulutusta koskevien tavoitteiden saavuttamiseksi.

"Olin aivan hämmästynyt nähdessäni uuden pintaliimauslaitteen nopean käyttöönoton. Aiemmat korkeat ratakireydet aiheuttivat melko paljon haasteita ajettavuudelle. Näyttää siltä, että tätä haastetta ei enää ole. Olemme saavuttaneet tavoitteeksi asetetun laatuspesifikaation, ja nyt voimme keskittyä lisähyötyjen, mm. höyrysäästöjen, korkeampia lujuustasojen tai tärkkelyssäästöjen tavoittelemiseen", Propapierin teknologiapäällikkö Phillipos Vrizas sanoo.

"Nippitelojen ensimmäinen sulkeutuminen on hetki, joka kertoo paljon uudesta pintaliimauslaitteesta - etenkin, jos kyse on prototyypistä. Se oli täydelliseltä. En havainnut lainkaan ratakireyden aiheuttamaan rypistymistä kartongissa. 11 päivän seisokkiaikataulu oli hyvin tiukka. Se, että pystymme puristamaan sen 10 päivään, oli hämmästyttävää ja todiste erinomaisesta yhteistyöstä ja esisuunnittelusta", sanoo Valmetin Kartonki- ja paperitehtaat
-liiketoimintayksikön kehityspäällikkö Jani Hakola.

Toimituksen tekniset tiedot

Valmetin toimitus sisälsi uuden OptiSizer Hard -nimisen pintaliimauslaitteen. Verrattuna tavanomaiseen pintaliimauslaitteen OptiSizer Hardissa on kaksi kovaa nippitelaa. Tärkkelys ruiskutetaan nippiteloille, jotka siirtävät tärkkelyksen nippiin, josta se siirtyy edelleen paperirainaan.

Lujuus on yksi OptiSizer Hardin tärkeimmistä eduista. Tärkkelystä annostellaan telanipissä korkeammassa nippipaineessa, mikä lisää kuitujen tiheyttä tuoden parempia lujuusominaisuuksia. Muita OptiSizer Hard -etuja ovat pienemmät elinkaarikustannukset ruiskutusapplikoinnin takia ja parempi ajettavuus paremman nippiprofiilisäädön ansiosta.

Nykyinen ja vanhentunut tärkkelysvalmistusjärjestelmä korvattiin Propapierissa Valmetin tärkkelysvalmistusjärjestelmällä, joka on erityisesti suunniteltu OptiSizer Hardille ja sen ruiskutusapplikoinnille. Tuotetun tärkkelyksen ominaisuuksilla on huomattavasti alhaisempi vaihteluväli, mikä auttaa tuottamaan määritellyn laatuspesifikaation mukaisia linereita. Toimitettu konekiertojärjestelmä on täysin automatisoitu ja varustettu painesihdein.

Toimitukseen sisältyy myös 20 viikon mittainen yhteistyösopimus, jolla entisestään parannetaan Propapierin tuottamien liner- ja aallotuskartonkien ominaisuuksia. Yhteistyösopimuksen tavoitteena on löytää parhaat toimintatavat uuden sizerin käyttöön, esim. vähentämällä energiankulutusta ja edelleen parantamalla edelleen liner- ja aallotuskartonkien ominaisuuksia, kuten keventämällä ulkopakkauskartonkien neliömassaa vaarantamatta muita tärkeitä ominaisuuksia.

Lisätietoja asiakkaasta Progroup

Progroup AG kyseenalaistaa olemassa olevia, kehittää täysin uusia lähestymistapoja ja tuo edelläkävijäkonsepteja markkinavalmiuteen. Yrityksen menestyksekäs kehitys perustuu johdonmukaiseen greenfield-strategiaan, teknologiseen johtajuuteen, verkostojen hallintaan ja kehittyneeseen toimitusketjustrategiaan. Progroupin ydinliiketoiminta on ulkopakkauskartongin ja aaltopahvin valmistus. Yrityksellä on nykyisin kaksi paperitehdasta (Propapier Burgissa ja Eisenhüttenstadtissa), yhdistetty lämpö- ja voimalaitos (Propower), kymmenen aaltopahvitehdasta (Prowell) ja useita palveluyrityksiä (Prologistik, Proservice ja Profund). Vuonna 2017 yhtiön myynti oli noin 804 miljoonan euroa ja se työllisti 1100 työntekijää. Yritys on yksi alan kolmesta johtavasta yrityksestä Keski-Euroopassa. Yrityksen The Next Generation Products -tuotteet vähentävät raaka-aineiden käyttöä ja hiilidioksidipäästöjä yhdistettynä parantuneeseen suorituskykyyn. Tuotteet ovat täydellinen esimerkki kestävän kehityksen ajattelusta ja teollisuuden kestävästä liiketoimintaympäristöstä.

Progroupin yrityssateenvarjon alla olevat Propapierin tuotantolaitokset Burgissa ja Eisenhüttenstadtissa tuottavat ulkopakkauskartonkeja tullakseen vähemmän riippuvaisiksi epävakaista paperimarkkinoista. Burgin tehtaalla Sachsen-Anhaltin osavaltiossa Saksassa valmistetaan raskaampia kraft-liner-substituutteja ja test-linereita neliömassa-alueella 110-230 g/m2. Laatuaan ensimmäisen OptiSizer Hardin käyttöönotto on jälleen erinomainen esimerkki Progroupin "Power of Innovation" -filosofista ja vahvistaa edelleen Progroupin laatua, luotettavuutta ja kustannusjohtajuutta.

Martin Taxacher, vanhempi paperiteknologiapäällikkö, Kartonki- ja paperitehtaat, Valmet, puh. +358 40 744 0574

Jani Hakola, Kehityspäällikkö, Kartonki- ja paperitehtaat, Valmet, puh. + 358 40 755 2663

Valmetin liikevaihto vuonna 2017 oli noin 3,1 miljardia euroa. Yli 12 000 ammattilaistamme ympäri maailmaa työskentelee lähellä asiakkaitamme, sitoutuneina asiakkaidemme menestyksen edistämiseen - joka päivä. Valmetin pääkonttori sijaitsee Espoossa ja sen osakkeet noteerataan Nasdaq Helsingissä.

Lue lisää www.valmet.fi, www.twitter.com/valmetglobal

Yhteisten ponnistelujen tulos: Ensimmäinen OptiSizer Hard -startin jälkeinen konerulla Propapierin tehtaalla Burgissa